אילון מאסק, מנכ"ל ומייסד 'טסלה' ו־'SpaceX', אשר מוכר גם כאיש העשיר בעולם, רכש אמש באופן רשמי את את הרשת החברתית "טוויטר" תמורת 44 מיליארד דולרים. ובכן, העסקה תעביר למאסק את השליטה האקסקלוסיבית על הפלטפורמה. ענת דוידוב דנה על כך בתוכנית "איפה הכסף?" ב-103FM עם ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטל מטעם אוניברסיטת רייכמן, אשר התייחסה לידיעה שהרעישה את הרשת.

בפתח השיחה, הסבירה ד"ר מרגלית כי "אנחנו מבינים שברגע שהיא תהפוך מחברה ציבורית לפרטית תהיה לבעלים הרבה יותר שליטה בכל מיני אלמנטים שקשורים בפלטפורמה, כמו האופן שבו הוא יעצב אותה ואפילו ברמת הרגולציה. האם כאשר אנחנו מענישים מישהו על שימוש לא נאות מה אנחנו עושים? ואז רמת האלגוריתמים שמאסק הצהיר בצורה מאוד ברורה שהוא רוצה אותם כשהכול פתוח. אם עד עכשיו לאף אחד לא היה מושג איך עובדים האלגוריתמים הוא רוצה לייצר שקיפות ולגרום לכך שכולנו נדע איך הם עובדים".

"מה יותר משמעותי - הנראות או התכנים?", תהתה דוידוב, וד"ר מרגלית השיבה: "שני הדברים משמעותיים. יש שני דברים שמאוד משמעותיים להבנת התהליך - יש את מה שמאסק אומר באופן גלוי ויש את המניעים הסמויים שלו. מאסק בא ואומר שהוא לא מוכן לפגוע בחופש הביטוי, שמבחינתו טוייטר יותר מכל פלטפורמה אחרת היא כיכר העיר ולשם מתנקזות כל הדעות, ואנחנו באמת רואים שקבוצת האוכלוסייה שמאוד אימצה את המהלך הזה זו הקבוצה של הרפובליקנים שמאז ומתמיד טוענים בצורה מאוד גלויה שמפלים אותם לרעה ולא נותנים להם חופש ביטוי".

"אם אנחנו מסתכלים על החודשים האחרונים מאז שטראמפ נחסם מהפלטפורמה הזו, אנחנו שומעים עליו פחות", ציינה ד"ר מרגלית והוסיפה: "גם אם הוא הלך והקים לעצמו רשת חברתית משלו, קולו לא נשמע כמו בעבר והוא מבין את זה, אם הוא רוצה איזושהי נגיעה בחיים הפוליטיים הוא יהיה חייב לחזור לפלטפורמה. המשחק מכור, כולם יודעים שמאסק יאפשר לו לחזור וכולם יודעים שגם טראמפ יחזור כי זו הדרך שלו חזרה".

טוויטר, פייסבוק (צילום: אינגאימג')
טוויטר, פייסבוק (צילום: אינגאימג')

"מאסק עם מאפיינים נרקיסיסטיים"

על אמירותיו של מאסק בנוגע לחופש הביטוי, אמרה: "כלפי חוץ זו הצהרה ומסר שנשמע מצוין, הוא נשמע מאוד פוליטיקלי קורקט ואין אדם אחד לכאורה שיכול להתנגד, אבל ידוע שמאסק אדם שמאוד מרוכז בעצמו, יש לו גינונים נרקיסיסטיים. זה לא סותר את הרצון שלו לדאוג לעתיד האנושות אבל מבחינת הפרופיל האישיותי שלו הוא באמת עם מאפיינים נרקיסיסטיים ולכן הרכישה של טוויטר מונעת מהצורך לקבל פלטפורמה שתאפשר לו לבטא את עצמו הרבה לפני שהוא ידאג לחופש הביטוי".

על השאלה האם מדובר בצעצוע החדש של אילון מאסק, השיב מרגלית בחיוב: "הוא מחפש פלטפורמה שהוא יוכל לתקשר לעולם את החזון שלו וזה נובע מהצורך להכניס לכל אלו שהוא התקוטט. מאסק מעוניין להחזיק בפלטפורמת דעת קהל חשובה, הוא יודע שבאמצעות החזקת הפלטפורמה זו ההשפעה האמיתית על התודעה", הדגישה ד"ר מרגלית, "מה שמעניין אותו זה לצבור כמה שיותר כוח. הוא מבין שהוא קנה לעצמו כוח בקרב כל הדור הצעיר ובקרב כל החזון הירוק שלו אבל הוא מבין דבר מאוד מרכזי - אם הוא רוצה להגיע לכלל הציבור, אם הוא רוצה לבסס את ההשפעה שלו, הוא חייב להשפיע על דעת הקהל וזה באמצעות טוויטר".


"טוויטר לא רווחית בשום צורה - זה הצעצוע החדש של מאסק"

בסיום השיחה, התייחסה ד"ר לירז מרגלית לעובדה כי מאסק מודע שאינו ירוויח מ'טוויטר': "בהשוואה לפלטפורמות אחרות, פייסבוק מדפיסה כסף, טוויטר לא רווחית בשום צורה, היא מפסידה המון. פייסבוק אפשר להגיד עליה בצורה ברורה שהיא מדפיסה מזומנים, מהמודל העסקי צוקרברג מרוויח יפה. טוויטר לא רק שהיא לא רווחית ולא מאוזנת, היא מפסידה המון כסף בניגוד להשפעה שלה. מאסק הצהיר שהוא לא עושה את זה מבחינה כלכלית, כל מי שיכול להבין קצת במודלים עסקיים מבין שגם אם הוא יעבור למודל מנויים וישנה את המודל העסקי - טוויטר לא תהיה רווחית. זה הצעצוע החדש שלו לבוא ולהראות לעולם".


סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm