מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, התייחס הבוקר (שלישי) למחאת המתמחים לרפואה ולדיווח בחדשות 12, לפיו ראש הממשלה נפתלי בנט מעוניין להכיר בקרוב במחוסנים בחיסון 'ספוטניק V' הרוסי, מה שיתיר לתיירים רוסים לבקר בישראל בכפוף לבדיקה סרולוגית בנתב"ג. אש הבהיר בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm, כי המהלך מקובל על משרד הבריאות, אך ציין: "לא הייתי מתחסן בו ולא הייתי ממליץ לאף אחד להתחסן בו".

על המשא ומתן עם המתמחים לרפואה, אמר: "אנחנו נצטרך לראות היום אם הם מושכים את מכתבי ההתפטרות, אני מעריך שכן. התגובות היו חיוביות אתמול אין סיבה שלא נחזור לשגרה". לדבריו, "הוצאנו את ההודעה, קיבלנו תגובת בתקשורת, אבל זה לא היה בשיח ישיר".

אש הסביר כי "המתווה אומר שאנחנו מתחילם במרץ 2022, בעוד מספר חודשים, עם בתי החולים בפריפריה, לקצר את משך התורנות במקצועות רבים. לאחר מכן, לקראת סוף שנת 2022, נבחר, לאחר שנקים ועדה, שני בתי חולים בהם נקצר את התורנויות בפנימית ובמלר"ד, ובתחילת 2023 נרחיב את זה לכלל בתי החולים".

בהתייחס לאמירתו של שר האוצר, אביגדור ליברמן, בעניין מובילת המחאה, ד"ר ריי ביטון, אמר אש: "לא הייתי נכנס לתקיפות אישיות, אני חושב שזה ממש לא ראוי, אין מקום לתקיפה אישית. לעניין השתכרות המתמחים לא הייתי נכנס כי כשאתה מחלק את השכר שלהם לשעה אתה מגיע למספרים נמוכים".

כשנשאל על חציית רף 8,000 המתים מקורונה, השיב:  "זו מגפה ולמגפה יש מחיר, וההתמודדות עם המגפה הזאת מורכבת, וגם קבלת ההחלטות - אם אתה עושה צעדים שמפחיתים את התחלואה ואת התמותה. לא הייתי מדבר במושגים של כישלון והצלחה. היינו שמחים שהיו הרבה פחות נפגעים, היה צירוף של כניסת וריאנט חדש מאוד מדבק וירידה ביעילות החיסונים וזו התוצאה. יש הרבה חולים וגם נפטרים לצערנו".

היה אפשר לעשות דברים אחרת?
"היה אפשר לעשות דברים אחרת אבל השיקולים לקחו בחשבון בצורה רחבה את החיים שלנו והצורך לחיות לצד הנגיף ואין ברירה, אחרי תקופה ארוכה מאוד שהיינו בסגרים ומגבלות, הממשלה החליטה שיש חשיבות לכך שהמשק יישאר פתוח, החינוך יהיה פתוח ואלה שיקולים מאוד מורכבים".

מנכ"ל משרד הבריאות הדגיש, כי "אני לא אומר שלא טעינו בכלל. אנחנו לא מלאכים, והיה אפשר לקבל את ההחלטות בצורה מהירה יותר, היו הרבה פעמים שאמרנו 'בואו נעשה ככה', וקשה לראות לפעמים את השבועיים-שלושה קדימה. צריך להסתכל קדימה מה קורה וזה לפעמים לא פשוט".

בתוך כך, אש העביר, כאמור, מסר לראש הממשלה, על רקע הדיווח לפיו ישראל תכיר בחיסון הרוסי בהקשר של כניסת תיירים. "היו פרסומים לא מדויקים כל כך. לא היה מקובל עלינו להכניס את זה להכרה רגילה, נגיד את זה ככה, כיוון שהחלטנו שאנחנו מכירים רק בחיסונים שמוכרים על ידי ארגון הבריאות העולמי. מה שעשינו זה מפאת החשיבות של העניין וכי יש פה אזרחים שמחכים".

הפגישה בין פוטין לבנט?
"גם זה וגם יש פה הרבה אזרחים שמחכים לכך שקרוביהם יוכלו להגיע".

ממתי שיקול מדיני הוא חלק ממדיניות בריאות?
"השאלה אם אתה יכול לתת מתווה בטוח במסגרת שיכולה לסייע".

פרופ' אש הוסיף כי "החיסון נמצא בדיונים בארגון הבריאות העולמי, לא הכרנו בו. אמרנו שזה החיסון היחיד שמי שרוצה להיכנס צריך לעשות בדיקה סרולוגית כדי לוודא שהחיסון יעיל, ואנחנו מקבלים רק מי שקיבל חיסון טרי בחצי השנה האחרונה. הדיון בארגון הבריאות העולמי לא על היעילות אלא על הבטיחות. הבטיחות שלו בסימן שאלה, יש שם כל מיני בדיקות האם הוא יכול לגרום לנזק".

אבל לנו חשובה היעילות.
"היעילות טובה".

בתשובה לשאלה האם היה מתחסן בו, ענה: "לא, כי אני לא בטוח שהוא בטוח. אני לא הייתי מתחסן בו ולא הייתי ממליץ לאף אחד להתחסן בו".

המצב ברוסיה לא טוב, יש עלייה בתחלואה.
"יש עלייה בתחלואה בכול המדינות במזרח לכן ההחלטה לקבל רק מחוסנים, עם בדיקות וחיסונים טריים. אני חושב שזה צעד שהוא מספיק בטוח ומאפשר הגעה של אנשים מרוסיה שהרבה זמן לא אפשרנו להם להגיע".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm.