לפני יותר מעשור, כמעט אף אחד לא הבין את פירוש המושג "FOODTECH". התעשייה הזו החלה לפרוח בישראל מהרגע שהבנו, שאם ברצוננו לשמור על העולם בו כולנו חיים, ועל הגוף הפרטי שלנו - אנחנו צריכים לשנות דרמטית את הדרך בה אנחנו מייצרים מזון, את איכות המזון שאנחנו אוכלים ואת כמות המזון שאנחנו זורקים. הדרך לעשות את כל אלה מתחילה בטכנולוגיה.

לפני כעשור הייתה בישראל פעילות מחקרית לא מעטה בתחומים הקשורים למזון, אבל לא היה לה חיבור לתעשייה ולשוק. שטראוס הקימה בשנת 2012 קהילת פודטק, וב-2015 את חממת הפודטק The Kitchen. עשור אחרי, ובשיתוף הרשות לחדשנות, מתקיים כנס הפודטק הבינלאומי התשיעי במספר, FOODTECH IL, בו ישתתפו כ- 1,700 נציגים מהעולם ולמעלה מ-70 סטארטאפים ישראלים ומשקף את היותה של ישראל מעצמת פודטק.  

תעשיית הפודטק הישראלית היא כבר לא רק חזון או חלומות על נייר ומצגות, אלא תעשייה אמיתית, עם מפעלים, מוצרים, משקיעים ולקוחות. ענף הפודטק הישראלי, הזוכה כבר היום להתעניינות גבוהה בקרב המשקיעים הגדולים ותאגידי מזון ענקיים, ומייצר לישראל יתרון תחרותי ענק בתעשיית המזון העולמית. למעשה, ישראל היא השניה המובילה בעולם (אחרי ארה"ב) עם יותר מ-600 מיליון דולר שגויס בשנת 2021 ועם 450% צמיחה שנתית. הכסף הזה מייצר פתרונות לאתגרים איתם מתמודד העולם  ובראשם, כמובן, משבר האקלים. 

בשנים האחרונות, אנחנו חווים מודעות גדלה לבריאות ולרווחה; דלדול במשאבי טבע וחומרי גלם; ומודעות לתחום הקיימות (sustainability). בנוסף, קיימת דרישה הולכת וגוברת למוצרים שיבטאו ערך ניכר ויתאימו למגמות איכות החיים הקיימות היום (בריאת ורווחה, נוחות, קיימות, תוך התחשבות בהזדקנות האוכלוסייה). 

לאור המגמות האלו, פתרון בר קיימא לאורך זמן יכול להיות מושג רק על ידי שימוש בטכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך בכל הממדים הטכנולוגיים של שרשרת הערך בתעשייה. 

כבר כיום, הפתרונות הטכנולוגיים מאפשרים להקטין את הפגמים בייצור, להאריך את חיי המדף, למצות חומרי הגלם, ולהקטין את ההשפעה שלנו על הסביבה. פתרונות אחרים מאפשרים להעלות את הערך לצרכן, באמצעות פיתוח וזיהוי רכיבים חכמים, הגדלת טריות המוצר והבאתו ללקוח בצורה הקרובה ביותר למצבו הטבעי, תוך שיפור הערכים התזונתיים שלו. 

כיום, יותר מתמיד, לטכנולוגיה מתקדמת תפקיד מפתח ביצירת עתיד בר קיימא ומזין בתעשיית המזון והמשקאות. לכן, חברות מזון שלא ישכילו כבר היום לפתח חומרי גלם ומוצרים שלוקחים בחשבון את שרשרת הערך לכל אורך תהליך הייצור, תוך חשיבה מקיימת והסתכלות רחבה על מקורות חומרי הגלם והידלדלות המשאבים – לא יהיה מה להציע ללקוחותיהם בהסתכלות צופה פני עתיד. 

כאמור, ישראל מעצמת פודטק כבר היום, אבל זוהי רק ההתחלה. 

הכותב הוא סמנכ"ל החדשנות של קבוצת שטראוס