בעידן המידע, הטיפול הרפואי הוא אחד התחומים שבהם הטכנולוגיה מייצרת ערך ממשי ומצילה חיי אדם. שיפור שירותי הבריאות דורש הבנה מעמיקה יותר של גוף האדם, ודאטה הוא המטבע החדש של מדעי החיים ליצירת חדשנות בתחום הבריאות.

אחת הטכנולוגיות המדוברות שתופסות מקום בעולם זה היא טכנולוגיית התאום הווירטואלי של חברת דאסו סיסטמס. התאום הווירטואלי נוצר באמצעות תוכנה של החברה, המשלבת אינטליגנציה מלאכותית ויכולות הדמיה, ומייצרת סימולציה של אובייקטים בעולם הפיזי, בהתאמה לעקרונות מדעיים ידועים. מיליארדים של נתונים מתמטיים, פיזיים, כימיים ועוד מתכנסים למודל וירטואלי נאמן למציאות.

כפי שה־Chat GPT, באמצעות אינטליגנציה מלאכותית, משנה את עולם החיפוש ויצירת התוכן, כך התאום הווירטואלי מסמן את עתיד הטיפול הרפואי – פרסונלי יותר, חסכוני יותר - תוך צמצום מרחב הטעות.

היתרון הגדול של היקומים הווירטואליים של דאסו סיסטמס הוא שהם מספקים סביבה בטוחה לחקירה וניסוי – לפני שניגשים לטיפול עצמו. למשל בפרויקט "הלב החי", שהוצג לאחרונה באירוע של החברה, ושבו תאום וירטואלי של לב אנושי מאפשר למנתחים להיערך לניתוח לב, כאשר הם מתאמנים בסביבה וירטואלית על תאום וירטואלי של הלב הספציפי של המטופל.

טכנולוגיית ההדמיה הזאת משמשת לייצור רוב התרופות והמכשירים הרפואיים כיום, ואף שימשה בפיתוח חיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה. פרויקט "המוח החי" מדגים גם הוא כיצד אינטגרציה עמוקה בין טכנולוגיה לבין מדע מעצבת את הטיפול הרפואי של המחר. טכנולוגיית התאום הווירטואלי מדמה לא רק את צורת האיבר האנושי, אלא גם הקשרים בין אזורי המוח ואת האותות החשמליים העוברים בו.

בפרויקט "המוח החי" הצליחו החוקרים לבצע סימולציה של אזורים במוח ששיבושים בהם גורמים למחלה כמו אפילפסיה – מחלת הנפילה. התאום הווירטואלי של המטופל נבנה מהדמיה פרסונלית ומנתונים אלקטרו־פיזיולוגיים לפי ההתקפים האופייניים של מטופל. לגישה חדשנית זו יש פוטנציאל להעלות את שיעור ההצלחה של ניתוחים לחולי אפילפסיה שסובלים מעמידות לתרופות.

כך טכנולוגיה מבוססת נתונים כמו התאום הווירטואלי משפרת משמעותית את איכות החיים של מטופלים וגם מפחיתה את העומס על מערכת הרפואה, כשהיא מסייעת לצוות לבחור בטיפול עם סיכויי הצלחה גבוהים יותר.