התפשטות נגיף הקורונה בישראל ובעולם גרמה לביטול ביקורים של בכירים בצבאות זרים ושל מספר תרגילים צבאיים שצה"ל היה אמור לקחת בהם חלק, בשיתוף צבאות זרים. לאחר שכבר הוחלט על איסור יציאה מהארץ של חיילים, היום (שני) העביר דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, תדרוך לתקשורת לגבי המשך ההיערכות צה"ל להתמודדות עם הקורונה.

לדברי זילברמן, בצה"ל יש 2100 מבודדים, בהם מפקד גדוד, רובם חזרו מחו"ל וזאת בעקבות הגילוי של המקרים ברחבי הארץ. הקפיצה במספר החיילים המבודדים היא בעיקר בשל הכנסת מדינות נוספות לבידוד. יש כ-300 חיילים שסיימו את תקופת הבידוד וחזרו לשירות. לגבי החיילים שהיו בחו"ל במדינות אחרות שלא מחייבות בידוד, הם ישארו בבית, אבל לא נדרשים לבידוד.

דובר צה"ל אומר כי אין כרגע מקרה בצה"ל שהנגיף נכנס לתוך צה"ל, הייתה עד עכשיו חיילת אחת שהיתה חולה. כרגע לא שוקלים עוצר יציאות, אבל גם בעניין הזה יש מחשבה בנוגע למערכים חיוניים, אולם זה עדיין לא על הפרק.

בנוסף, אומר דובר צה"ל, התקבלה שורה של החלטות חדשות. הסגר באיו"ש עליו הוחלט למשך חג פורים, יימשך עד יום רביעי או עד להחלטה אחרת של הדרג המדיני. עוד נאמר כי בצה"ל נערכים להקים מתקן אשפוז לחיילים בסדר גודל של עשרות חיילים במידה וזה ייכנס לצבא. אין כרגע יחידה שהפעילות שלה שובשה או לא מתבצעת כסדרה. אנחנו עדיין לא בשלב של ביטול אימוני מילואים, אך במידת הצורך נבצע התאמות.

גיוס מרץ יתקיים ללא מלווים (חברים הורים משפחות).לגבי מיונים וגיבושים בצבא, מי שנמצא בבידוד לא רוצים שיגיע לגיבושים ולכן נאפשר אפשרויות מיון נוספות בדחייה של כמה ימים או דחיית מחזור בהתאם לצורך. מבחינת תרגילים ואימונים יבחנו את הגרף והתאמתו

בטווח הארוך, אין כרגע מעבר לצפי אחריות לצה"ל, אומר תא"ל זילברמן ומוסיף כי צוותים של הצבא בוחנים היבטים שונים לטווח הארוך. בין היתר מדובר בסוגיית הסיוע למשטרה באכיפת הבידוד, אם כי זילברמן אומר יכ מדובר בתרחיש קיצוני. בנוסף נבחנת העברת טיהור המתקנים לתחום אחלריותו של פיקוד העורף, וכן הקמת מתקני אשפוז גדולים גם לטובת אזרחים במידה ויידרש.

הסגר על איו"ש לא יימשך אחרי החג, על בית לחם כן

בתוך כך, שר הביטחון, נפתלי בנט, קיים היום הערכת מצב בנושא היערכות מערכת הביטחון להתפשטות נגיף הקורונה, בהשתתפות שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון, סגן שר האוצר, יצחק כהן, סגן שר הביטחון, אבי דיכטר, סגן הרמטכ"ל, מפקד פיקוד העורף, עוזר השר להתגוננות ונציגי מתפ"ש, מל"ל, רח"ל, משרד הבריאות, משרד האוצר ומשרד הכלכלה. 

שר הביטחון הנחה את משרד הביטחון לסייע למשרד הבריאות ברכש ציוד רפואי ואמצעים תברואתיים, בדגש על אמצעי טיהור ניידים, לצד סיוע באספקה אווירית של הציוד מחו"ל, והמשך מאמצי מחקר ופיתוח (מו"פ) לבחינת הישרדות הנגיף וגיבוש אמצעי התמודדות. בנוסף, הוצגו בפני השר תרחישים שונים של החמרה במשבר ואופן ניהולם על ידי מערכת הביטחון במידת הצורך.

הערכת מצב של שר הביטחון נפתלי בנט לגבי הקורונה (צילום: תקשורת שר הביטחון)
הערכת מצב של שר הביטחון נפתלי בנט לגבי הקורונה (צילום: תקשורת שר הביטחון)

בהתאם להמלצת כלל הגורמים, הוחלט כי בשלב זה לא יוטל סגר גורף על שטחי הרשות הפלסטינית. שר הביטחון אישר כי הסגר יפוג כמתוכנן עם תום חג הפורים, בבוקר יום חמישי בכפוף להערכת מצב עדכנית. במקביל, הסגר על מרחב העיר בית לחם יימשך.

בנוסף, הנחה שר הביטחון את היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), לגבש מודל בידול בין האוכלוסיות ברשות הפלסטינית עליהן יוטל סגר, זאת על מנת למנוע פגיעה משמעותית במשק הישראלי והפלסטיני, על פי הפרמטרים הבאים:

- היקף המגע בין האדם עם הציבור הרחב
- האפקט הכלכלי של הטלת סגר על אותה קבוצה
- אמצעי התמודדות עם אותן אוכלוסיות, שאינם סגר