אליפות העולם בסייבר לאומות - Cyber Nations Championship, שנערכה בשבוע שעבר בבורג' חליפה בדובאי, הייתה הזדמנות להציג את ההצלחה של הסכמי אברהם והשינויים שעובר המזרח התיכון ולהמחיש את חשיבות הקדמה הטכנולוגית, עם דגש על איום הסייבר, ככוח המקדם שיתופי פעולה בין מדינות.

את התחרות הוביל דורון אמיר, מנכ"ל חברת הסייבר CyTaka ויזם תוכנית "הטובים לסייבר", בשיתוף עם גורמי ממשלה באיחוד האמירויות. באליפות לקחו חלק 100 משתתפים מ־24 מדינות שונות כמו מלזיה, לבנון, סוריה, פקיסטן, דובאי, ישראל, איחוד האמירויות ועוד. השלבים הראשונים של התחרות החלו באפליקציית CyTaka. בין 100 המתחרים באליפות היה צח פחימה הישראלי, שזכה באליפות הסייבר לצפון של סייטקה, שהתקיימה בקריית שמונה, ובאליפות ישראל שהתקיימה בתל אביב.

במסגרת התחרות התמודדו ההאקרים עם אתגרי סייבר שונים שאיתם מתמודדים כיום מדינות וארגונים במתקפות בתחומי הכופרה לבתי חולים, בנקאות ופיננסים, מכוניות אוטונומיות ועולם התעופה. הפרס על המקום הראשון, בשווי 100 אלף דולר, הוענק לסאם לי ממלזיה, המתגורר כיום בניו יורק, שם הוא עובד כמהנדס אבטחה באמזון.

במקום השני זכה סצ'ין כמאת' מהודו (10 אלף דולר), ובמקום השלישי זכה עבדולווהאב אל גאמי מאיחוד האמירויות (5,000 דולר). כל הזוכים בעשרת המקומות הראשונים הבטיחו את מקומם להשתתפות בגמר אליפות העולם לסייבר שתיערך בחודש מרץ בדובאי, בוועידת הסייבר השנתית בדובאי GISEC Global, שם יוכרז אלוף הסייבר העולמי שיזכה בפרס על סך מיליון דולר.

באירוע שהתקיים במגדל הגבוה בעולם לקחו חלק בכירי מערכת הביטחון והסייבר בישראל: ראש המוסד לשעבר האלוף (במיל') דני יתום, ראש מערך הסייבר לשעבר יגאל אונא, סגן ראש השב"כ לשעבר יאיר (רולי) שגיא, הקונסולית הכללית בדובאי לירון זסלנסקי, שגריר ישראל באמירויות אמיר חייק, ויטאלי פרילוג, בכיר לשעבר באינטרפול וחבר בוועדה המייעצת ל־CyTaka, ועוד. עם סיום האירוע התרחש מופע אור־קולי ונדיר שהוקרן על מגדל הבורג' חליפה - סרטון שממחיש את שיתוף הפעולה בין סייטאקה לבין איחוד האמירויות.

"שיתוף הפעולה עם הממשל האמירתי הוא מימוש של הסכמי אברהם והבעת אמון, תמיכה וחזון משותף של סייבר חיובי כנגד כלל האיומים בתחום", אמר אמיר עם סיום האירוע, "גיוס של כלל ההאקרים בכל רחבי העולם בצירוף של מתכנתי סייבר העוזרים להעצים את כוח האדם בתחום הסייבר והאבטחה, מאפשרים לנו יחד להעלות בעיות אבטחה ושיפורי הגנה על ידי השתתפות באליפויות הסייבר מעל במה בינלאומית".

עולם הסייבר, עם דגש על תקיפה והגנה, שונה במהותו מכל תחום צבאי אחר, בעיקר בשל העובדה שלוחמיו אינם חייבים ללבוש מדים, להיות בכושר קרבי, וגם סוגיית המגדר והגיל אינה חשובה - בצד ההתקפי יכול לשבת גבר בשנות ה־60 לחייו או נערה בת 14. בעולם הווירטואלי המוח הוא השריר העיקרי החשוב לאמן ולחזק.

סייטקה  (צילום: יוסי אלוני)
סייטקה (צילום: יוסי אלוני)

"להוכיח כישורים"

"סייבר זה אויב אנונימי שתוקף, אומנם על רקע לאומני, אבל גם על רקע כלכלי ולפעמים סתמי", מדגיש דורון, "הדבר הזה הפך את העולם למפחיד יותר. אבל איפה שתפגוש פחד תמצא לוחמי חופש וחזון. השינוי מתחיל בזה שמגדירים עוד שכבה של סייבר, שהיא לא צבאית ולא ממשלתית. הסייבר האזרחי בא ואומר: אנחנו גם יודעים סייבר, יודעים להראות חולשות אבטחה".

"היצר הזה לחקור נמצא בעיקר אצל אנשים שאוהבים ללמוד, שהמוטיבציה וההתמדה נפגשים במקום אחד, אז מה יותר טוב מלבוא למקום שאפשר להוכיח בו כישורי סייבר. זה לא נועד רק לאנשי מקצוע ומומחים - זה מיועד לאזרחים, אנשים שרוצים ויכולים ללמוד, הם באים לכאן כדי להוכיח כישורים ולקבל דירוג. הם באים לתחרויות ומוכיחים שהם ברמה מסוימת ופתאום הם נשאבים לעולם אבטחת הסייבר, והמוכשרים בהם מגלים שהם יכולים להיות האקרים. הם רק צריכים הזדמנות להוכיח, ואין דבר טוב מלעודד, בעיקר את הדור הצעיר, שהם מסוגלים לכך".

באירוע נכח גם ד"ר מוחמד אל כווייתי, ראש מערך הסייבר של האמירויות. "זהו אירוע ייחודי ומדהים המשקף את האינטרסים המשותפים של שתי המדינות" אמר ד"ר אל כווייתי, "לפני שנתיים אירועים כאלה לא יכלו להתקיים, היום אנחנו עובדים ביחד על מטרה משותפת של הגנה מפני מתקפות סייבר. אנחנו צריכים לפתח את הכישורים הללו וצריכים עוד אנשי סייבר, ואליפות כמו זאת של CyTaka מביאה להתפתחות של התחום".

ראש המוסד לשעבר דני יתום התייחס אף הוא לתחרות ולחיזוק היחסים בין ישראל ושכנותיה במזרח התיכון. "מערכת היחסים בין ישראל והאמירויות, לא רק בתחום הזה, היא יוצאת מהכלל", לדבריו, "זה דבר שלפני שנה וחצי איש לא היה מעלה על דעתו, את רמת האינטימיות הזו. יש לכך סיבות רבות, בעיקר אינטרסים משותפים בתחום הביטחוני, אבל גם בתחום האזרחי. ישראל חייבת להיות בחזית הטכנולוגיה של סייבר הגנתי. כמדינה שמותקפת תדיר על ידי אויביה, חברה כמו סייטאקה, שמביאה מודל חדשני שגם מייצר שיתוף ידע וגם מפתח כלים הגנתיים, היא חוד החנית של המלחמה הבאה בזירת הסייבר".

יגאל אונא, ראש מערך הסייבר לשעבר, אמר באירוע כי "ישראל נמצאת באופן תדיר על הכוונת של מדינות וארגונים כיעד לתקיפות סייבר. אי אפשר לנצח סייבר לבד. רק בשיתוף בינלאומי של ידע, אבטחה, ניסיון וטכנולוגיה נוכל לנצח ביחד את התוקפים".

סייטאקה היא חברת סייבר יוניקורן ישראלית המקדמת סייבר חיובי וכבר קיימה אליפויות סייבר בניו יורק, דובאי, שדה בוקר, קרייית אתא, קריית שמונה ועוד. אמיר, יזם "הטובים לסייבר" ומנכ"ל סייטאקה, מוביל אליפויות סייבר בכל רחבי העולם ומקדם את החזון שלו להנחלת ערכי חינוך לסייבר בקרב אוכלוסיות מגוונות בארץ ובעולם.