מיליוני בני אדם ברחבי העולם המתינו בציפייה רבה לרגע בו משימת ארטמיס 1, של סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א), תשוגר לעבר הירח. היום (רביעי) זה קרה, לאחר מספר דחיות בשל תקלות טכניות בשבועות האחרונים, והחללית שוגרה בהצלחה.

ה-SLS צפויה לבצע מספר הקפות סביב הירח - ולשוב לכדור הארץ. אם הכל יילך כשורה, ארצות הברית צפויה להתקרב צעד אחד נוסף לעבר אפשרות להנחית בני אדם על הירח, כ-50 שנה לאחר הפעם האחרונה בה הדבר התאפשר. 

רקטת ה-SLS של נאס''א לקראת שיגור משימת ארטמיס 1 (צילום: NASA/Joel Kowsky)
רקטת ה-SLS של נאס''א לקראת שיגור משימת ארטמיס 1 (צילום: NASA/Joel Kowsky)

תוכנית ארטמיס כוללת שלוש משימות, כאשר השלישית - הנחיתה המאוישת על הירח - תוכננה תחילה לשיגור כשבע שנים לאחר שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ חתם על צו המורה לסוכנות החלל האמריקאית לשוב לירח, אך המועד נדחה לשנת 2025. בכירים בנאס"א ובסוכנויות החלל הנוספות ברחבי העולם ציינו לא פעם כי הירח הוא שלב הכרחי בהגעה העתידית למאדים, שכן הוא יוכל להוות מעיין תחנת ביניים בדרך הארוכה. המשמעות האפשרית של הדחייה המדוברת היא שההגעה למאדים - תתעכב אף היא.

המטרה של סדרת המשימות הללו היא להצליח ולהנחית בסופו של דבר שני אזרחים אמריקאים על הירח - כאשר הפעם, בניגוד לפעמים הקודמות, אחד מהאסטרונאוטים צפוי להיות אישה. נאס"א חשפה לפני כשנתיים את שמותיהם של האסטרונאוטים המועמדים לתוכנית, תשע נשים ותשעה גברים, אשר שניים מהם (גבר ואישה) צפויים להצטרף לקבוצה המיוחדת של בני האדם שזכו לדרוך על הירח - הכוללת 18 בני אדם.

במהלך המשימה ייבחנו לראשונה המערכות והטכנולוגיות שפותחו לטובת קיום אנושי בחלל העמוק במשימה ממשית. במשימה משתתפות מספר מצומצם של מדינות: סוכנות החלל האירופאית היא שותפה מרכזית, ויש בה טכנולוגיות של יפן, איטליה, וכן הניסוי המשותף עם ישראל וגרמניה – MARE, במהלכו ייבדק אפוד הקרינה AstroRad שפיתחה חברת StemRad הישראלית, בתמיכת סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. 

אפוד הקרינה (צילום: נאס''א)
אפוד הקרינה (צילום: נאס''א)

הניסוי מתקיים לאחר סדרת ניסויים ארגונומיים באפוד שבוצעו ע"י אסטרונאוטיות בתחנת החלל הבינלאומית. אם האפוד יצליח להתמודד עם הקרינה בחלל העמוק, יש סיכוי גבוה שהאסטרונאוטים והאסטרונאוטיות של נאס"א יעשו שימוש בחליפה במשימות ארטמיס המתוכננות בעשור הקרוב, המתוכננות להנחית לראשונה מזה 50 שנה אדם על הירח.

ניסוי MARE הוא האחרון בסדרת ניסויים שבחנו את אפוד ה-AstroRad, לאחר סדרת ניסויים ארגונומיים שהתקיימו בשנים האחרונות בתחנת החלל הבינלאומית. אם הניסוי יצליח, יש סיכוי גבוה שהאסטרונאוטים והאסטרונאוטיות של נאס"א יעשו שימוש בחליפה במשימות ארטמיס המתוכננות בעשור הקרוב, ושהחליפה תהפוך לסטנדרט במשימות חלל עמוק עתידיות.

בנוסף ישוגרו בין השאר גם מזוזה, אבן שלוקטה מים המלח וזרעי עצים שיישתלו בארץ אחרי הנחיתה – פריטים שהציבור בישראל בחר לבקשת סוכנות החלל הישראלית ב-2021. לכבוד המאורע, משרד הפנים אף הנפיק דרכון רשמי לזוהר.