המדיח והמקרר שוב שבקו חיים רגע לפני ליל הסדר? קודם כל, תגידו שלום יפה לחוק מרפי. ועכשיו, במקום לשבור את הראש ולחשוב האם לקנות מכשיר חדש או לתקן את הישן, האם צריך לקרוא בדחיפות לאיש מקצוע או שניתן לנסות לתקן לבד - ביקשנו מיצחק אלבוחר, מנהל השירות של חברת השירות למוצרי חשמל "מרום", לעשות קצת סדר פסח בבלגן ולענות על קושיות חשובות בנושא - שאולי יחסכו לנו כמה זוזים ואגוזים בכיס.

אז מהן הבעיות הנפוצות ביותר במכשירי החשמל למטבח ומדוע הן קורות?

"התקלות השכיחות שמוכרות לרובנו כוללות בין היתר נזילות מים ממדיח הכלים או כלים שיוצאים לא מבריקים, מקררים שמקפיאים את המוצרים או מערכת שבת שמסרבת לפעול, בקרת חום לא תקינה בכיריים, או קומקום חשמלי שלא מחמם. ברוב המקרים מדובר בתקלות תפעול הנגרמות מסיבות כמו עומס יתר, תחזוקה שוטפת לא נכונה של המכשיר, שחיקת המכשיר או בעיות שמקורן בחיבורי החשמל של המכשיר".

אילו מהתקלות אפשר וכדאי לתקן אותן באופן עצמאי ובכך לחסוך כסף, וכיצד? 

"קודם כל חשוב להדגיש, כי תיקון מוצרי חשמל דורש התמחות ספציפית, שחשוב שיתבצע על ידי טכנאי בעל מקצוע עם הסמכת שירות, מאחר ותיקונם כרוך לעיתים בסכנה לשלומנו. עם זאת, לפני שנמהר להזעיק טכנאים, שמן הסתם מבוקשים, עמוסים מאוד ויקרים מהרגיל בימים אלו, ישנן מספר פעולות פשוטות ומהירות שניתן לבצע באופן עצמאי על מנת לבדוק אם יש בכלל תקלה, ואם כן, האם מדובר בתקלה שמצריכה הוצאה כספית או שניתן לתקנה באופן עצמאי".

קודם כל, עד כמה שזה אולי יישמע טריוויאלי - יש לוודא שהמכשיר בכלל "מקבל חשמל". חברו אותו לשקע ובדקו האם נורות המכשיר דולקות או האם השמיע צליל כלשהו. במידה והתשובה שלילית, השלב הבא יהיה לבדוק האם הבעיה מצויה דווקא בשקע החשמל ולא במכשיר. 

חברו מכשיר אחר לאותו השקע, כזה שאתם יודעים בוודאות שתקין, במידה וגם הוא אינו פועל, יש לוודא בזהירות כי כל המתגים בארון החשמל מופנים כלפי מעלה. במידה ואחד מהם "נפל", הדבר יכול לרמז על בעיה הגורמת לקצר חשמלי במכשיר. כמו כן, יש מספר לא מבוטל של פעולות מנע שניתן לבצע באופן שוטף במכשירים השונים על מנת להבטיח את תקינותם לאורך זמן כדי למנוע את היווצרות התקלות".

אילו מהתקלות מחייבות הזמנת איש מקצוע?

"כל תקלה הדורשת פתיחה של המכשיר מצריכה זאת. נדרש ידע רב לתיקון מכשירי החשמל בשל השוני בין מוצרי היצרנים השונים וההבדלים בין הדגמים. הדבר מצריך טכנאי מקצועי, שכן ברוב המקרים, לא רק שיש להחליף את החלק המתאים למוצר, אלא צריך גם לפרק ולהרכיב את החלק עצמו. דוגמאות למכשירים שתקלותיהם בדרך כלל מצריכות טכנאי הם מיקסרים ובלנדרים. סכין ומגשר המנוע (קופלונג בשמו המקצועי) במכשיר הבלנדר, נשחקים כתוצאה מטחינה של מוצרים קשים במצב שאינו PULS. כפי שוודאי הבנתם, תקלה כזו מחייבת פתיחת המכשיר בהתאם להוראות היצרן". 

יצחק אלבוחר (צילום: צילום עצמי)
יצחק אלבוחר (צילום: צילום עצמי)

מתי עדיף מראש לוותר על הזמנת איש מקצוע, ולקנות מכשיר חדש?

"ההחלטה תלויה בעלות ובגיל המוצר המקורי. כעיקרון בסיסי, מוצרים שעלותם הינה 400-300 ש"ח בממוצע, לרוב לא משתלם להשקיע בתיקונם, מאחר ועלות עבודת הטכנאי מתקרבת לסכום זהה. זה נכון גם כאשר מדובר במכשירים ישנים ותיקונים יקרים כדוגמת החלפת מנוע או מערכת פיקוד. לרוב התיקונים לא כדאיים, אך כמובן יש לבחון כל מקרה לגופו. בכל הקשור למכשירים "קטנים" יחסית, כדאיות תיקונם הנה בהתאם למחירו של מוצר חדש מקביל".

"כאשר מדובר במכשירים כמו קומקומים חשמליים למשל, כעקרון לא כדאי לתקנם לאור העלות הנמוכה יחסית של המוצר. כך סביר שרוב התיקונים האלו ישתוו ואולי אף יעלו על עלות מוצר חדש. אך כאשר מדובר במוצרים קטנים שעלותם גבוהה, למשל כמו מיקסר של חברת קיצ'נאייד, כדאי ומשתלם יותר לתקנם מאשר לקנות מכשיר חדש. ישנן גם תקלות שאינן ניתנות לתיקון בשום אופן, לדוגמה דליפות גז בצנרת הפנימית בגוף המקרר, וזאת משום שבעוד שבצנרת החיצונית ניתן לתקן תקלה כזו על ידי הלחמתו של האזור הדולף, אין אפשרות לתקן את הצנרת הקבועה בתוך גוף המקרר עצמו".

מה צריך לבדוק לפני שקונים מכשיר חשמלי חדש, ואילו שאלות חשוב לשאול בעת הקנייה? 

"ראשית רצוי לבחון ולהגיע להחלטה לגבי המכשיר המתאים ביותר לצרכי בני הבית, במיוחד אם אנחנו מתכננים לארח בחג. למשל, טרם קניית המזגן, חשוב שמתקין מוסמך יקבע איזה גודל הספק מזגן (כוח סוס) מתאים לשטח שאותו הוא אמור לקרר או לחמם. בהקשר זה, חשוב לנסות למצוא את יחס עלות-תועלת של המוצר. במילים אחרות - כמה עולה להכניס לבית מותג יקר, ביחס למותג זול? לעיתים מדובר באותו פס ייצור, רק דרך חברות שונות שחלקן פחות מוכרות".

מוטב לערוך מיני תחקיר, במיוחד לפני הוצאות גדולות, באתרים מוסמכים כמו זאפ ובחנויות הרלוונטיות: מי נותן השירות, כלומר היבואן, "האבא" של המכשיר וספק השירות בארץ? האם מדובר בייבוא רשמי עם אחריות מורחבת למספר שנים או ייבוא מקביל עם אחריות מינימלית לשנה בלבד? תמיד כדאי לעבור על האותיות הקטנות, ולבדוק האם המוצר נחשב לאיכותי למרות המחיר המוזל או שהמחיר הוא למעשה תמרור אזהרה מהבהב. 

מומלץ גם להתעכב על מקור ארץ הייצור של המכשיר, כשמכשירים יפנים, איטלקיים וטורקים לרוב מהווים ערובה טובה, ואילו סינים ותאילנדים נוטים לא פעם להתקלקל. בנוסף, חשוב להיות מודעים לכך בשוק מסתובבים מוצרים חדשים של יצרנים שפשטו רגל, אשר נמכרים על ידי החנויות שונות. לכן, יש לוודא מראש האם נותן האחריות הנו ספק רשום ורשמי של המוצר, האם המוצר עדיין מיוצר, והאם המפעל שמייצר אותו עדיין קיים. 

אחד מהשיקולים המרכזיים ברכישה מחברה זו או אחרת, צריך דווקא להיות האם מדובר בחברה ידועה ומוכרת שקיימת כבר זמן רב בשוק, זאת על מנת לוודא כי במקרה של תקלה, יהיו חלקי חילוף למזגן במשך שנים רבות".