התפשטות נגיף הקורונה בישראל וההערכה שתופעה זו עוד תלך ותגבר מעמידות בסכנה את קיומם של אירועים מרכזיים שתוכננו להיערך בחודשים הקרובים, ובראשם אירועי יום השואה והגבורה, יום הזיכרון לחללי צה"ל ואירועי יום העצמאות ה־72, שיצוינו בחודש אפריל.

יו"ר יד לבנים, אלי בן שם, מסר ל"מעריב": "צריך להערך בהתאם. ייתכן וגם המשפחות לא יוכלו להגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון, כאשר השיקול המוביל בעניין יהיה שיקול בריאותי בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אנו פועלים בשני מישורים, הראשון, שנוכל לקיים את הטקסים כרגיל ונהיה ערוכים במידה ויינתנו האישורים. האפשרות השנייה היא הערכות במידה ומצב הקורונה לא ייאפשר את קיום הטקסים". 

טקס פתיחת אירועי יום השואה אמור להיערך ב־20 באפריל ב"יד ושם" בירושלים, בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה, צמרת המדינה וכ־2,300 מוזמנים, ובהם ניצולי שואה. ההערכה היא כי הטקס השנה ייערך במתכונת מצומצמת. גורמים המשתתפים בו אמרו כי לא ייתכן לחשוף ניצולי שואה מבוגרים, הנמצאים באוכלוסיית סיכון, לסכנת הידבקות בנגיף.

למחרת, ביום השואה עצמו, נוהגים אלפים רבים לפקוד את מוזיאון יד ושם, ונראה כי גם שם יוטלו הגבלות. מיד ושם נמסר ל"מעריב": "יד ושם פועל לפי ההנחיות המקצועיות של משרד הבריאות. בשלב זה, אין כל שינוי בנוגע לקיום העצרת המרכזית של יום הזיכרון. אם יהיה כזה, נעדכן".

בתוך כך אתמול נמסר כי אירועי "מצעד החיים" בפולין, שבו נוטלים חלק מאות משתתפים מהארץ והעולם, שאמורים היו להתקיים ביום השואה, נדחו למועד בלתי ידוע בשל סכנת הקורונה.

הנגיף המתפשט עלול לפגוע גם באירועי יום הזיכרון ויום העצמאות. הטקס המרכזי של הדלקת המשואות לסיום יום הזיכרון ומעבר לחגיגות העצמאות, שיתקיים בהר הרצל ב־28 באפריל, עשוי להתקיים ללא קהל.

יו"ר הוועדה לסמלים וטקסים, השרה מירי רגב, הודיעה כי ההכנות לטקס ממשיכות כסדרן, בהתאם לתכנון המקורי, תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות, וגורמי המקצוע במשרד הונחו לערוך את ההתאמות הנדרשות. 

עוד החליטה השרה כי חלוקת הכרטיסים לקהל המוזמנים לאירוע תתבצע בהתאם להערכות מצב שיתקיימו בשבועות הקרובים. ההחלטה בעניין היקף הקהל הנוכח בטקס תתקבל סופית רק בסמוך למועד האירוע. במשרד נערכים גם לאפשרות כי הטקס ייערך במתכונת טלוויזיונית בלבד, עם קהל נוכחים מצומצם או ללא כל קהל בטקס. 

גם בבית הנשיא בוחנים את השלכות מגיפת הקורונה על הטקסים המרכזיים הנערכים במשכן ביום העצמאות. הטקס בהשתתפות 120 החיילים המצטיינים וקבלת הפנים המסורתית לסגל הדיפלומטי - עשויים להתקיים במתכונת מצומצמת. 
נראה כי גם במות הבידור שמארגנות הרשויות המקומיות בערב יום העצמאות נמצאות בסכנת ביטול.

בתוך כך, במשרד החינוך ובסוכנות היהודית נערכים לאפשרות שחלק ממשתפי חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי, המתקיים מדי שנה ביום העצמאות, לא יוכלו להגיע לארץ בשל נגיף הקורונה, ובוחנים את קיום החידון מרחוק באמצעות שידורי וידיאו ולוויין. 
כזכור, בשל החשש מהתפשטות הקורונה ייערך טקס השבעת הכנסת ה־23 בשבוע הבא ללא קהל.