כחודש לאחר השיגור המוצלח: משימת ארטמיס 1 צפויה להגיע היום (ראשון) לסיומה, כאשר האוריון 0 רכב החלל הבלתי מאויש אוריון של נאס"א באוקיינוס השקט. כאמור, מדובר בחלק מההכנות של סוכנות החלל להנחתה מחודשת של אסטרונאוטים על הירח, בדיוק 50 שנה אחרי הנחיתה האחרונה של אפולו 17. 

במהלך המשימה שנמשכה 25 יום, רכב החלל הקיף את הירח ואף הגיע למרחק של יותר מ-434 אלף ק"מ מכדור הארץ, יותר מכל חללית אחרת שנועדה לשאת בני אדם.

הגשושית נוחתת באוקיינוס (צילום: צילום מסך טוויטר, נאס''א)
הגשושית נוחתת באוקיינוס (צילום: צילום מסך טוויטר, נאס''א)

תוכנית ארטמיס כוללת שלוש משימות, כאשר השלישית - הנחיתה המאוישת על הירח - תוכננה תחילה לשיגור כשבע שנים לאחר שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ חתם על צו המורה לסוכנות החלל האמריקאית לשוב לירח, אך המועד נדחה לשנת 2025. בכירים בנאס"א ובסוכנויות החלל הנוספות ברחבי העולם ציינו לא פעם כי הירח הוא שלב הכרחי בהגעה העתידית למאדים, שכן הוא יוכל להוות מעיין תחנת ביניים בדרך הארוכה. המשמעות האפשרית של הדחייה המדוברת היא שההגעה למאדים - תתעכב אף היא.

המטרה של סדרת המשימות הללו היא להצליח ולהנחית בסופו של דבר שני אזרחים אמריקאים על הירח - כאשר הפעם, בניגוד לפעמים הקודמות, אחד מהאסטרונאוטים צפוי להיות אישה. נאס"א חשפה לפני כשנתיים את שמותיהם של האסטרונאוטים המועמדים לתוכנית, תשע נשים ותשעה גברים, אשר שניים מהם (גבר ואישה) צפויים להצטרף לקבוצה המיוחדת של בני האדם שזכו לדרוך על הירח - הכוללת 18 בני אדם.

במהלך המשימה ייבחנו לראשונה המערכות והטכנולוגיות שפותחו לטובת קיום אנושי בחלל העמוק במשימה ממשית. במשימה משתתפות מספר מצומצם של מדינות: סוכנות החלל האירופאית היא שותפה מרכזית, ויש בה טכנולוגיות של יפן, איטליה, וכן הניסוי המשותף עם ישראל וגרמניה – MARE, במהלכו ייבדק אפוד הקרינה AstroRad שפיתחה חברת StemRad הישראלית, בתמיכת סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה.