הלוויינים של מיזם סטארלינק של אילון מאסק מסייעים בחודשים האחרונים לצבא אוקראינה ולמפגינים נגד המשטר באיראן, אולם אסטרונומים מתריעים כי הגידול בנחילי הלוויינים מקשה לאתר מקומות חשוכים עבור הקמת טלסקופים חדשים, וקוראים להגביל את מספר הלוויינים בקרבת כדור הארץ.

בסוף השבוע שיגרה ספייס אקס 52 לווייני סטארלינק והם הצטרפו ליותר מ־3,700 לוויינים של המיזם שנועד לספק אינטרנט מהיר ברחבי כדור הארץ, כאשר בספייס אקס שואפים להציב 30 אלף לוויינים. בנוסף, חברת OneWeb הבריטית תשלים השבוע הצבה של יותר מ־600 לוויינים משלה לאינטרנט מהיר.

מאמרים שפורסמו בימים האחרונים בכתב העת נייצ'ר אסטרונומי מזהירים כי למספרים הגדלים של נחילי הלוויינים סביב כדור הארץ, כמו גם לגידול בתאורה הקיימת ברחבי העולם, יש השלכות שליליות על היכולות של אסטרונומים להמשיך את חקר החלל ללא הפרעות. "הגידול באוכלוסיית הלוויינים המלאכותיים והרסיסים שקשורים לכך במסלולים בגובה נמוך מגדילים את הבהירות הכוללת של שמי הלילה, מאיימים על אסטרונומיה מבוססת קרקע, כמו גם על הגיוון של מערכות אקולוגיות שמתבססות על שמי הלילה", ציין צוות אסטרונומים בהובלתו של ג'ון ברנטיין מאוניברסיטת יוטה.

"אובדן השמיים החשוכים עבור האנושות הוא מעבר לכל חישוב, בהתחשב בדרכים הרבות שבהן אנחנו מחוברים לשמי הלילה כבר אלף שנה", אמר ברנטיין. "צריך לשמר את שמי הלילה ולהגן עליהם למען הדורות הבאים שעלולים לא להכיר את מה שיש לנו כיום".  מחקר נוסף של אסטרונומים התריע כי הנוכחות הגוברת של נחילי הלוויינים מפריעה גם לפעילותו של טלסקופ החלל הוותיק האבל, והם קראו להטיל מגבלה על כמות הלוויינים בקרבת כדור הארץ.