עד כה, הנפגעות העיקרית ממגפת הקורונה, מלבד החולים עצמם, היא תעשיות התיירות והתעופה. ישראלים רבים ביטלו טיסות לחו"ל וחברות תעופה ביטלו את הגעתן לישראל בגלל האיסור על כניסה לישראל ממדינות רבות. בעקבות זאת, נמל התעופה בן גוריון עומד ריק יחסית. דובר רשות שדות התעופה, עופר לפלר, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז ב-103FM, ותיאר את התחושה הקשה, אך התעקש להישאר אופטימי.

תאר לנו איך נראה שדה התעופה הבוקר?
"סיימנו את ה'פיק' של הטיסות שהמריאו בבוקר והשדה חוזר להיות, לצערנו הרב, כמו בימים שאף אחד לא זוכר אותם כאלה, אפילו לא במלחמת המפרץ ולא באף אחד מהמבצעים והאירועים שהיינו בהם".

כמו צהריי יום כיפור?
"לא צהריי יום כיפור אבל יום ריק. אם אני צריך להעביר לך את התחושה אז התחושה היא לא טובה, עובדי רשות שדות התעופה עומדים בחזית פה, עובדי רשות האוכלוסין, המכס, כל שותפי הפעילות כאן, מאוד רוצים שיבואו אבל אף אחד לא בא".

כמה טיסות יש בממוצע וכמה היום?
"לפי לוח הטיסות המתוכנן היינו אמורים השנה לחצות את רף 25 מיליון הנוסעים. חודש מרץ היה מאופיין בלמעלה מ-1.65 מיליון נוסעים ואם נצליח לגרד את ה-400 אלף נוסעים החודש זה יהיה נס גדול. צריך לזכור שיש פה הרבה שותפי פעילות והרבה עסקים, מסביב לנמל התעופה בן גוריון. חוץ מהעובדים שלנו יש למעלה מ-10,000 בתי אב שמתפרנסים מעולם התעופה במעגל הקרוב. במעגל השני והשלישי תוסיף את נהגי המונית, בתי המלון, האוטובוסים. הבעייה היא שאנחנו עדיין לא בשיא העונה ובחודש הבא, לקראת פתיחת עונת הקיץ, היינו צפויים לראות מספרים מטורפים של למעלה מ-2 מיליון נוסעים. כל העולם, לא רק ישראל, נמצא תחת מתקפה כוללת, ולא ברור מתי זה ייגמר". 

כרגע יש מפוטרים?
"נאלצנו לפטר למעלה מאלף עובדים זמניים בתחומי הביטחון, הסבלים, ניקוי מטוסים, עובדי רשות שדות התעופה ויש מסביבנו שותפי פעילות נוספים שגם שולחים לצערנו עובדים הביתה. עובדים זמניים יוצאים לחופשה ללא תשלום, הקבועים יוצאים לחופשה כפויה גם כן. אנחנו סורקים במסרקות ברזל מחלקה מחלקה כדי לראות איך מצמצמים משרות. ההבדל לעומת המבצעים הצבאיים האחרונים ברצועת עזה, הוא שבהם היו כמה ימי לחימה ואז זה נגמר, פה אין לנו מושג מתי זה ייגמר. הנזק הישיר לרשות שדות התעופה עומד כרגע על מעל מיליארד שקלים. זה המון כסף שהיה אמור ללכת לפיתוח, לבניית הטרמינל ל-25 מיליון נוסעים ויותר. מעבר לזה, היום אנחנו עסוקים ממש בקיצוץ. אנחנו המנהלים הורדנו 10% מהשכר שלנו, אין יותר שעות נוספות זה נושאים שמאוד כואבים בכיס של כולם".

קרובים לסגירה הרמטית?
"לא יסגרו את השמיים במדינת ישראל ,בסוף יש פה תנועה של מטענים".

שם יש פגיעה?
"הייתה איזושהי עצירה, אבל היא מתעוררת שוב כי צריך לזכור שהשווקים בסין לא הוציאו סחורות. המפעלים בסין מתחילים להוציא סחורות מקוריאה הדרומית ובכלל מהמזרח, ארה"ב היא ספק מאוד גדול של פריטים, הטיסות מכאן ממשיכות כסדרן. מה שירד כמובן זה מטען שמשונע בתוך מטוסי נוסעים ועכשיו אנחנו מנסים להחזיר את זה, יש לנו מטען חיוני שצריך להגיע למדינת ישראל. השמיים לא ייסגרו. אני לא מאמין שמדינת ישראל תסגור הרמטית את נמל התעופה ותגיד 'אין יותר טיסות' כמו שקורה באיטליה. יש עדיין למיטב ידיעתי כ-160 אלף אזרחים ישראלים שנמצאים בעולם ואמורים לחזור, יש תיירים שיוצאים מכאן".

המלצה לשוהים בחו"ל לחזור לארץ?
"אני לא חושב שזה יקרה. אני אתן לך דוגמה: חברה כמו 'טורקיש איירליינס' שבעונה הקרובה הייתה אמורה לטוס כמעט 20 תנועות ביום, 10 נחיתות - 10 המראות,  יורדת להמראה-שתיים מישראל. היא לא תסגור את הקו, חברת אל על משאירה קווים, השמיים יישארו פתוחים. הנזק הוא נזק גדול מאוד והחוכמה היא ההיערכות של עולם התעופה ליום שאחרי. אנחנו נצטרך ללמוד לחיות עם המחלה הזאת, עברנו את זה בכל מיני מחלות אחרות, את זה אנחנו לא מכירים. השמיים יהיו פתוחים, אני מהאופטימיים ומקווה להישאר כזה. צריך להיות כמובן מאוד זהירים ומי שחוזר מחו"ל להישאר בבידוד ולשמור על היגיינה. ביום שאחרי אנחנו נצטרך לתת שירות טוב כי לדעתי עם ישראל ירצה לצאת לנפוש, לא רק בישראל, אלא גם בעולם".