יום הכיפורים הוא הזדמנות מצוינת עבור כולם לבצע חשבון נפש ולהבין את החטאים שחטאו במהלך השנה האחרונה. לצד בקשת הסליחה בין חברים ובני משפחה, וכמובן גם בינינו לבין עצמנו, כדאי לנו לשחזר כיצד חטאנו טכנולוגית בשנה האחרונה - ולחברות השונות כדאי לנצל את ההזדמנות כדי להתנצל בפנינו על הכל. 

אלו החטאים ש(כמעט) כולנו ביצענו בשנה האחרונה:

  1. החלפנו את הסמארטפון כשהמכשיר הנוכחי שלנו תקין לחלוטין: נכון שהטלפונים הנמצאים כיום בשוק כמעט שלא מצליחים להחזיק מעמד מעבר לשנה וחצי-שנתיים, אך זו לא סיבה להחליף אותם כאשר ההבדלים בין הדגמים השונים לא משמעותיים, והם תקינים לחלוטין. במידה ואתם מרגישים שהמכשיר שלכם הפך לאיטי מדי, ישנן מספר פעולות שניתן לבצע, בהן מחיקת אפליקציות, תמונות וקבצים שלא נמצאים בשימוש ושדרוג של מערכת ההפעלה לגרסה העדכנית ביותר של מערכת ההפעלה.

  2. שכחנו להטעין את הסמארטפון ונאלצנו להטעין אותו במקומות מוזרים למדי: מרבית המכשירים הקיימים כיום בשוק מציגים חיי סוללה מרשימים מאוד, שיכולים לשרוד לפחות יום עבודה אחד מבלי צורך "לפגוש" במטען. הדבר גורם לנו עיתים להיתקע מחוץ לבית בלי מטען תקין, ולהגיע למצב בו אנחנו חייבים להתחבר לשקע הראשון שנראה - גם אם מדובר בכזה שנמצא במקומות ציבוריים, ואין כל דרך לוודא שהוא לא נמצא בשימוש ע"י גורמים זדוניים, שמעוניינים לחדור לטלפונים הניידים שלנו.

  3. מפוצצים הזיכרון של המכשיר באינספור תמונות ומסמכים: בואו נודה בזה, כולנו מצאנו את עצמנו מצלמים מדפים רנדומליים בסופר כדי להתייעץ מה לקנות, מסמכים שונים שהיינו צריכים לסרוק או כל מיני דברים שהיינו צריכים לזכור ולא היה לנו איפה לשמור. במקרים אחרים, אנחנו שומרים מספר עותקים זהים של אותה התמונה, או לא טורחים למחוק את התמונות המטושטשות והמרוחות שהתקבלו כאשר ניסינו לצלם ילד קטן או את חיית המחמד שלנו. חלקן הגדול מהתמונות האלה נשאר בסופו של דבר בסמארטפון ובהמשך גם בגיבוי במחשב ו/או בשירותי הענן השונים, ומתערבב עם התמונות שאנחנו כן רוצים לשמור.

  4. לא שומרים על המכשיר: אם כבר השקענו אלפי שקלים בסמארטפון חדש - אז כדאי על הדרך להוסיף כמה עשרות שקלים ולרכוש כיסוי למכשיר, ומגן למסך (במידה והמכשיר אינו מגיע עם אחד כזה), שכן במקרים רבים עלות התיקון עשויה להגיע ללמעלה ממחצית משוויו של מכשיר חדש.

  5. לא מגינים על המכשיר: פותחים קבצים ולינקים ממקוות לא מוכרים, מורידים אפליקציות שלא עברו בדיקות ולא מעדכנים את מערכת ההפעלה במידת הצורך. אם כבר השקעתם כסף במכשיר חדש ובכיסוי תואם - חשוב לשמור עליו גם מבחינה טכנית, ולשים לב מה אנחנו מכניסים לתוכו (הדבר תקף גם למחשבים ולטאבלטים כמובן). הורדה והתקנה של תוכנות מחוץ לחנויות האפליקציות ופתיחה של קבצים שהגיעו ממקורות לא ידועים, עלולים לסכן את המכשיר שלכם, וויתור על התקנת עדכוני מערכת ההפעלה עלולים להוביל למצב בו אתם חשופים לפרצות אבטחה, שכן פעמים רבות הם כוללים עדכונים שונים בתחום האבטחה.

במקביל, ישנן מספר סיבות שמחייבות את חברות הטכנולוגיה השונות לעשות חשבון נפש, ולהתנצל בפנינו - הלקוחות:

  1. מגדילים את המסך בצורה מוגזמת: סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל המנוח, תמך בפיתוח של טלפון נייד שניתן לשימוש ביד אחת - ואכן גודל המסך של האייפון הראשון היה 3.5 אינץ'. מאז עבר למעלה מעשור, וייתכן מאוד שבמידה והיה בחיים - הוא לא היה מרוצה ממה שנגלה לפניו, שכן קשה מאוד למצוא כיום סמארטפונים בעלי מסך קטן מ-6 אינץ'. המשמעות היא, שישנן קבוצות רבות שלא יכולות להשתמש במכשירים ביד אחת, כפי שג'ובס המנוח רצה.

  2. מחירים: מכשירי הדגל של החברות שונות מחזיקים לעיתים בתג מחיר גבוה מאוד - עד כדי מפלצתי למדי - של כמה אלפי שקלים (דגם האייפון 14 היקר ביותר כיום עומד על למעלה מ-7,000 שקלים), זאת למרות שישנם מכשירי ביניים ראויים למדי, שעושים עבודה לא פחות טובה מאשר הדגמים היקרים ביותר של החברות השונות.

  3. בעיות במלאים: החברות משיקות מוצר מסוים, בידיעה שהוא יהפוך פופולרי במהרה, ויהיה לו ביקוש רב. הדבר המבאס בהשקות הללו, היא העובדה שפעמים רבות, המלאי של המוצר פשוט לא מספיק. אני מחריגה פה סיבות מוצדקות שיכולות להוביל לחוסרים במוצרים מסוימים, כמו למשל משבר השבבים העולמי, אסונות טבע או מגפת הקורונה, אבל באמת שהחברות יכולות לדאוג לייצור של מספיק יחידות עבור המוצרים, בטח אם הם אמורים להיות קבועים במלאי ולא מהדורות מוגבלות.

  4. יותר מדי מכשירים עם פחות מדי הבדלים: החברות השונות נוהגות לקיים מספר אירועי הכרזה מדי שנה, וניתן להעריך מהו המועד בו יוכרזו המכשירים החדשים בכל אחת מהסדרות. פעמים רבות, נוצר מצב בו ההבדלים בין הדורות השונים של המכשירים לא משמעותיים - כך שניתן "לדלג" על המכשיר, ובמידה ויש לך את הדור הקודם, באמת שאין צורך בשדרוג הזה. במידה והשדרוג אכן לגיטימי, זאת בשל שינויים רבים בין דורות המכשירים, ישנם מצבים בהם אין הבדל משמעותי בין תתי הדגמים שהוצגו - פרט לתג המחיר. בנוסף, עם השנים נרשמת ירידה ברמת המקוריות של החברות, שכן שבודדים הפיצ'רים שניתן למצוא כעת באופן בלעדי אצל אחת החברות.
  5. גורמים לנו לעבוד עבור המכשיר: כדאי להזכיר לחברות שבסופו של דבר, המכשירים החשמליים אמורים לשרת אותנו - ולא אנחנו אותם. אז חברות יקרות, במקום לייצר מכשיר שרק ידרוש מהצרכן להתאים את עצמו ואת אורח החיים שלו למכשיר, תיצרו מכשיר שבאמת נועד לבני אדם? שלא דורש יותר מדי אביזרים ותנאים מיוחדים, אלא פשוט עובד כמו שצריך כל הזמן?