1.  סין משדרת אופטימיות

הנשיא הסיני שי ג'ינפינג מביע אופטימיות לגבי יכולות המדינה להשתלט על נגיף הקורונה (שמהשבוע נקרא COVID 19) ומאמין כי הכלכלה תעמוד ביעדי הצמיחה שהציבה. הכלכלנים מחוץ לסין פחות אופטימיים - תחזיות הצמיחה לרבעון הראשון של 2020 ולשנה כולה ממשיכות להתעדכן כלפי מטה. התחזיות ל־2020 נעות סביב 5.8%. עם זאת, בשווקים מתחילים לאמץ את הגישה האופטימית, תוך ירידת הביקושים לזהב ולאג"ח ארה"ב וחזרה איטית לנכסי סיכון.

2. עיכוב בתוכניות

נתוני הייצור התעשייתי לדצמבר 2019 באירופה הצביעו על חולשה שלא נרשמה בארבע השנים האחרונות. עד לפני חודש, הכלכלנים צפו כי אירופה תתחיל את 2020 בהתאוששות בענפי התעשייה, לאור ההתקדמות בשיחות הסחר בין סין לארה"ב ויציאה "חלקה" יחסית של בריטניה מהאיחוד האירופי. וירוס הקורונה טרף את הקלפים, שכן לא זו בלבד שהוא הכניס ממד של אי־ודאות, אלא גם שיבש את שרשרת הייצור הגלובלית.    

3. פאוול מכין את הקונגרס

יו"ר הפד, ג'רום פאוול, נאם לפני הקונגרס האמריקאי השבוע. פאוול הבהיר כי רמות הריבית הנמוכות מותירות את הפד, כמו לא מעט בנקים אחרים בעולם, ללא תחמושת אמיתית לסייע לכלכלה לכשהמיתון הבא סוף־סוף יגיע. לפיכך, לפי פאוול, על הקונגרס האמריקאי להיות מוכן לספק תמריצים פיסקאליים. זוהי הצהרה חריגה, שכן במשך שנים הפד דאג לשמור על  עצמאות פוליטית. 

4.  הזהב השחור והקורונה

מחיר הנפט הגיב השבוע לכל ידיעה על התפשטות וירוס הקורונה. המשקיעים סבורים כי החולשה בכלכלת סין ובכלכלות השכנות, וכן הפגיעה בענפי התעופה, התחבורה והתעשייה צפויות להעיב על הביקושים. מדינות אופ"ק מנסות לבלום את צניחת מחיר הנפט על ידי קידום היוזמה לקצץ את התפוקה היומית, כשערב הסעודית מובילה את המגמה. רוסיה שוקלת את ההצעה.   

5. מחפשים מקורות מימון

החברות בסין מתכננות להשיק סוג חדש של אג"ח, שעל פי הבטחותיהן מיועדות למלחמה בווירוס. עם זאת, בחינה מדוקדקת יותר של משקיעים מעלה כי המימון שיגויס לא בהכרח יממן צעדים שקשורים בווירוס, אלא שהחברות מנסות להבטיח לעצמן  "גלגול" של חובות ישנים על רקע הכלכלה הנחלשת. הרגולטור הסיני מנסה לזרז את תהליכי ההנפקה.  

6. נלחמים בפליטות

עיני המשקיעים נשואות לחברות האנרגיה אקסון מובייל ושברון האמריקאיות, אחרי שבריטיש פטרוליום, רויאל דויטש ואקיונור האירופיות כבר הבטיחו להגיע למאזן פחמן ניטרלי ב־2050. לאחרונה מתחדדים הפערים בין הגישות של יצרניות האנרגיה בארה"ב ואירופה סביב נושא האקלים. אומנם אקסון ושברון אימצו את העקרונות של הסכם פריז, והן תומכות בצמצום פליטת גזי החממה ומוכנות למיסוי פליטת הפחמן, אך לעת עתה אין בכוונתן להפנות גם חלק מהמשאבים לטובת אנרגיות "ירוקות" (שם אין להן יתרון יחסי).

7. קרני נושם לרווחה

הנגיד הבריטי מרק קרני הביע שביעות רצון גדולה מכך שנמנע מהפחתת הריבית מתחת לאפס. קרני ציין שמעולם לא היה חסיד גדול של ריביות שליליות, אף על פי שחלק מהכלכלות, כמו גוש האירו, אימצו את המדיניות השנויה במחלוקת הזו. הנגיד הבהיר כי קיים סיכוי גבוה להגיע למלכודת הנזילות - כשלהזרמות הבנק המרכזי אין יותר השפעה על הביקושים. קרני גם פסל את מה שנקרא "helicopter money", מהלך משולב בין מדיניות מוניטארית לפיסקאלית, משום שהוא מאמין בהפרדה בין השתיים.