שאלה: הילד שלי בן שנה. לאחרונה החל לשבת עם כל המשפחה לארוחת הערב. כמו שאר בני המשפחה , גם הוא רוצה לאכול באופן עצמאי, לתפוס דברים ביד ולאכול בכוחות עצמו. אילו מאכלים ניתן לתת לו, שגם יהיו בריאים וגם יאפשרו לו לאכול באופן עצמאי?


גיל שנה הוא אכן הגיל בו רוב הפעוטות מצטרפים לשולחן האוכל המשפחתי, בוחנים את התנהלותם של שאר בני המשפחה ומעוניינים לחקות אותם. אין ספק שמדובר בחוויה מרגשת ומהנה עבור הפעוטות הקטנים וגם כמובן, עבור שאר בני המשפחה. חשוב לציין כי בשלב זה, רבים מהם כבר מושיטים ידיים ומאותתים שהם מעוניינים לאכול לבד, וזה בדיוק הזמן ל "אוכל אצבעות".



הכוונה היא לאותם מזונות שניתן לתפוס באצבעות, בין האצבע לאגודל על ידי "אחיזת צבת" או "פינצטה" - פעולה המאפשרת לפעוט לפתח יכולות אכילה עצמאית. מעבר לכך, צורת אכילה זו, משפרת תפקודים נוספים כגון כישורים מוטוריים ותיאום יד- עין.



מבחינה תזונתית, הרי שזוהי הזדמנות מצוינת עבורם לאמץ כללי אכילה נכונים המשלבים ירקות ופירות, חלבונים ודגנים. חשוב לציין שעד גיל שנתיים רצוי לתת לפעוט לאכול שומנים וכן מוצרים המכילים כולסטרול, ולא מומלץ להגביל אותם בכלל עקב תפקידם החשוב של השומנים בגדילה והתפתחות לרבות התפתחות המוח.



כדי להיות ספציפיים יותר, הנה כמה רעיונות למזונות מצוינים שיענו על כל ההמלצות הללו:


ירקות כגון: מלפפון, עגבנייה, זיתים חתוכים, אבוקדו ופירות כמו בננה ואגס.


אצבעות גבינה צהובה חתוכות לרצועות.


פסטה, תפוח אדמה מבושל ובטטה מבושלת.


חתיכות קטנות של לחם מרוח בממרח, כגון גבינה לבנה או אבוקדו מעוך.


חתיכות דקות של עוף מבושל או אצבעות עוף או הודו.



חשוב!: עקב החשש לחנק בגיל צעיר, חשוב להקפיד לחתוך מזונות אלה לחתיכות קטנות או לרצועות, ולא לעיגולים, העלולים להוות סכנה עבור הפעוט.


בשורה התחתונה, כדאי לזכור שאכילה עצמאית אינה פשוטה עבור הפעוט הקטן שאינו מורגל בכך; היא דורשת מוטוריקה, טכניקה ועוד. ובינינו, יש סיכוי לא רע שבתחילת הדרך מי ש"יהנה" ממרבית האוכל יהיו בעיקר הרצפה ומשטח האכילה. אבל, עם מעט סבלנות מצדכם ההורים, תראו שבסוף מדובר בתהליך חשוב ומשתלם.


 


הכתבה בשיתוף תנובה