שנה עמוסה במיוחד עברה על המיליארדר אילון מאסק, ונראה שאי אפשר להתחמק מלהזכיר את שמו בהקשר לאירועים משמעותיים רבים שקרו בשנה האחרונה. במקביל להישגים המדהימים שרשם במהלך השנה האחרונה (בהמשך לדברים מדהימים לא פחות שקרו בשנים הקודמות – דוגמת השיגורים המוצלחים הרבים לחלל), שמו נקשר ללא מעט שערוריות. בחלק מהמקרים, הוא אף הוביל לנפילות בשווקי המניות ברחבי העולם, ולהפסד של כסף רב עבור משקיעים רבים שרכשו את המניות של החברות הנמצאות בבעלותו. 

אחת הסערות אשר שמו נקשר אליהן בשנה האחרונה, היא רכישת טוויטר לפני כחודשיים והסאגה בת החצי שנה שקדמה לה. המהלך של מאסק עורר תקווה בקרב רבים, אז זו התנפצה לה במהרה, שכן למרות שהגיע למשרדי החברה עם כיור, וניסה לשדר גישה מסוימת, הוא התחיל באופן מיידי בפיטורים המוניים. 

בהמשך, הוא עורר מספר סערות על גבי הפלטפורמה, והיה מעורב בעימותים רבים. אחד השיאים (כן, יותר מאשר המם שנשלח לעובדים המפוטרים) היה ככל הנראה הסקר שפרסם ובו דרש מעוקביו להכריע האם יש לבטל את החסימה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. בסופו של דבר, הנשיא לשעבר הוחזר לרשת החברתית – אך נכון לרגע כתיבת שורות אלה, עדיין לא חזר לצייץ בה.

ובמידה וחשבתם שמדובר רק באירועים נקודתיים – לא כך הדבר, שכן הוא כבר הספיק לעורר לא מעט סערות בפלטפורמה, בין היתר כשהודיע כי יהפוך את טסלה לחברה פרטית - וחזר בו. בציוץ אחר התייחס למכירת מניות, כאשר שוויה של מניה עמד על 420 דולרים. התגובות הסוערות שקיבל מאסק לא נגעו רק להחלטה הכלכלית, אלא גם לסכום בו נקב – 420 דולרים, שכן מדובר בשם קוד לסמים.

זוהי רק דוגמה קטנה לקו המחשבה הייחודי של מאסק, וגישתו הישירה (יש שיאמרו – ישירה מדי) והאימפולסיבית מאוד.

מצד אחד – כיזם סדרתי, שמו נקשר למספר רב של פיתוחים והישגים בעלי משמעות רבה, בהם צמצום התלות האמריקאית ברוסיה כדי לשגר אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית. הסיבה לתלות הזו היתה העובדה שבידי סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) כבר לא היו טילים או רקטות המיועדים למטרה זו, שכן מעבורת החלל האחרונה "יצאה לפנסיה" עם סיומה של תוכנית המעבורות של הממשל. 

השיגור ההיסטורי התאפשר בעזרת חברת ספייס איקס הנמצאת בבעלותו, ופיתחה משגרים המיועדים לשימוש חוזר. בכך למעשה, הצליח מאסק לעקוף את סוכנויות החלל הממשלתיות ברחבי העולם, והפך את ספייס איקס לחברה המתקדמת ביותר בתחום. סביר מאוד להניח, שישנם גורמים ברוסיה אשר מתחרטים כיום על האופן בו התייחסו למאסק, כשזה נפגש עימם במטרה לרכוש טילים.

מאז אותו רגע היסטורי, בוצעו מספר שיגורים רבים – הן של אסטרונאוטים (בהם השימה בה לקח חלק האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה) והן של מטענים. לצד היבט זה, ישנו פרויקט נוסף של החברה, אשר זכה לשם סטארלינק – במסגרתו נרשמו עד כה שיגורים רבים של לווינים, המספקים תשתית אינטרנט ברחבי העולם. שמה של החברה נקשר לשני אירועים מרכזיים בשנה האחרונה – ההפגנות באיראן והמלחמה באוקראינה – להם הוא מספק אינטרנט בחינם.

למרות העזרה לקייב, מאסק וגישתו ה"דוגרי" מאוד, הצליחו לעורר סערה כאשר המיליארדר הציג "תוכנית שלום" משלו לפתרון המשבר – ונכנס לקרב ציוצים עם זלנסקי. במקביל, הוא אף הזמין את פוטין לקרב.

אז האם מאסק ימשיך להחזיק בטוויטר וביתר החברות שלו, או שמא יחליט למכור אותן? ומה יעלה בגורל הפיתוחים השונים – דוגמת הרובוט האוטונומי, ההייפר לופ והפרויקט שאמור להחזיר למשותקים את היכולת ללכת? רק הזמן יידע לגלות.