אם נחשוב על החיים כרצף של גלים סמיים, הרי שעד לא מזמן היה נראה שהדברים די זורמים על מי מנוחות כשמדי פעם גל גדול מגיע ומכה על החוף. כל זאת השתנה בשנתיים האחרונות כשרצף זעזועים פראי ובלתי פוסק הפך לחלק משגרת החיים היום-יומית של כולנו. אך לצד הנסיבות וקיצוניות אירועי החיים (שמעוררים בקרבנו תגובות שונות שחלקן אינן בשליטתנו) הרי שבמקביל נוצרים להם כיסי אוויר של נורמליזציה המתבטאים במיקרו רגעים והזדמנויות קטנות המאפשרות לאנשים להגיש ששוב שיש להם שליטה על דברים.

אנו רואים שהטכנולוגיה מספקת אמצעי לאנשים לקחת שליטה, והודות לדמוקרטיזציה של AI בכל הנוגע לתמונות, קול, ומילים הרי שהדבר קל יותר מאי פעם ואנו עומדים בפתחה של מהפכה בכל הנוגע ליצירתיות. הטכנולוגיה מציעה לאנשים הזדמנויות להשתתף בעיצוב עתיד המותגים שהם אוהבים דרך שינויים בכלכלה ואילו "טוקניזציה" עשויה בקרוב לתת לאנשים שליטה מלאה על המידע האישי שלהם. 

המתח הזה בין הפיקים לשקט, ובין חוסר האונים לשליטה משנה, את האיזון העולמי בשווקים ומשפיע על היחסים של אנשים עם מערכות סביבם, כמו גם על הדרך שבה הם מנהלים את חייהם. מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה על ידי ענקית הייעוץ הבינלאומית Accenture זיהה חמישה חמש טרנדים שעתידים לעצב מחדש את דינמיקת הכוח בין מותגים ואנשים בשנה הקרובה:

1. העולם נמצא ב"פרמקרייסיס" (משבר תמידי) אבל אנחנו נסתגל

העולם עובר ממשבר עולמי אחד למשנהו. אבל, כמו האנושות במשך אלפי שנים, אנשים מסתגלים לחוסר יציבות על ידי מעבר בין ארבע תגובות: 

  • להילחם: אנשים ירימו יותר ויותר את קולם נגד עוולות.
  • לברוח: אנשים יחפשו אפשרויות חלופיות.
  • מיקוד: אנשים יתמודדו על ידי התמקדות במה שהם יכולים לשלוט.
  • קיפאון: אם אנשים אינם מסוגלים לעזוב בקלות את סביבתם או לעצב אותו באופן פעיל, אנשים רבים יאמצו "התנתקות" כמנגנון התמודדות.

קחו בחשבון את השפעת הלחץ הנוכחי על המשאבים הזמינים של אנשים ומשפחות שמבקשות ל"גמור את החודש". אלו מקצצות שירותים לא חיוניים כמו מדיה ושירותי מנויים, וכתוצאה מכך נוצרה תופעה חדשה שזכתה לכינוי "הביטול הגדול". אנשים מבטלים את המנויים לחדר כושר, מפסיקים את ההפקדות לפנסיה וזנוחים פוליסות בריאות וביטוח חיים. משבר יוקר המחיה עלול גם להחריף את הבדידות שכן אחת ההוצאות הראשונות שאנשים יורידו תהיה הפעילות החברתית שלהם. כאשר אנשים מפנימים חוסר יציבות כנורמה, אופן ההסתגלות ישפיע על מה שהם קונים, ועל האופן שבו הם רואים מותגים ואף את המעסיקים שלהם - וחברות צריכות להיות מוכנות לכך.

2. נאמנות בנקודת מפנה

בעולם לא יציב אנשים מחפשים מקומות שבהם הם מרגשים שייכים. כאשר אנשים מפנימים חוסר יציבות כנורמה, אופן ההסתגלות שלהם ישפיע ישירות על מה שהם קונים, ועל האופן שבו הם רואים מותגים ואת המעסיקים שלהם - וחברות צריכות להיות מוכנות לכך בהתאם. כתוצאה מכך, מותגים חדשניים ומודרנים ייבנו תחילה כקהילות, שיגדירו מחדש את מושג הנאמנות וייעצבו את חווית ההשתתפות במותג באופן שתואם ללוקחות שלהם. אז עד כמה הטרנד הזה בולט? ובכן רוב משתתפי קבוצת המיקוד של אקסנצ'ר שלקחו חלק במחקר האחרון שערכנו דיווחו כי הצטרפו לקהילות חדשות במהלך שישה עד תשעת החודשים האחרונים. 

על מותגים להתמקד ולטפח קהילות לא רשמיות – לאו דווקא אלו שהם יצרו רשמית כערוצי תקשורת, אלא גם באלו המתקיימים בשוליים. הקהילות הללו, שנבונות באופן אורגני על ידי משתמשים ולקוחות, נותנות לאנשים דרכים חלופיות לטפח ולבנות קשרים משמעותיים עם אחרים ועם אנשים בעלי דעות דומות".

בלב הנהירה הזו עומדות התפתחויות טכנולוגיות שמהוות את הכוח המניע מאחורי שלושת הטרנדים הבולטים בתחום:

א. קהילות של שייכות: בפלטפורמות כמו Reddit, Discord וTwitch.
ב. טוקניזציה: גישה בלעדית השמורה ל"מחזיקי אסימונים בלבד".
ג. פריטי אספנות: אמנות דיגיטלית, חתימות, כרטיסי מסחר ועוד.

ראוי לשים לב כי באופן מכריע, טכנולוגיה היא לא הדבר המעניין ביותר במודל הזה עבור הלקוחות ועל חברות להתמקד יותר ביתרונות שהמודל מציע. דוגמה טובה לכך היא תוכנית הנאמנות של סטארבקס מבוססת הטוקניזציה Odyssey אשר רותמת מאחורי פלטפורמות וכלים טכנולוגיים מתקדמים דוגמת web3 ו-בלוקצ'יין מבלי שהלקוח אפילו מודע לכך שהוא יוצר אינטראקציות עם הכלים הללו.

3. מה שהיה הוא מה שיהיה?

ככל שהדיון נמשך סביב החזרה למשרדים, דבר אחד ברור: הנושא הזה עדיין לא פוצח בצורה מוצלחת. כולם חשו את אובדן ההטבות הבלתי מוחשיות הכרוכות בעבודה משותפת במשרד כמו מפגשים מקריים עם קולוגות והדרכה עקבית וצמודה לג'וניורים. כעת מתבררות ההשלכות של האובדן ונראה כי בהיעדר המעורבות האישית של העובד, תרבות העבודה עלולה להיפגע כמו גם ערכים כמו ערבות הדדית, הכלה ואפילו היכולת של חברות לחדש. 

במקביל מתבשל מתח בין אלה שנהנים מאוטונומיה של עבודה מרחוק לבין אלה שחושקים בתגמול של להיות ביחד. מנהיגים יצטרכו לחזור ללוח השרטוטים וליצור תכניות הגיוניות המועילות לשני הצדדים. במקום להמשיך לייעל את מה שקיים, חברות צריכות לדמיין את העבודה מחדש לחלוטין, תוך התייחסות בכוונה גם למוחשי וגם לבלתי מוחשיים.

4. היצירתיות נמצאת על סף האפשרויות הבלתי מוגבלות

אם בעבר בינה מלאכותית הייתה נחלתם הכמעט בלעדית של חברות, ארגונים ואנשי מקצוע, הרי שהחודשים האחרונים הראו כיצד כלי בינה מלאכותית מתקדמים הופכים זמינים ונפוצים בקרב הציבור הרחב ונמצאים בשימוש יומיומי ככלי עבודה תהליכים "יצירתיים" יותר מבעבר. גם ההתפתחויות ב-AI מגיעות לשוק במהירות מדהימה - לפתע, רשתות עצביות (neural networks) הפכו לזמינות באופן נרחב ליצירת שפה, תמונות ומוזיקה עם מעט מאוד מאמץ או מיומנות. עבור שפה, רשתות עצביות משמשות ליצירת מבני משפטים בטקסט המבוססים על מודל שפה בעל 175 מיליארד פרמטרים זה מתוחכם מספיק כדי ליצור עותק עבור בלוגים, מיילים ומאמרים. לסאונד, Jukebox היא רשת עצבית המייצרת מוזיקה - כולל שירה בסיסית - כשמע גולמי במגוון ז'אנרים וסגנונות אמנותיים. עבור תמונות, Midjourney הוא מודל למידה עמוקה במקור סגור ליצירת תמונות מטקסט ואפילו מתמונות אחרות.

על חברות לשקול כיצד הן יבלטו בים התוכן שנוצר בינה מלאכותית וכיצד הן משתמשות בבינה מלאכותית כדי לשפר את המהירות והמקוריות של החדשנות.

5. על זהות, פרטיות והעצמה

השימוש והשימוש לרעה בנתונים אישיים הגיע זמן רב לשינוי. השקיפות והאמון בחוויות המותג המקוון פוחתות במהירות במקביל. אבל השליטה בנתונים שלהם עלולה לחזור בקרוב למשתמש. ארנקים דיגיטליים המכילים אסימונים (המייצגים אמצעי תשלום, תעודה מזהה, כרטיסי נאמנות ועוד) יאפשרו לאנשים להחליט כמה נתונים הם חולקים עם - ואפילו מוכרים לארגונים. אלו חדשות נהדרות עבור מותגים: הנתונים שאנשים כן מוסרים יהיו בעלי ערך אפילו יותר ממידע של צד שלישי שכבר לא נאסף בעולם נטול קובצי Cookie.

בניית אמון הלקוחות בארנקים דיגיטליים יכולה להוות אתגר. למרות שמדובר בתחום שעדיין נמצא בראשית דרכו הרי שחברות וארגונים יכולות להאיץ את האימוץ על ידי:

  • הנגשת השליטה בנתונים ובפרטיות והבלטת הערך שיוצא למשתמשים מכך.
  • הפיכת הטוקן לקל להשגה ולשימוש בעסקאות יומיומיות.
  • חינוך משתמשים אודות הפונקציונאליות של הארנק מעבר לתשלומים.
  • הבנת רמות ההרשאה שאנשים יכולים להעניק לעסקים.

דינמיקת הכוח החדשה הזו תציג הזדמנויות מדהימות לעסקים בכל הנוגע לפיתוח קשרים עם לקוחות כמו שלא היה אפשרי מעולם. 

אופיר גולומבק מנהל המגזר הפיננסי באקסנצ'ר ישראל (צילום: אלעד גוטמן)
אופיר גולומבק מנהל המגזר הפיננסי באקסנצ'ר ישראל (צילום: אלעד גוטמן)

הכותב הינו מוביל תחום הפיננסים באקסנצ'ר ישראל