האם בית החולים שהופצץ במריופול אכן שימש כבית חולים, או שמא שהו בו גורמים "רדיקליים" אוקראינים, כפי שטען שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב? זו רק דוגמה אחת מתוך מקרים רבים במלחמת רוסיה-אוקראינה, בהם הופצו פייק ניוז ודיס-אינפורמציה במהלך הלחימה, במטרה להשפיע על התודעה ועל מצב הרוח ודעת הקהל העולמיים.

כאמור, מזה מספר שנים שרוסיה עושה (לכאורה) שימוש בשיטת עבודה זו, כדי לזרוע פאניקה ולהשפיע על המצב בעולם כולו. אחד המקרים בהם יוחס לרוסיה שימוש בטכניקה זו, בין היתר בסיוע בוטים, הוא בפרשת הרעלת המרגל סרגיי סקריפל ובתו. האירוע המדובר התרחש במרץ 2018, אז נמצאו סקריפל ובתו כשהם מחוסרי הכרה, על ספסל, בעיר סולסברי שבבריטניה. כצפוי, רוסיה הכחישה את מעורבותה בהרעלת המרגל, למרות שבתום בדיקות התברר כי הם הורעלו בגז עצבים בשם נוביצ'וק - שפותח בברית המועצות.

האירוע הוביל למשבר דיפלומטי בין בריטניה ורוסיה, שכלל גירוש של עשרות דיפלומטים משטחן. מדינות רבות במערב, בהן ישראל, גינו את ההרעלה ותקפו את רוסיה. ימים לאחר המקרה, דווח בממלכה כי למעלה מ-2,500 בוטים רוסים הפיצו מידע שגוי ומבלבל על הרעלת סקריפל ובתו. על פי ההערכות, למעלה מ-7.5 מיליון בריטים נחשפו לפרסומים הללו. 

סרגיי סקריפל (צילום: פייסבוק)
סרגיי סקריפל (צילום: פייסבוק)

תחום נוסף בו, על פי דיווחים רבים, רוסיה עשה שימוש בשיטה זו - הוא התחום הפוליטי. מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016, ופרשת המעורבות הרוסית בה - שזכתה לשם "פרשת רוסיה-גייט" - היא העלתה למעשה את הנושא כולו לתודעה הציבורית, כאשר דונלד טראמפ הקפיד לתקוף את התקשורת שנוהגת לפרסם "פייק ניוז" לדבריו. 

על פי ההאשמות של הרשויות האמריקאיות, רוסיה עשתה שימוש במתקפות סייבר ובב"בוטים", שהזדהו כאזרחים ויצאו למתקפה רשתית על המועמדת הדמוקרטית הילארי קלינטון ובהחלט ייתכן שסייעו לטראמפ לנצח במירוץ בסופו של דבר. 

לא רק טנקים וטילים: כך מצליחה רוסיה לשתק מדינות בלחיצת כפתור

מהפרסומים הזרים עולה, כי רוסיה יצרה אלפי חשבונות ברשתות החברתיות שונות, אשר התחזו לאמריקאים התומכים בקבוצות פוליטיות קיצוניות. המשתמשים המזויפים הללו, תכננו או קידמו אירועים לתמיכה בטראמפ ונגד קלינטון, ושיתפו ברשתות מאמרים מפוברקים תוך הפצת דיס אינפורמציה ממקורות הנמצאים בשליטת הממשלה הרוסית.

הילארי קלינטון (צילום: רויטרס)
הילארי קלינטון (צילום: רויטרס)

תחום נוסף, אקטואלי ושנוי למדי במחלוקת, בו נרשמו ניסיונות רוסים להפצת דיס אינפורמציה, הוא תחום הבריאות. מחקר שנערך על ידי אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בשנת 2018 מראה כי טרולים רוסים ניסו לעורר ויכוחים סביב נושא החיסונים. צוות החוקרים, שכלל גם אנשי אקדמיה מאוניבריסטאות מרילנד וג'ונס הופקינס, ניתחו מסד נתונים של חשבונות של טרולים רוסים שנאספו על ידי רשת NBC, ומצאו כי הם "צייצו אודות הנושא יותר מאשר משתמשים אחרים בטוויטר".

המחקר בדק ציוצים שפורסמו בין יולי 2014 לספטמבר 2017, ונמצא בין היתר כי חלק מהחשבונות שייכים ל"רשות הרוסית לחקר האינטרנט" (IRA), הידועה כ"חוות הטרולים" של הקרמלין. החשבונות פרסמו ציוצים בעד ונגד חיסונים, בכמות שווה.

בנוסף, ניתוח של רשת NBC  שבדק למעלה ממיליון ציוצים שנשלחו על ידי משתמשים שזוהו כטרולים רוסים, והתבסס על מאגרי מידע של אתר FiveThirtyEight ושל אוניברסיטת קלמסון, העלה למעלה מאלף דוגמאות של ציוצים שהפיצו מידע מוטעה אודות חיסונים. "מסמכים מסווגים חושפים את האמת על החיסונים", כתב טרול רוסי בפברואר 2017. "שיעורי האוטיזם בקליפורניה זינקו בעקבות חוק החיסונים", כתב טרול אחר בפברואר 2015.