חוקרים מעזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה בירושלים, רשמו פטנט על מדבקה טיפולית שבאמצעותה מוענק טיפול ממוקד. הטיפול מבוסס על מנגנון המחקה את פעילות החיפושיות בטבע, באופן שמאפשר הצמדה של מדבקה המכילה תרופה ישירות למקום החולה ללא דבק כימי. ההימנעות מדבק תחסוך את הצורך בהחדרת חומרים לגוף דרך מערכת הדם ואף תצמצם תופעות לוואי במקרים רבים.

החוקרים ד"ר איימן אבו עמאר ופרופ' היתם קאסם, מתחומי ההנדסה הפרמצבטית והנדסת המכונות במכללת עזריאלי, שילבו במחקרם את שני תחומי הידע במטרה למצוא פתרון תרופתי לאזורים בגוף שאליהם יש גישה חיצונית, ושבמסגרתו יקבל המטופל את התרופה בצורת מדבקה שמשחררת את החומר הפעיל ישירות לאזור החולה וללא מעבר בכלי הדם או באיברים פנימיים אחרים בגוף.

"כיום, כאשר מטופל זקוק לטיפול תרופתי לאזור חולה בגוף, הוא לוקח תרופות שמוחדרות לרוב דרך מערכת העיכול והן נספגות במחזור הדם ומשם מגיעות לאזור החולה", מסבירים החוקרים. "החסרונות בדרך טיפול זו היא חשיפה של כל מערכות הגוף הפנימיות לחומרי התרופה ללא שום צורך, דבר המוביל לעיתים לתופעות לוואי.

"בשנים האחרונות עולם הרפואה מתמקד ברפואה מותאמת אישית, כלומר במתן תרופה המותאמת לכל אדם בהתאם למאפייניו הגנטיים ואחרים. הפטנט הנוכחי הוא למעשה צעד אחד קדימה, שכן במסגרתו ניתנת תרופה ממוקדת למחלה בלי לחשוף איברים אחרים בגוף לתרופה ולטיפול הניתן".

עוד הם מסבירים כי הטבע הוא מקור השראה לרעיונות רבים שיכולים להביא לפתרון בעיות הנדסיות בתחומים שונים. אחד האתגרים המשמעותיים בעולם ההנדסה הפרמצבטית הוא פיתוח מערכות מוקו־אדהזיביות (בעלות יכולת להידבק לרקמות ריריות בגוף) להובלת תרופות ולשחרורן בצורה מקומית ומבוקרת ללא צורך בשימוש בדבק כימי, דבר שעשוי לייעל את הטיפול התרופתי ולהפחית את תופעות הלוואי.

החוקרים מצאו כי חיקוי של מנגנון ההצמדה הביולוגי הקיים ברגלי חיפושית העלים, שמבוסס על מיקרו־מבנים בצורת פטריות, עונה על צורך זה. בטבע, מנגנון זה מאפשר לחיפושית להיצמד וללכת על עלים ומשטחים מחוספסים למיניהם בתנאים השונים.

במסגרת המחקר פיתחו החוקרים מדבקה המיועדת לטיפול בפטרת הפה. המדבקה מבוססת על מיקרו־מבנים בצורת פטריות שמאפשרים לה להיצמד לרקמה הרירית בחלל הפה, וכך היא משחררת את התרופה באופן מקומי לזמן ממושך ומבוקר – ובזכות כך צפויה להפחית את התדירות והמינון, כמו גם את תופעות הלוואי.

לדברי החוקרים, לאופן מתן תרופה חדשנית זו, שפותחה בהשראת הטבע, יש פוטנציאל רב לפיתוח מגוון מערכות יעילות לשחרור מבוקר ולשינוע תרופות, על ידי הגברת תכונות ההידבקות שלהן וללא צורך בשימוש בדבק כימי. הפטנט הנוכחי מתאים בשלב זה לטיפולים בחלל הפה, האף והעיניים, וכן למתן וגינלי.