מיכאל מירילשוילי, הבעלים של חברת Watergen הישראלית, בעלת הפטנט הייחודי שמאפשר לה לייצר מי שתייה איכותיים מהאוויר לצרכים ביתיים או מסחריים, אומר: "המטרה שלנו היא לעשות את העולם נקי יותר, בטוח יותר ובריא יותר בצורה משמעותית".

ארגון הבריאות העולמי מעריך כי 80% מהמחלות ברחבי העולם מקורן במים מזוהמים. כך, לדוגמה, מי התהום בשליש מ־600 המחוזות בהודו נחשבים לא ראויים לשתייה - בעלי רמות מסוכנות של פלואוריד, ברזל, מליחות וארסן.

המחסור במים, בעיית הזיהום ודרך השינוע של המשאב היקר הזה הפכו גם לבעיה אקולוגית שמשפיעה לרעה על בריאות כדור הארץ. הפתרון שמציעה Watergen - האפשרות לייצר מהאוויר מים נקיים ומועשרים במינרלים - נותן מענה לבעיית הקיימות שמטרידה כיום חברות ומדינות רבות. "ארגונים גדולים וממשלות מדברים כל הזמן על התחממות גלובלית", מדגיש מירילשוילי. "הם מציבים לעצמם יעדים, כמו הורדת טביעת הרגל הפחמנית עד 2050, או מביטים עשר שנים קדימה, כך שאף אחד לא יבוא אליהם אחר כך בטענות כי השלטון כבר יתחלף. זה חסר אחריות", הוא מוסיף.

"מה שחשוב לנו הוא לזוז מהר ועכשיו, ולא לבנות תוכניות ל־20 שנה מעכשיו, כי אפשר לעשות את השינוי היום", הוא מבהיר. "גם כשמסתכלים על חברות ציבוריות, שנותנות התחייבות חברתית לעמוד ביעדים סביבתיים בעשור הקרוב, רואים שהן לא עומדות בתחזיות של עצמן. אנחנו רוצים ליצור עולם שבו יש מכונות שמייצרות מים ישירות לצרכן, בין שהוא פרטי או מסחרי. ככה אין תלות בבקבוקי פלסטיק, ואפשר לוותר על השינוע ברכבים, באוניות ובמטוסים, שגורם אף הוא לזיהום".

Watergen, שנוסדה בשנת 2009, הפכה למובילה עולמית בשוק מכשירי מי השתייה האטמוספריים (AWG) - מכונות היוצרות מי שתייה מהאוויר. כאמור, הפתרונות של החברה מאפשרים לתת מענה חסכוני למחסור העולמי במי שתייה ולהעלים את שרשראות האספקה המזיקות לסביבה. החשיבות של מים לסוגיית הקיימות רחבה אף יותר: מחסור במים גורם לבצורת, לרעב ולחוסר יציבות פוליטית. כמו כן, מעבר לעובדה שענף החקלאות זקוק לאספקת מים רציפה, מים משמשים גם תעשיות רבות, כמו טקסטיל, תעשיית השבבים, כלי רכב ועוד. בניגוד לשיטות אחרות הנהוגות כיום, כגון התפלה, הטכנולוגיה של Watergen לא עושה שימוש במאגרי מים קיימים, אלא מוסיפה לעולם משאב מים חדש. לא במקרה החברה עומדת ב־13 מתוך 17 יעדי הפיתוח בתחום הקיימות שהציב האו"ם.

"אנחנו לא זקוקים למים רק בשביל שתייה, אלא הם נמצאים כמעט בכל ענף בחיינו: בחקלאות, בתעשייה הכבדה, בטקסטיל ואפילו בחוות שרתים", אומר מירילשוילי. "בכל מקום חייבים מים, ובייחוד עכשיו, כשהעולם מדבר על מעבר לאנרגיה ירוקה ועל שימוש במימן, וגם בשביל זה הוא זקוק למים. מים הם הבסיס לכל, והיכולת שלנו היא לספק מים לכל התעשיות מסביב, לא רק מי שתייה המועשרים במינרלים, ומים אלו מיוצרים מהאוויר. אנחנו מאמינים שבתוך שנים בודדות אנחנו יכולים להשפיע על איכות הסביבה של כל העולם".

מחליף חום ייחודי

בראשית דרכה התמקדה החברה בפיתוח הייחודי שלה - מחליף חום ייחודי (heat exchanger) - העשוי מפולימר מיוחד, שהפך אותו ליעיל יותר לשימוש במוצרים, כמו מייבשי אוויר או מייבשי כביסה. לאחר שנרכשה ב־2016 בידי מירילשוילי, החלה החברה להתמקד בחזון החדש. מירילשוילי רכש את החברה כדי למקד אותה ביצירת מים אטמוספריים מועשרים במינרלים - דבר שגרר בהתחלה את התנגדות הצוות המקורי. "לא רק היזמים לא הבינו את הכיוון, אלא גם עוד הרבה אנשי עסקים שבאו לפני שהשקעתי ואמרו שהם לא הרשימו אותם", משחזר מירילשוילי.

פרויקט של החברה בברזיל (צילום: WATERGEN)
פרויקט של החברה בברזיל (צילום: WATERGEN)

"כשהבנתי את רמת היעילות של מחליף החום, התרשמתי מאוד, וכששאלתי אם אפשר לקחת את זה לכיוון של מים, הם ענו מיד שזה אפשרי", הוא מספר. "בשבילי מים הם מקור החיים, מים הם כמו התורה לעם ישראל, מים הם הדבר הכי חשוב לאנושות, הם נוגעים ישירות לאבטחת המזון שלנו. כשהבנתי את החשיבות של הדבר הזה, האמנתי שאוכל להיכנס לחברה ולשכנע אותם תוך כדי המסע. היזמים אמרו שזה נכון ומדהים, אבל זה רק חלום. היו להם עסקאות ביד, הצעות מחברות גדולות שרצו את הטכנולוגיה של מחליף החום, והם רצו לעשות אקזיט".

מירילשוילי נכנס תחילה לחברה כמשקיע, וכשהבין שהחזון שלו וזה של היזמים מתנגשים, שאל אותם לאיזה סכום כספי הם מצפים באקזיט, ואף שילם להם יותר ממה שביקשו. ב־2016 הקימה החברה את המעבדה המתקדמת ביותר במזרח התיכון לחקר מים, פתחה בשיתופי פעולה עם אוניברסיטאות ועם מוסדות מחקר, והחלה לפתח את מוצריה. כיום היא פועלת בשני ורטיקלים עיקריים באמצעות מוצרים חכמים וקלים להתקנה ולהפעלה: הוורטיקל הראשון הוא מתקנים לשימוש ביתי או משרדי שמציעים מקור מים חלופי; והוורטיקל השני הוא מסחרי – מכשירים בעלי קיבולת גדולה במיוחד המיועדים לבנייני מגורים, לבתי חולים, לאוניברסיטאות ועוד.

מוצרי החברה כוללים את GENNY HOME, שמייצר עד 18 ליטר מים ביום; את GENNY - עד 30 ליטר מים ביום; את GEN-M1 - עד 220 ליטר; את GEN-M Pro - עד 1,000 ליטר; ואת GEN-L - עד 6,000 ליטר. כמו כן, החברה מייצרת אתMobile Box, מכשיר נייד המספק עד 20 ליטר ביום.

"ההחלטה לרכוש את החברה ולהסב אותה לייצור מים אטמוספריים לשתייה הייתה מאה אחוז מחזון, מקידוש השם ומפאר שמה של מדינת ישראל", מדגיש מירילשוילי. "כל הנושא העסקי היה משני. גם היום העדיפות הראשונה שלי היא לספק מים לעולם ולוודא שלכולם תהיה גישה למשאב הנפלא הזה, ובמקביל התוצאות העסקיות הפתיעו אותנו לטובה.

מיכאל מירשווילי ואיילת שקד (צילום: מרק ישראל סלם)
מיכאל מירשווילי ואיילת שקד (צילום: מרק ישראל סלם)

"מובן שהאספקט העסקי מעניין אותנו, אבל מטרתו שנוכל לקחת את האמצעים האלו ולהגשים את החזון שלנו בצורה המהירה ביותר. כשהתחלתי את המעורבות שלי בחברה, אמרתי לעובדים שזמן שווה חיי אדם. ככל שהזמן חולף יותר ויותר, אנשים סובלים או מתים ממחסור במים או ממים מזוהמים. אנחנו כבר רואים שהמטרה היא בת־השגה - זאת כבר לא שאלה של 'אם', אלא רק עניין של המהירות שבה נחדור לעוד מערכות בעולם".

הכרה עולמית

הטכנולוגיה הייחודית ופורצת הדרך של החברה זכתה ללא מעט הכרה עולמית. היא כבר קטפה פעמיים את פרס החדשנות בתערוכה היוקרתית של CES בלאס וגאס, כיכבה ברשימת 100 ההמצאות החשובות של מגזין "טיים", והיא אחת משמונה ההמצאות החיוניות ביותר במדינת ישראל, לפי הדירוג מטעם לשכת המסחר והתעשייה, לצד המצאות ענקיות, כמו כיפת ברזל ומובילאיי.

כיום החברה פועלת ביותר מ־85 מדינות בעולם, ובהן איחוד האמירויות, והיא אפילו מספקת מי שתייה המועשרים במינרלים לרצועת עזה. זאת נוסף על שיתופי פעולה מחקריים עם מוסדות אקדמיים, כמו אוניברסיטאות בן־גוריון ותל אביב והמכון לחקר המים שנפתח באבו דאבי. מעבר לפעילות העסקית, החברה פועלת גם למען מטרות הומניטריות ברחבי העולם, כגון אספקת מים טהורים ומועשרים במינרלים, המיוצרים מהאוויר, לאזורים הנשלטים על ידי לוחמי החופש בסוריה ואף סיוע לאוקראינה השסועה במלחמה קשה. אחד היתרונות של מערכות החברה הוא העובדה שניתן לספק להן חשמל באנרגיה סולרית. לחברה יש כמה מפעלים ברחבי העולם: באיחוד האמירויות, בהודו, בישראל ושניים בארה"ב.

"אנחנו משקיעים המון כסף במחקר על מנת להביא את הדור הבא של הטכנולוגיה – מוצר שיעבוד על אנרגיה מתחדשת בלבד ויוכל לייצר מים בכל מקום", אומר מנכ"ל משותף בחברה מיכאל רוטמן. "בשנים הקרובות אנו נעלה את היעילות האנרגטית פי עשרה ונחדור לתעשיות כבדות, כמו עולמות החקלאות והאנרגיה המתחדשת".

לאחרונה הציגה החברה את הפיתוחים שלה בכנס אקומושן שנערך בתל אביב, ובו הראתה את חשיבותה לענף, למשל בהטמעת מי שתייה שמיוצרים בתוך הרכב לרווחת הנהג, וכמובן באספקת מים טכניים לשימושים שונים ברכבים. כמו כן, החברה מציעה מתקני ייצור מים שיכולים להיות מורכבים על גבם של קרוואנים או רכבי שימוש גדולים אחרים. "בין שמדובר בתעשיית הרכב והרכבים האוטונומיים, ביאכטות, בספינות משא, במטוסים, בענף הטקסטיל או בחוות שרתים, כמעט כל דבר שתדמיינו, הביקוש למים הוא אדיר", מסביר רוטמן. "זה לא חדשנות - זה עניין של קיימות. אפילו חברות משקאות, כמו קוקה קולה, צריכות כמויות מים אדירות כדי לייצר את המשקאות - זה לא נתפס".