תקלה גלובלית אירעה הבוקר (שלישי) ביישמון ה"וואטסאפ", כאשר משתמשים רבים ברחבי העולם דיווחו כי אין באפשרותם לקבל הודעות או לשלוח. לאחר כשעתיים תוקנה התקלה ואפליקציית המסרים חזרה לעבוד. ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי באוניברסיטת רייכמן שוחחה עם ענת דוידוב ב-103FM והסבירה על ההתמכרות הכפייתית של האדם ביישומון המסרים.

זה לא רק אצלכם: אפליקציית ווטסאפ הושבתה למשך כשעתיים | כך הגיבו בחברה
בעקבות התקלה בוואטסאפ: אלו האפליקציות שהרוויחו בגדול

בפתח שיחתן, התייחסה ד"ר מרגלית לתקלה שאירעה הבוקר: "אנחנו עדים היום לשני שלבים שהתרחשו: בשלב הראשון רוב האנשים חשבו שזה רק אצלם. אף אחד לא העריך עדיין את גודל האירוע, אף אחד לא העריך שמדובר בתקלה עולמית. אנשים התחילו להיות בלחץ, לכבות את הטלפון ולהדליק אותו מחדש בשביל לראות אם יש להם קליטה או לא".

"אפשר להזכיר בהקשר הזה התקף חרדה - או שאני מגזימה?", שאלה דוידוב. ד"ר מרגלית השיבה: "לצערי לא הגזמת, ואת אפילו רחוקה מלהגזים. אחד הדברים שאנחנו עדים להם לאחרונה זו תופעה בשם 'נומופוביה'".

היא הסבירה: "זו תופעה שמתרחשת כשיש סוג של ניתוק מהטלפון ואין לנו קליטה או אין חיבור, לפעמים זה קורה גם כשהסוללה עומד להתרוקן. בין הסימפטומים אנחנו יכולים לראות פאניקה, עלייה בקצב הלב, חולשה, וסחרחורת. אנשי מקצוע כוללים את זה כפוביה רשמית בספר ההפרעות הפסיכיאטריות".

"הדרך הטובה להבין עד כמה אנחנו תלויים בדבר מסוים הוא כשהדבר הזה נמנע מאיתנו. אנשים מעדיפים להיות בחושך, ללא חשמל וללא גירויים, מאשר להיות ללא וואטסאפ", היא הסבירה: "כלומר, שני הווים הכחולים האלה שינו את הנורמות שלנו, ועכשיו אנחנו צריכים להיות כל הזמן מחוברים. מבחינת ווטצאפ אנחנו רואים סוג של תלות במוצר. זאת אומרת, אם אנחנו לא שומעים את האפליקציה חמש דקות, אנחנו מתחילים לדמיין את צלילי ההודעה, או שאנחנו לא מסוגלים להתרכז בשום דבר אחר".

בנוסף, ציינה כי "יש שני מצבים בהם אנשים לא מסוגלים להתרכז: אם יש לך הודעה, אבל לא הספקת לבדוק אותה - זה כל הזמן יטריד אותך. אם הטלפון לא יצלצל יותר מחמש דקות ולא תשמעי ממנו קול - לא תוכלי להתרכז. היכולת שלנו להשקיע אנרגיה הולכת לאיבוד". 

היא התייחסה לאפליקציה הפופולרית, והסבירה: "האפליקציה הזו היא האפליקציה מספר אחת מבחינת הזמינות שלה, והיא הראשונה שהביאה את עניין הקבוצות. בישראל מתעדכנים כל דקה, קצב העניינים מאוד גבוה, וואטסאפ בנויה לכל החולשות האלה שלנו". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM