סוכנות החלל נאס"א פרסמה צילומים שמתעדים לראשונה את האור הבלתי נראה של השמש ועשויים לסייע למדענים לפתור תעלומה ארוכת שנים: מדוע הקורונה, האטמוספירה החיצונית של השמש, חמה יותר מאשר פני השטח של הכוכב.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

טלסקופ החלל של נאס"א, נוסטאר (NuSTAR), ששוגר לפני 11 שנה, מיועד לחקור עצמים מחוץ למערכת השמש, כדוגמת חורים שחורים וכוכבים בשלבי קריסה, אולם המדענים החליטו להשתמש ביכולותיו להדמיה באמצעות קרני רנטגן גם כדי לחקור את הכוכב שבמרכז מערכת השמש.

הצילום החדש שפורסם מבוסס על פסיפס של 25 צילומים שביצע הטלסקופ ביוני שעבר ואשר קלטו קרני רנטגן באנרגיה גבוהה שנפלטו ממספר מקומות באטמוספירה ואשר סומנו בצבע כחול. במקביל, אספו המדענים תיעוד של אותם אזורים באמצעות שני טלסקופים נוספים- הינודה היפני שמתעד קרני רנטגן באנרגיה נמוכה (הכתמים הירוקים), וצילומים באור אולטרה סגול שבוצע על ידי לוויין המחקר סולאר דיינמיקס של נאס"א וסומנו בצבע אדום.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

בנאס"א ציינו כי התיעוד החדש עשוי לסייע למדענים לפענח מדוע הקורונה של השמש מגיעה לטמפרטורה של יותר ממיליון מעלות. ההערכה המובילה היא שהחום של הקורונה נובע מהתפרצויות זעירות בתוך האטמוספירה שמפיקות חום גבוה יותר מהטמפרטורה של האטמוספירה, וזאת בדומה להתפרצויות הגדולות שאותן קל יותר לתעד. מאחר שההתפרצויות הגדולות אינן מתרחשות באופן תדיר, המדענים מעריכים כי ההתפרצויות הזעירות הן השכיחות יותר והן גורמות לטמפרטורות הגבוהות בקורונה.

כיום, השמש נמצאת בעיצומו של המחזור הסולארי ה־25 שהחל בדצמבר 2019 ויימשך 11 שנה. הפעילות של השמש גוברת וצפויה להגיע לשיא ביולי 2025, כאשר לאחר מכן היא תתחיל בתהליך הרגיעה.