בצל המשבר שפקד את ענף ההייטק בחודשים האחרונים וגל הפיטורים הנרחב, בכירים רבים בתחום פרסמו מכתב התנגדות לרפורמה המשפטית של השר הנכנס יריב לוין, בו התנגדו בנחרצות לחקיקה בטענה כי היא תוביל לפגיעה ממשית בהשקעות הזרות בענף. ענת דוידוב דנה על כך ב-103fm עם ארז שחר, מנהל שותף של "קומרה קפיטל קרן הון סיכון" ומיוזמי מכתב ההייטקיסטים, אשר הגיב לדברים ושיתף במצוקת עובדי ההייטק בישראל.

בפתח שיחתם, סיפר על יוזמת ההיטקיסטים: "זו יוזמה שהייתה מאוד ספונטנית. שמענו את לוין ותוכניותיו, בעיניי ממש ריסוק מערכת המשפט בישראל. היה לנו די ברור שאם הדברים הולכים להתממש, זה הולך להיות מכה קטלנית להייטק הישראלי ולהשקעות הזרות בישראל. אנחנו רואים משקיעים זרים כל הזמן, מדברים איתם ברמה יומיומית, וכמות הדאגה וההבהרות שהם רוצים מאיתנו לגבי מה שקורה כאן מעסיקה אותם יותר מאשר דיבור על העסקים".

"צריך להבין שהמשקיעים הזרים, שהם היום בערך 90 אחוזים מהכסף המוזרם להייטק, משקיעים דרך קרנות ישראליות או ישירות בהשקעות שלהם בחברות. המשקיעים הזרים לא צריכים לתת דין וחשבון לאף אחד, אז מה שקורה בפועל, זה שפתאום רואים נסיגה של הגעת הכספים פנימה. עדיין לא רואים את זה כרגע כי אנשים עוד במצב של ציפייה לראות לאן העסק מתקדם, אבל בהנחה שהחקיקה שאנחנו שומעים עליה תתקדם למקום שמדובר עליו, מה שנראה זה שבמהלך השנתיים הבאות נראה נסיגה הולכת וגדלה של המשקיעים הזרים".

הוא הסביר: "יש עדיין כסף בישראל של קרנות ישראליות שגייסו, זה יקח שנה שנתיים עד שנראה בפועל את התייבשות צינור המימון, אבל אין ספק, אין משקיע זר שמכבד את עצמו שישקיע במקום שבו בית המשפט הוחלש לרמה שבעצם הממשל יכול לקבל כל החלטה". 

על החיבור בין מערכת המשפט לעולם ההייטק, אמר שחר כי "כשאתה משקיע זר גדול ויש לך אפשרויות השקעה בישראל, או בלונדון, בקרנות הייטק והון סיכון, במקום מסוים יש לך הגנה משפטית מאוד ברורה על זכויות הקניין שלך, ובמקום אחר ההגנה הזו, במינימום, נמצאת בסימן שאלה. כשאתה משקיע את כספי הפנסיה של עובדי קליפורניה אתה לא יכול לקחת סיכון שמחר ישתנו כללים, שבית המשפט לא יוכל להגן עליך, משקיעים ידירו את רגליהם ממקום שבו הם לא יודעים שכספם מוגן".

"הענף הזה מאוד שביר. הוא בנוי על אמון בנו, על אמון שלהם בחברות שהם משקיעים, השקעה בחברות שאין בהן נכסים, הן מייצרות הון של ידע. הון ידע כזה הוא מאוד שביר, ברגע שאתה משקיע בנדל"ן יש לך בניין, כשאתה משקיע בהייטק אתה משקיע באמון שלך ביכולות של האנשים האלה לייצר ידע".

על גל הפיטורים ועתיד ההייטק, הסביר שחר: "אין ספק שאנחנו נמצאים במשבר עולמי בהייטק, אבל בישראל עדיין יש מחסור בעובדי הייטק, גם עם הפיטורים הנוכחים, אין אנשים בתפקידים טכנולוגיים בתעשייה שמפוטרים ולא מוצאים עבודה מהר מאוד אחר כך, כיוון שיש חוסר בעובדים. יש הרבה חברות שקיבלו מימון משמעותי בשנים האחרונות".

פיטורים (צילום: Shutterstock)
פיטורים (צילום: Shutterstock)

"הרבה פעמים אנשים אומרים: 'אוקי אז הייטק ייפגע כאן, היה במשך שנים לא רע, אז עכשיו תהיה תקופה קצת פחות טובה'. אבל אני רוצה להסביר שבמידה והענף הזה באמת יקבל מכה קשה כמו שאני מאמין שיקבל במידה והחקיקה עוברת, זה פוגע בכל אחד ואחת מאיתנו. תעשיית ההייטק משלמת 25% מהמס בישראל. מה קורה עם הכסף? מאיפה הוא מגיע? זה כסף שמיועד לבניית כבישים, חינוך, רווחה, רפואה, כל הדברים האלה יהיו בחוסר אדיר - הפגיעה תהיה בכל אזרח בישראל, פגיעה אנושה. אם אנחנו לא נקבל את כספי ההשקעה, יהיה פה כדור שלג שבסופו האזרח הקטן יפגע בכיסו מיידית", הסביר.

על הממשלה החדשה הוא אמר כי "יש לא מעט אנשים בממשלה שמבינים את כל מה שאמרתי עכשיו, ובראשם - ראש הממשלה, הוא מבין יותר מכולם. אני חושב שהוא מבין שאם בית המשפט יאבד מעצמאותו ומערכת המשפט הישראלית תתחיל להיות בספק אצל משקיעים זרים, הדבר הראשון שהם יעשו זה יפסיקו להשקיע לתקופה. אין לנו את הפריווילגיה הזו. נוסף לזה, אם נתחיל לראות חקיקה שמתאפשרת רק בזכות הרפורמה הזו, שיכולה לפגוע בזכויות של מיעוטים, אוכלוסיות מוחלשות, כל דבר שכרגע אי אפשר לעשות בגלל הבקרה השיפוטית, לא רק שאנשים יפסיקו להשקיע, נתחיל לראות סנקציות על השקעות בישראל. אנחנו נצטרך להגיע להבנה לגבי איך עושים את הרפורמה במערכת המשפט בלי לרסק אותה. אני מאמין שהוא יהיה הראשון שירצה שזה יקרה". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm