השנתיים האחרונות היו מעמסה אדירה על כולם, ובעיקר על התלמידים שנאלצו להתנתק מהמסגרות שלהם ולעבוד ללמוד מרחוק. הניתוק מהסביבה החברתית והשינויים התכופים בשגרה היומית גרמו לעלייה בתופעות הדיכאון בקרב ילדים ונוער. לבעיה זו שמה לב גם קבוצת תלמידים המשתתפים בתוכנית Start Alpha - תוכנית יזמות טכנולוגית בחינוך לנוער, שמופעלת על ידי החטיבה לחדשנות טכנולוגית במשרד החינוך.

בעקבות הצורך בעזרה לתלמידים שפיתחו דיכאון וחרדה, חשבו התלמידים על אפשרות לזהות סימנים מוקדמים של בעיות נפשיות בעקבות תסמינים בתמונות פנים של תלמידים. האפליקציה, Depression Detection, מצלמת את התלמיד במהלך היום מספר פעמים, וכך יודעת לזהות סימנים של עייפות, עצבות ועוד. את ניתוח התמונות מבצעים התלמידים בעזרת שירות ענן מתקדם של אינטליגנציה מלאכותית, שאותה הם אימנו לזהות פרמטרים שונים, שיכולים להצביע על מצוקה.

ברגע שהאפליקציה מזהה חשש לבעיה נפשית, היא מתריעה להורים ולצוות החינוכי, ומאפשרת הפניית משאבים מוקדמת לעזרה, דבר שיכול למנוע הידרדרות ולקצר את משך הדיכאון. בנוסף לכך, המערכת תוכל להעלות הצעות תמיכה ופתרונות לבעיה שזוהתה, כגון עידוד לפעילות גופנית, להיפגש עם חברים ועוד.

בבניית האפליקציה, התלמידים נעזרו במומחים לפדגוגיה ומתחום בריאות הנפש שסייעו להם בצד המקצועי. האפליקציה פותחה בידי התלמידים יאיר דרדיק, קאי מירון, אילן מטמון, עומר בורשטיין ואמיר הרטמן (בתמונה המשותפת), במסגרת התוכנית, שמיועדת לתלמידים בכיתות י'־י"א מכל הארץ ומעניקה להם חממת פיתוח, בדומה לחממות המקצועיות בעולם ההייטק.

התלמידים עובדים בקבוצות פיתוח קטנות ויכולים לתכנן ולבנות רעיונות בשיתוף עם מנטורים מקצועיים. "אחרי שנתיים שבהן תלמידים נאלצו ללמוד במשך תקופות ממושכות מול המסכים, הם החליטו שהאחריות לשנות את המצב מוטלת עליהם", אומר יקיר אבוטבול, מנהל תוכנית Start Alpha.

"מטרת־העל של התוכנית היא ליצור דור מעורב שלוקח אחריות, לומד את הבעיה ומנסה למצוא לה פתרונות, כמובן תוך סיוע שלנו ביצירת הסביבה המתאימה לפתרון. חשוב לציין את העבודה בין משרד החינוך ל־AWS שמאפשרת גישה לשירותים טכנולוגים מתקדמים וליווי מקצועי שמאפשר לתלמידים לתרגם את הרעיונות לפתרונות אמיתיים שיכולים להשפיע על קהלים גדולים".