קורס הסייבר הראשון בישראל לנוער נפתח בשבוע שעבר במוזיאון "אנו", שבקמפוס אוניברסיטת תל אביב. הלימודים במסגרת הקורס יתקיימו באופן היברידי, כאשר פעם בשבוע יתכנסו התלמידים ללימודים פרונטאליים בכיתת הלימוד שבמוזיאון. כאמור, הקורס כולל תוכנית לימודים ייחודית של קמפוס הסייבר הישראלי, Israel Cyber campus מבית חברת IMPROVATE לתלמידי תיכון, ומהווה הזדמנות נדירה לצייד את הדור הצעיר, בעודם בגיל קטן יחסית בכלי מחקר והגנה דיגיטליים ובידע ובכישורים, הדרושים להיכנס לעולמות ההיי-טק והגנת הסייבר.

הדבר צפוי להקנות להם יתרון תעסוקתי על פני חבריהם כבר בשלב מוקדם של חייהם, ולהכינם לעתיד, ההולך ומתפתח ללא הרף בעולמות אלה, באופנים המשפיעים על החיים של כולנו.

הקורס מכסה מגוון רחב של נושאים, כולל בטיחות באינטרנט, פרטיות נתונים, קידוד ואוריינות דיגיטלית, מתוך מטרה אחת לתת בידיהם כלים להשתלב בתעשיית ההיי-טק ככלל, ובתחום הגנת הסייבר בפרט, כבר עם סיום הלימודים בתיכון. בנוסף, זו עשויה להיות הדרך שלהם להתקבל לעולם לוחמי הסייבר בצה"ל.

לפני ימים אחדים, כבר ביום פתיחת הקורס, התכנסו התלמידים לשיעורם הראשון בתחום. דקות אחדות לפני הכניסה לשיעור, אריאל מזרחי בן ה-16, תלמיד כיתה י"א בחולון, הסביר: "הלימודים בקמפוס יקנו לי עוד ידע ויאפשרו לי להתקדם בתחום". דוד, סבו של אריאל, סיפר מדוע תמך ברצון נכדו להירשם ללימודים הללו עוד במהלך הלימודים של נכדו בתיכון: "הטריגר שלי 'למשוך' את הנכד לתחום הסייבר היה הרצון להביא את הנכד שלי לצעד הבא, ולא בצד התוקף, כלומר להיות האקר ולשבת בבית הסוהר, אלא להיות בצד הגנת הסייבר".

הנכד, אריאל מזרחי, הוסיף הוא לומד במגמת תקשוב ומחשבים. "תמיד הייתה לי חיבה למחשבים. כשיש לי אופציה ללמוד, זה נותן לי מוטיבציה גבוהה. בצבא הייתי רוצה לשרת ב-8200 או במסגרת ממר"ם. אני סבור שהלימודים ב-Israel Cyber Campus יקנו לי עוד ידע, ויאפשרו לי להתקדם בתחום ולהתקדם בו גם לאחר מכן, כלומר, אחרי השירות שלי בצבא, במסגרת החיים האזרחיים", ציין.

זוג נוסף של בני משפחה גרעינית אחת, שהגיעו יחדיו לערב הפתיחה של לימודי הסייבר לנוער מטעם Israel Cyber Campus, היו אב ובנו, אילן (53) ודניאל (17) קריספל מנס ציונה. "ראיתי את הדברים שנלמדים ב-Israel Cyber Campus, וזה פשוט עניין אותי. נושאים כמו הגנה בפני וירוסים, להכיר את המחשב עצמו", סיפר דניאל.

אילן ודניאל באירוע הפתיחה (צילום: יח''צ)
אילן ודניאל באירוע הפתיחה (צילום: יח''צ)

אביו של דניאל הוסיף: "אני ואשתי באים מחברות טכנולוגיות בתחום המרקטינג. מעבר לטרנד, סייבר הוא העתיד. לדניאל יש ניסיון בעולמות הגיימינג, ויש לו גישה לתחום המחשבים. חשבנו שזה יהיה נכון להתחיל בלימודים כאלה עכשיו, כשמטרת-העל היא לפתח זאת לאחר הצבא. משום שדניאל עתיד להתגייס בעוד כחמישה חודשים, ולא בטוח שהוא יסכים ו/או שהוא יהיה ביחידות הטכנולוגיות, הכוונה העיקרית היא שזה יהיה תחום העיסוק  שלו אחרי הצבא, כלומר במסגרת האזרחות".

אילן ההדגיש כי הלימודים בקורס הסייבר לנוער של קמפוס הסייבר הישראלי,Israel Cyber Campus, אינם סותרים את הלימודים ה"רגילים", שבנו, דניאל, מקיים במסגרת בית הספר התיכון. "בית הספר יקנה לו ידע כללי, וההחלטה תהיה שלו. אך, הרצון הוא 'לטעום' את התחום, ולראות את ההתאמה שלו לתחום במתכונת של 'שכבה אחר שכבה'. אנחנו, כהורים, נותנים לדניאל את התמיכה ואת הגיבוי", סיכם, "סייבר זה עולם ומכלול שלמים. החיבור לתת-תחום ספציפי יתגלה תוך כדי ריצה".

עילי, תלמיד כיתה ט', בן 14הוסיף: "באתי ללמוד בשביל העתיד הקרוב ובשביל העתיד הרחוק. העתיד הקרוב הוא הצבא, והעתיד הרחוק הוא האזרחות. במסגרת הצבא, הייתי רוצה לשרת ב-8200, או כל דבר אחר בסגנון. הגעתי ל-Israel Cyber Campus אחרי שרציתי ללמוד את התחום, ואבא שלי חיפש ומצא את Israel Cyber Campus. במסגרת האזרחות, הייתי רוצה לעבוד כעובד מדינה או בחברה פרטית".

כשעילי נשאל מה הביא אותו ללימודים דווקא במסגרת Israel Cyber Campus, הוא ענה: "קראתי על Israel Cyber Campus, והוא נראה לי הכי רציני מבחינת היצע הקורסים המוצעים. הגנת סייבר יותר מושכת אותי מתחקיר על מה שהביא להתקפת סייבר".