"זה לא חדש שההתחממות הגלובלית מביאה עמה תופעות חריגות שמשפיעות כבר היום על החיים של כולנו. אולם, לא כולם יודעים עד כמה דרמטית ההשפעה של שינויי האקלים על חקלאות ועל חקלאים או במילים אחרות על היכולת של העולם לגדל מזון", אומר אורי בן נר, מנכ״ל חברת האגטק סופלנט.

"הסיבה לכך היא שכל ידע והחלטה חקלאית מבוססים על מזג האוויר. אירועים קיצוניים, כמו חום ושרב חסרי תקדים, מובילים כבר היום לנזק שמתחיל להשפיע על כמויות המזון הזמינות. השנה לבדה כ־200 מיליון בני אדם יסבלו מרעב בגלל כמה אירועי חום קיצוניים בחגורות החיטה של ארה״ב ושל הודו. סופלנט פותרת את זה בצורה פשוטה וייחודית: אנחנו עוזרים לחקלאים לקבל החלטות שמבוססות על מצב הצמח, ובכך בעצם גורמים לחקלאי להסתמך על מצב הצמח ולא על מצב מזג האוויר".

שלל שרב

חברת סופלנט הוקמה בשנת 2012 על ידי זוהר בן נר, המשמש כנשיא החברה. מטה החברה נמצא בעפולה, והיא מעסיקה כ־100 עובדים, רובם בארץ. מלבד ישראל, החברה פועלת גם באוסטרליה, בדרום אפריקה, במקסיקו, בארגנטינה, בפרו ועוד. עד היום גייסה החברה כ־40 מיליון דולר מכמה משקיעים בולטים, בהם ג׳ף שוורץ, קרן Red Dot Capital, מבטח שמיר, קרן מנומדין ו־Maor Investments.

"עם השנים בנינו מודלים ייחודיים שמאפשרים ללקוחותינו להתגבר על אירועי שרב קיצוניים, לעתים בטמפרטורות שמגיעות ל־50 מעלות ואף יותר מכך", אומר אורי בן נר. "החזון שלנו הוא לאפשר לחקלאים להמשיך לגדל מספיק מזון גם במציאות המורכבת הזאת ולהיות החברה שאומרת לעולם איך לגדל ולהשקות. כבר היום אנחנו עושים את זה ב־15 מדינות".

מערכת הפונה לחקלאים  (צילום: יחצ)
מערכת הפונה לחקלאים (צילום: יחצ)

העץ צמא

המוצר המרכזי של סופלנט הוא מערכת חישה צמחית SNS - מערכת פיזית שיושבת על הקרקע, על הגזע, על הפרי ולפעמים גם על עלה הצמח, מותקנת כל כמה דונמים ופונה לחקלאים גדולים בארץ ובחו"ל - כאלה המגדלים 1,000 דונם ומעלה של כל מה שגדל על עצים ועל שיחים. המערכת מספקת להם פלטפורמה המשקפת את האופן שבו הגידולים שלהם גדלים, ומורה להם מתי להשקות וכמה, נותנת להם כל מיני סוגי התראות ועוד.

"אנחנו בעצם אומרים לחקלאים מתי העץ שלהם צמא ומה בדיוק הוא צריך", אומר ליאור נעמן, מנהל השיווק של סופלנט. "אנחנו לא מספקים מערכות השקיה. ברגע שכבר יש לחקלאי מערכת שהוא משקה באמצעותה, אנחנו נותנים לו את האמצעי הטכנולוגי שבעזרתו הוא יודע בדיוק מתי העץ שלו צמא. המערכות האלה פונות לחקלאים גדולים, שהם כ־2% מחקלאי העולם.

"רוב החקלאים בעולם הם חקלאים קטנים. מפני שכבר יש לנו הרבה מאוד מערכות חישה צמחית המפוזרות ברחבי העולם אצל חקלאים גדולים, פיתחנו לאחרונה את המוצר Plant, הפונה לחקלאים קטנים, עולה מעט מאוד כסף ויש לו ערך גדול מאוד, בייחוד בזמנים שלנו, של משבר אקלים ושל מחסור במים".

ליאור נאמן, מנהל השיווק של סופלנט (צילום: יחצ)
ליאור נאמן, מנהל השיווק של סופלנט (צילום: יחצ)

מה המהות של המוצר החדש?
נעמן ממשיך: "אפילו לא מדובר כאן בהתקנת אפליקציה. כל מה שהחקלאי הקטן צריך לעשות הוא לעדכן במערכת שלנו מה הוא מגדל, איזה זן ספציפי, איפה בדיוק הוא נמצא על המפה ולהכניס את הטלפון שלו. אז על בסיס יום־יומי הוא יקבל הודעות וואטסאפ עם הוראות בדיוק כמה להשקות, מתי, מה מזג האוויר בחלקה שלו, מה מהירות הרוח וכולי, בעצם כל מיני נתונים והתראות שחשובים לחקלאים.

"מכיוון שלא צריך להתקין שום דבר על הקרקע, מערכת Plant יכולה לפנות לחקלאים בכל העולם, בהם חקלאים קטנים מאוד שמגדלים רק 5־10 דונם, שאין להם יכולת כלכלית לשלם על מערכת החישה שהרבה יותר יקרה ועולה 250 דולר להקטאר לשנה (הקטאר הוא 10 דונם -  א"ש)".

החקלאי הקטן

כיום, לדברי נעמן, רוב חברות האגטק אינן פונות לחקלאים הקטנים, "והמוצר החדש שלנו הוא בשורה לחקלאים הקטנים. אין לו חיישנים על הקרקע, הוא וירטואלי מאוד ובאמצעותו אנו מציידים את החקלאים הקטנים בנתונים. בדרך כלל הם משקים בדרך שאביהם לימד אותם, אבל העולם השתנה מאוד. מכיוון שיש לנו מידע כל כך רחב, אנחנו יכולים לתת לחקלאי כלים טובים מאוד להתמודד גם עם השינויים הדרמטיים מאוד באקלים וגם כמובן לחסוך במים ולקבל יותר יבול ולהגיע לגודל פרי מסוים ורצוי - והכל במחיר מצחיק של כ־10 שקלים (3 יורו) בחודש. זאת הייתה המטרה שלנו: לתת כמה שיותר ערך בכמה שפחות כסף, שהמחיר לא יהיה חסם".

אורי בן נר (צילום: יחצ)
אורי בן נר (צילום: יחצ)

נעמן מוסיף: "מים הם משאב יקר וגם כל הזמן יש מהם פחות. עכשיו, למשל, יש משבר גדול מאוד בספרד ובמקסיקו. מים הם הכלי הכי חשוב שיש לחקלאי בידיים, והשקיה היא הפעולה היחידה שהוא עושה על בסיס יומי פחות או יותר. השקיה היא הפעולה הכי משמעותית שחקלאי עושה. בזכות המערכת שלנו החקלאי יכול להבין בדיוק איך הצמח שלו מרגיש בכל רגע נתון. בעידן של משבר האקלים ההתמקצעות בהשקיה הופכת להיות עוד יותר מהותית".

חולמים בספרדית

אבל איך מתמודדים עם השוני בסוגי הגידולים ועם תנאי הקרקע השונים כל כך בין מקום למקום?
נעמן מרחיב: "יש לנו היום בסיס מידע צמחי עצום על כמעט כל סוג של גידול, של קרקע ושל מזג אוויר, ואנו יכולים לצפות הרבה מאוד דברים בזכות המידע הצמחי הרחב הזה. בזכות בסיס נתונים כמעט אינסופי שקיים אצלנו, הן לגבי מזג אוויר והן לגבי טמפרטורה של הקרקע ברחבי העולם, אנחנו נותנים לחקלאים הקטנים כלים שעד עכשיו היו שמורים לחקלאים גדולים מאוד ועתירי ממון. כרגע השקנו את מערכת Plant בארץ והתחלנו להשיק גם בספרד. בינתיים זה בעברית ובספרדית ונתרחב לעוד מקומות".

הטכנולוגיה תדחק בסופו של דבר את החקלאות המסורתית?
"חקלאים בארץ ובעולם מפותחים מאוד מבחינה טכנולוגית, אבל למגע האנושי תמיד יהיה מקום בענף כמו חקלאות. למשל, כשאנחנו באים להתקין את המערכת שלנו אצל חקלאים גדולים, אנחנו אומרים להם: 'תראו לנו עץ אופייני בחלקה'. הם כולם יודעים איזה עץ הוא האופייני שלהם, כזה שהכי מאפיין את שאר העצים בחלקה. כדי להביא נתון כזה הם תמיד יצטרכו ידיים ורגליים על הקרקע. חקלאים הם עם סקרן שאוהב ורוצה מאוד להשתפר, אך גם למגע האנושי יש נוכחות גדולה מאוד"