יותר ממיליארד אנשים צעירים נמצאים בסיכון לנזק שמיעתי. כך עולה ממסקנות מאמר שפורסם לאחרונה במגזין הבריאות העולמי BMJ, אשר ריכז ובחן 33 מחקרים מרחבי העולם, שנעשו בתחום החשיפה לרעש וכללו בני 12־34. המאמר נועד לקבוע את שכיחות הרגלי ההאזנה המזיקים באמצעות מכשירים אישיים או באירועים ובילויים במקומות ציבוריים רועשים, ובמקביל - להעריך את מספר האנשים הצעירים שיכולים להיות בסיכון לכך ששמיעתם תיפגע מכך.

הדס בן סימון, קלינאית תקשורת מחוזית בשירותי בריאות כללית בחיפה, שהציגה את המחקר, המליצה על שורת דרכים להאזנה בטוחה למוזיקה באמצעות אוזניות, עד כמה שאפשר, כך שחוץ מההנאה גם ניתן יהיה גם לסייע לשמירה על שמיעה תקינה ולמנוע בעיות שמיעה עתידיות.

"כמו בדברים רבים בחיינו, הכול תלוי במינון – כמה זמן ובאיזו עוצמה מאזינים למוזיקה, ואפילו לסוג האוזניות יש השפעה", היא ציינה ופירטה שורת המלצות, כולל הסבר שלפיו רעש בעוצמה מעל ל־80 דציבל (יחידת המידה של עוצמת הצליל) נחשב כרעש מזיק, והאזנה במשך שלוש שעות למוזיקה באוזניות (בעוצמה ממוצעת של כ־80 דציבל) עשויה לגרום לירידה זמנית בשמיעה. עוד הוסיפה כי רעש בעוצמה של 85 דציבל, אשר חשופים לו יותר משמונה שעות רצופות עלול לגרום לירידת שמיעה קבועה.

לדבריה, חשיפה קבועה לרעש לאורך זמן, כמו האזנה למוזיקה באוזניות כל יום למשך זמן רב - "יכולה בסופו של דבר להוביל לירידה בשמיעה, אך סביר להניח שלא לחרשות מלאה". בן סימון: "על מנת שנוכל להאזין למוזיקה בהנאה וגם לשמור על שמיעה תקינה, מומלץ להשתמש באוזניות המכסות את האוזן, ולא באוזניות הנכנסות לתוך תעלת האוזן. עוד מומלץ לעשות הפסקות של כמה דקות בהאזנה מדי שעה, על מנת לאפשר 'מנוחה' לאוזן. אם אנשים בסביבתו של המאזין למוזיקה יכולים לשמוע את המוזיקה מהאוזניות שמרכיבים לצורך כך – כנראה שהעוצמה חזקה מדי וכדאי להנמיך אותה".

עוד הוסיפה בן סימון: "הכי חשוב לזכור – ההשלכות של חשיפה לרעש הינן לטווח ארוך. החשיפה המצטברת עלולה להוביל לירידה קבועה בשמיעה בעתיד. חשוב לפיכך לשמור על כללי האזנה בטוחים, כדי לסייע בכך בשמירה על שמיעה תקינה ובמניעת בעיות שמיעה עתידיות".