בזק פרסמה הבוקר (שני) את דוח מצב האינטרנט התשיעי, לסיכום שנת 2022. הדו"ח, אשר סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי, ומבוסס על מחקר מעמיק שערכה החברה על דפוסי השימוש באינטרנט בישראל, המגמות השולטות בו ושימושיו השונים, וכן על נתונים מפעילות החברה ומערכותיה. 
 
לצורך הדוח, נערך בין השאר סקר בשיתוף מכון המחקר TNS-KANTAR. הסקר בוצע בקרב מדגם 4500 מרואיינים הכולל מדגם ארצי ומייצג (גילאי 18+), מדגם בני נוער (גילאי 13-18), מדגם ילדים (גילאי 8-12) ולראשונה כולל הדוח גם מדגם מהמגזר החרדי.

הסקר ונתוני התשתיות שנאספו ממערכות בזק בצרוף אנליזה של נתוני השוק, כוללים קטגוריות שונות המשקפות את תמונת המצב של החיים בישראל בעידן הדיגיטלי לשנת 2022.

מהדוח עולה בין היתר כי בסוף שנת 2022 מספר הגולשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.7 מיליון איש, המהווים כ- 73.6% ממשקי הבית בישראל. הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-15 גיגה בממוצע ביום, עלייה של כ-17%, לעומת השנה שעברה.

נתון נוסף מתייחס לזמן שאנחנו מעבירים מול המסכים ביממה -  12.4 שעות בממוצע, עליה של 0.4 שעות לעומת 2020 ו-2021. כאמור, העליות הגדולות ביותר נרשמו בזמנים הממוצעים בהם אנחנו מבלים מול הרשתות החברתיות - 3.4 שעות ביום בממוצע ב-2022 מול 2.6, בשנת 2020, מול הטלוויזיה 3.3 שעות בממוצע בשנת 2022 מול 2.6 שעות ב-2020, מול הגיימינג 2.6 שעות ביום מול 2.1 שעות ומול האינטרנט 2.9 שעות ביום מול 2.5. 

בנוסף, 53% מהציבור הצהירו כי אינם שולטים בזמן המסך שלהם בעת השימוש ברשתות החברתיות, והמצב אצל בני הנוער אף חמור יותר - 74% מבני הנוער לא מצליחים לשלוט בעצמם. גם אצל הילדים המצב בעייתי, כאשר 60% מהם לא עוקבים אחרי הזמן כאשר הם בווטסאפ או ברשתות החברתיות.

עוד עולה מהנתונים, כי נפח הגלישה הממוצעת שאנחנו צורכים, על פי נתוני בזק, עומד על 15 ג'יגה בממוצע ביום, לעומת 12 ג'יגה בשנה שעברה. לשם השוואה, ב-2013 צרכנו רק 1.5GB בממוצע ביום. 

מהדוח עולה כי 82% מהציבור בישראל מתעצבנים במידה ועושים להם Phubbing (התעלמות מהסביבה לטובת התרכזות במסך הסמארטפון), אך אותו אחוז מהישראלים טוען  כי הוא מנסה לעשות כמה זאת כמה שפחות. במקביל, 
52% טוענים שקשה להם להפסיק, ו-61% מהילדים טוענים כי קשה להם להפסיק עם זה - בעוד ש-34% מהם עושים את זה רב הזמן כשהם עם משפחה או חברים. 

לא יעזור להעיר להם - שכן 46% מבני הנוער ו- 43% מהילדים מסתובבים בבית עם אוזניות לפחות מחצית מהזמן. נתון זה מצטרף להרגל נוסף שפיתחנו בשנים האחרונים וקשור להתעלמות מהסביבה שלנו: 83% מרגישים שהם צריכים לקרוא הודעות ווטסאפ מייד לאחר שהן מתקבלות ו-63% מאמינים שמצפים מהם לענות מייד להודעות וואטסאפ. בנוסף 70% מעידים כשאפילו שכשהם מבצעים פעולות בנייד, דעתם מוסחת על ידי הודעות בווטסאפ או הרשתות החברתיות.  

עם זאת, ישנן גם חדשות טובות - חלקית, שכן בניסיון להשתלט על ההתמכרות ולהפחית את הניכור שהיא גורמת, 83% מהציבור לא משתמשים בנייד בזמן ארוחה, 67% מתחילים את הבוקר בלעדיו, 55% מוציאים את הסמארטפון מחדר השינה. מדובר בשינוי מגמה משמעותי, שכן ב-2021 עשו זאת רק 38% שעשו זאת ב-2021. בנוסף, 38% לא משתמשים בנייד בשבת שלא מטעמי דת לעומת רק 29% שעשו זאת בשנת 2021.

נלחמים בהתמכרות למסכים

למרות פרקי הזמן הממושכים מאוד בהם אנחנו משתמשים בסמארטפונים - 73% מהציבור מכבה או משתיק קבלת הודעות מווטסאפ או מרשתות חברתיות אחרות, 19% ביטלו את אישור הקריאה בווטסאפ (2 וויים כחולים), 37% הגדילו לעשות ומחקו אפליקציות שגזלו מהם יותר מדי זמן (3.5 אפליקציות בממוצע)ו-33% מכירים מישהו שכבר לקח הפסקה מהרשתות החברתיות. במקביל, -37% מעידים שיש סיכוי שישקלו לקחת פסק זמן מאחת הרשתות החברתיות ולסגור את הפרופיל.

מהנתונים העוסקים בבני הנוער משתקפת מגמה חיובית יותר, שכן הם  55% מהם העידו כי מחקו אפליקציות גוזלות זמן, 56% מכירים מישהו שלקח הפסקה מהרשתות החברתיות ו-51% שוקלים לקחת הפסקה מאחת הרשתות החברתיות ולסגור את הפרופיל.

הפשקווילים עברו לווטסאפ 

המהפכה הדיגיטלית לא פוסחת גם על המגזר החרדי ומאיימת על מעמדו של אחד הסמלים הוותיקים של החברה החרדית להעברת מידע: הפשקווילים. מסתבר שבניגוד לתדמית השמרנית - 80% מהמגזר החרדי מחובר כיום לאינטרנט, כאשר 54% מהציבור החרדי משתמשים בוואטסאפ, עבור 72% מהמשתמשים הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהחיים ועבור 69% הוא מהווה כלי להתעדכנות וקבלת מידע בנושאים שונים ולא רק אמצעי תקשורת עם משפחה וחברים.

לצד נתון זה, מהדוח עולה גם כי נושא המשפיענים (אושיות רשת) הולך וצובר תאוצה במגזר החרדי. 57% מהציבור החרדי עוקב אחרי משפיענים בווטסאפ, כ-8 משפיענים בממוצע, והנושאים שמעניינים במיוחד הם משפיענים שעוסקים באוכל (50%), אופנה ואיפור (50%), משפחה (48%), דת ויהדות (44%), ילדים (35%) וניהול עסק, כלכלה ופרנסה (35%). המשפיענים שזוכים להכי פחות עניין הם אלו שעוסקים בפוליטיקה ואקטואליה, כאשר רק 8% עוקבים אחריהם. 

ועד כמה למשפיענים יש באמת השפעה? 50% מבין אלו שעוקבים אחרי משפיענים מאמינים כי יש נושאים שבהם אפשר ללמוד מהם יותר מאשר, חברי הקהילה. בנוסף, 45% מאמינים שדעתם של משפיענים מספיקה כדי ללמוד על נושא מסויים, 35% נעזרים במשפיענים לקבלת מידע והחלטות ו-33% חושבים שלעיתים אפשר להסתפק במשפיענים במקום לפנות לקהילה.

כאמור, האינטרנט הולך ומשפיע בכל תחומי החיים של החברה החרדית והוא שובר את החומות - 46% מהם רוכשים באונליין, כאשר 31% מהציבור החרדי המחובר לאינטרנט מעיד על עצמו כי ביצע יותר קניות ברשת בשנה האחרונה. 82% מהם רוכשים בדיגיטל מחשבים וסלולר, לעומת 77% בכלל האוכלוסייה, 55% רוכשים בגדים ונעליים מול 60% שעושים זאת באוכלוסייה הכללית.