מומחים רבים טוענים כי תהליכי הפיתוח והאימוץ של הטכנולוגיות המתקדמות בעולם החקלאות צריכים להתגבר בדחיפות כדי שנוכל להאכיל את אוכלוסיית העולם הצומחת. הטענה הזאת רק מתחזקת לאחרונה לאור המחסור העולמי בחיטה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, ועליית המחירים המורגשת בארץ ובמדינות רבות אחרות.

מזכ"ל האו"ם מזהיר: "ללא ייצוא תבואה מאוקראינה - עלולים להגיע למחסור במזון בשנה הבאה"

"לביא ביו", חברת בת של אבוג'ן, היא חברה הפועלת בתחום החקלאות הביולוגית ושואפת להביא חדשנות לתעשיית המזון העולמית. החברה מתמחה בפיתוח מוצרים על בסיס של מיקרוביום, חיידקים הנמצאים בסביבת הגידול הטבעית של הצמח, ועוזרים לשיפור היבול, האיכות והקיימות של גידולים חקלאיים.

פיתוח חדש של החברה מאפשר להגדיל משמעותית את יבול החיטה בזכות ציפוי לזרעי החיטה, שבעזרתו הצמח מצליח לקבל באופן מיטבי חומרי מזון מהקרקע כגון זרחן, גופרית וברזל ובכך להגדיל את היבולים. "שיפור זה בניצול חומרי ההזנה של הצמח מוביל לשיפור עמידות החיטה לתנאים הסביבתיים המשתנים והקשים, כמו זמינות מים, שינויי אקלים והתאמה לאזורי גידול", מסבירים בחברה.

הפיתוח התאפשר באמצעות מנוע טכנולוגי־חישובי בשם MicroBoost AI שפיתחה חברת האם אבוג'ן. המנוע משלב יכולות חישוביות מתקדמת של ביג־דאטה ובינה מלאכותית לצד הבנה ביולוגית נרחבת. המוצר הושק השנה לראשונה בדקוטה הצפונית בארה"ב לאחר ניסויי שדה נרחבים שנמשכו כארבע שנים. במהלך הניסויים נמצא כי שימוש במוצר זה יכול לתרום לתוספת של כ־3־4 בושל (90־120 ק"ג) של יבול לכל אקר (1 אקר = 4 דונם).

"אין ספק שאנחנו חייבים להאיץ משמעותית את המעבר מחקלאות LowTech לחקלאות שמתבססת על טכנולוגיות מתקדמות, שתוביל להגדלת יבולים ושיפור עמידות לצד קיטון בעלויות, תוך שימת דגש על נושא הקיימות. חברות הביו־טכנולוגיה מובילות מגמה זו באמצעות מוצרים חדשניים ועתירי ידע, התומכים הן בצורכי החקלאי והן בצורכי הסביבה, וצפויים לתת מענה לאתגרים הגדולים העומדים בפני תעשיית החקלאות העולמית והאנושות כולה בשנים הקרובות", אמר עופר חביב, מנכ"ל חברת אבוג'ן.

"אם לא נשקיע היום בטכנולוגיות מתקדמות לשיפור היבולים של החקלאות המודרנית, נמצא את עצמנו במשבר קשה ואף מסוכן לעתיד האנושות כולה. אף שזה נשמע כמו נבואת זעם, מדובר בכדור שלג מתגלגל ועלינו לעצור אותו בעודו באיבו. יש צורך מיידי במציאת פתרונות שיביאו להגדלת יבולי החיטה ויבולים חקלאיים אחרים, והדרך לשם עוברת בפיתוחים מדעיים וטכנולוגיים חדשניים ופורצי דרך", הוא הוסיף.