ישראל עוברת תקופה אינטנסיבית מאוד לאחרונה: בחירות, שביתות, חמסין, קורונה, עוד בחירות, אך לא הופתענו או התרשמנו מכך - זאת מכיוון שאלו דברים שכבר מוכרים לנו. אנו חיים יותר ונהינים מתוחלת חיים שממשיכה לעלות כל הזמן, אך עם הגיל שעולה, כך עולה גם מספר האנשים הסובלים מאובדן שיניים - האיום הגדול ביותר על בריאות הפה, ובהמשך הדרך על הבריאות הכללית. במסגרת טיפולי השיניים המשמרים והמשקמים יש כיום דרכים לשחזר את השיניים שאבדו, בין היתר באמצעות שתלים דנטליים שמעגנים את שחזורי השן שמעליהם כתרים, גשרים או תותבות.

"אם לא תחייכו, זה יעלה לכם בבריאות": 7 דקות ביום שישנו לכם את החיים

טכנולוגיה חדשה בכללית סמייל מאפשרת לרופאי השיניים לדייק את תהליך השתלת השיניים ולהימנע מסיכונים וסיבוכים, ולמטופלים היא מעניקה ביטחון ותוצאות טובות. עד לכניסת התוכנה המנחה את ההשתלה היה על רופא או רופאת השיניים למקם את השתל באופן ידני - דרך בה הסיכון לחריגה מהטווח הרצוי או לפגיעה בעצבים מרכזיים או בסינוסים.

בהשתלה ממוחשבת ניתן לייצר תוכנית טיפול מותאמת אישית בה מגדירים מבעוד מועד, לפני ההליך הניתוחי, את מיקום השתלים, הרוחב שלהם, אורכם וכן את זווית ההכנסה המדויקת. בעולם ההשתלות מונחות המחשב יכולים הרופאים להציע שתי שיטות פעולה: סטטית (באמצעות סד רפואי) או דינמית (בסיוע רובוט).

רפואת שיניים (צילום: אינגאימג')
רפואת שיניים (צילום: אינגאימג')

הטיפול מורכב משלושה שלבים עיקריים:

שלב ראשון: אבחון מדויק. על מטופל שנדרש להשתלת שיניים יש לבצע סריקה והדמיה של המשנן לפני תחילת הטיפולים. לרוב מדובר בצילום סיטי (CBCT) או צילומי הדמיה שונים. ייתכן וכשלב מקדים לטיפול יתבקשו המטופלים לעבור טיפול שיננית לניקוי שיניים וסילוק אבן. בכל מקרה, וביתר שאת במקרה של אובדן שיניים יש להקפיד על היגיינת פה טובה, לטפל ולמנוע מצב של עששת או מחלות חניכיים שיובילו לאובדן של שיניים נוספות.

שלב שני: תכנון ההשתלה. עוד לפני שמגיעים לניתוח עצמו, על הרופא או הרופאה המטפלים לתכנן היטב את מיקום השתל, הסוג שלו וכן את גודלו. לשם כך נעזרים הרופאים בתוכנת תלת ממד שיודעת לתת תמונה על המשנן לפני ואחרי הטיפול. התכנון הממוחשב מגדיל את רמת הדיוק בהחדרת השתל, מקטין את הסיכון בפגיעה ברקמות הרכות ובכלי הדם באזור ומקצר את זמן ההשתלה.

שלב שלישי: ההשתלה. לרופאים יש אפשרות לבחור לבצע השתלה סטטית באמצעות סד רפואי העשוי סיליקון אשר מוכן מראש על פי ההדמיה של פי המטופל. הסד מורכב על הלסת של המטופל ומגדיר לרופא בדיוק היכן ניתן לקדוח והיכן למקם את השתל – בזווית ובמיקום המדויקים.

אפשרות נוספת היא לבצע השתלה דינמית מונחת מחשב. במקרה כזה נעזרים במצלמת תלת ממד שמלווה את תהליך ההשתלה ומסתמכת על נתוני ההדמיה של פי המטופל כדי להכווין את הרופא למיקום ההשתלה הסופי, לעומק הדרוש ולזווית המדויקת. היתרון בשיטה זו הוא בכך שבהשתלה ממוחשבת אין צורך לבצע חתך וההליך עצמו אורך דקות בודדות בלבד, ואם כל זה לא מספיק הרי שבלי החתך גם תהליך ההחלמה מהיר וקל הרבה יותר. יתרה מכך, ההשתלה מדויקת בדיוק לפי התכנון המקדים בסטייה מקסימלית של 3 עשיריות המילימטר.

ד"ר נירית תג'ר גרין היא מומחית למחלות חניכיים (פריודונטיה) בכללית סמייל