משרד הבריאות ביצע הערב (חמישי) דיון הערכת מצב בנושא מגיפת הקורונה וצפוי להודיע על החלטתו להשבית את כל מערכת החינוך בישראל לפחות עד חג הפסח, לאחריו העניק ראש הממשלה נתניהו הצהרה לכלי התקשורת בה הודיע על השבתת בתי הספר והאוניברסיטאות. 

כאמור, נכון לשעה זו, מספר הישראלים המאובחנים לחיוב כחולים בנגיף הקורונה יותר מחימש עצמו, כשזינק אתמול ל-104 חולים. מספר מבודדי הבית המדווחים טיפס לכ-34,474, כאשר שניים מהם מאושפזים במצב קשה, אחד שידוע כמעשן כבד והשני כבעל מחלות רקע, והיתר נעים בטווח שבין קל לבינוני.

ד"ר אודי קלינר סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, התייחס לקצב ההדבקה שנרשם עד כה. לטענתו, "הצעדים המניעתיים שהחלנו כנראה מוכיחים עצמם באופן יחסי, כי אחרת קצב ההדבקה היה גבוה בהרבה, אולי אפילו אלף עד כה. אני מקווה שהשבועות הבאים יוכיחו זאת לטובה, אבל עדיין אין לדעת". אולם במידה ויתממש התרחיש של אלפי חולים ולמעשה יציאה משליטה, במצב זה לדבריו לא יפורסמו יותר חקירות אפידמיולוגיות של חולים, מאחר וכבר לא יהיה בכך טעם".

לגבי סגירת מערכת החינוך, הוא ציין כי בשעה זו נחתם הצו על השבתת הלימודים הפרונטליים במערכת ההשכלה הגבוהה. אולם לגבי בתי הספר, ציין כי "מתבצעות הערכות מצב מדי יום, המצב משתנה כל שעה. משרד הבריאות מוסמך להוציא החלטה כזאת אל הפועל ונכון לעכשיו, שעה 16:00 ביום חמישי, אין המלצה כזאת. אבל בכל רקע  זה יכול להשתנות וכל הכלים על השולחן".

ברקע לחשש המציאותי מהתפשטות מאסיבית, משרד הבריאות מקדם כידוע את האפשרות להרחיב את אשפוזי הבית לחולים קלים, דבר שהחל השבוע עם שלושה מבוטחי מכבי. לדבריו של קלינר, "חולה קל לא דורש טיפול משמעותי והמטרה היא לשמור את המקום בבתי חולים לאלה שצריכים טיפול רפואי משמעותי. אנחנו סומכים עליהם שלא ידביקו את בני ביתם, הציבור אחראי". לגבי דרכי ההדבקה, הוא ציין כי "יש עדויות שהנגיף שורד על משטחים, אבל עד כה לא הוכח שזו דרך הדבקה משמעותית, וזו השאלה הגדולה שלפנינו".

לגבי דרכי ההדבקה, אמר קלינר כי "יש עדויות שהנגיף שורד ע למשטחים, אבל עד כה לא הוכח שזו דרך הדבקה משמעותית, וזו השאלה הגדולה שלפנינו".

משבר הקורונה ממשיך להשפיע על המצב הכלכלי ועל המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, כאשר במהלך היום נרשמו ירידות חדות במדדים המובילים, זאת לאחר שמספר החולים בארץ טיפס ל-104. הירידות בתל אביב היו צפויות לאחר שהבורסות של ניו יורק ירדו בחמישה אחוזים ושל לונדון ב-2%. בקרב המשקיעים מתח רב לקראת המשך המסחר.

19:00: חולה מספר 95 הנו קצין צה"ל, השלישי שנדבק בנגיף הקורונה ומשרת בצבא. 

הליך הבדיקה לנגיף הקורונה (צילום: משרד הבריאות)
הליך הבדיקה לנגיף הקורונה (צילום: משרד הבריאות)

18:34: משרד הבריאות אישר את זיהויו של החולה ה-109 בקורונה בישראל. בין הנדבקים החדשים תינוק בן חצי שנה ונער בן 17 שמצבו מוגדר כקל.

16:50: גורמים בכירים דיווחו כי בשעות הקרובות צפויה לצאת הודעה רשמית על השבתת מערכת החינוך.

נתוני חולים עדכניים (צילום: צילום מסך)
נתוני חולים עדכניים (צילום: צילום מסך)

16:17: במשרד הבריאות שוקלים האם להודיע על השבתת הלימודים, ובינתיים נערכים להוצאת צו להפסקת הלימודים באוניברסיטאות בשעות הקרובות.

16:15: משרד הבריאות אישר כי זוהה החולה ה-104 בישראל. מספר מבודדי הבית עומד נכון לעכשיו על 34,474. 

16:00: שר הפנים אריה דרעי הנחה את מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, לבצע היערכות מוגברת לתרחיש של התפשטות נגיף הקורונה בישראל, בתיאום עם פיקוד העורף, ובכפוף להנחיות המל"ל. בתחילת השבוע צפויות להתקיים ישיבות היערכות בהשתתפות השר וגורמים בכירים נוספים. 

13:50: רופא במחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון) בבית החולים "שיבא" אובחן כחולה בקורונה. הרופא חזר מצרפת ב-2 במרץ לפני שפורסמו הנחיות בידוד על יעד זה, ועבד במחלקה לרפואה דחופה של בית החולים במשך משמרת אחת באותו היום, בטרם נכנס לבידוד בית. מבית החולים נמסר כי מצבו של הרופא קל והוא הועבר למתחם המבודד והמרוחק של בית החולים. כל מי שבא עימו במגע נשלח היום באופן מידי לבידוד בית מניעתי. מטופלים שטופלו ישירות על ידי הרופא יעודכנו באופן אישי.

13:16: בן ה-9 שנדבק בקורונה ייכנס בשעה הקרובה לבידוד עם אמו.

13:00: הבורסה של תל אביב ממשיכה להתנהל תוך ירידות שערים: מדד המניות של החברות החזקות והגדולות בבורסה ירד ב-5.3% ואילו מדד ת"א ירד ביותר מ-8%. מגמת ירידה נרשמת גם בבורסות העולם. בורסת לונדון ירדה ב-5.55%, הבורסה של פרנקפורט ב-5.75%, בורסת פריז ב-5.55% ואילו במדריד נרשמה ירידה של כ-5.74%.

12:50 משרד החינוך קיים דיון הערכת מצב בהשתתפות שר החינוך רפי פרץ ומנכ"ל המשרד שמואל אבואב. פרץ אמר בדיון: "כרגע בהתאם להחלטת משרד הבריאות והמל"ל אין צורך בביטול הלימודים בסיטואציה הנוכחית. אנחנו עם יד על הדופק בנושא הזה ונמשיך לעדכן. אנחנו מתואמים באופן הדוק עם משרד הבריאות, אנחנו לא לוקחים סיכונים מיותרים מצד שני אנחנו משמרים את השגרה באופן זהיר עם הוראות ברורות". הוא הדגיש: "אני רוצה להדגיש בעניין הפייק ניוז. אל תאמינו לכל מיני הודעות פייק שרצות ברשתות החברתיות – החלטה רשמית אם תהיה כזאת, תצא אך ורק דרך דוברות  המשרד".

שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך, אמר: "מניעה או דחייה של המשך התפרצות הנגיף היא המשימה הלאומית המרכזית שלנו, ואנו פועלים להשגת מטרה זו. מוסדות החינוך ברחבי הארץ פתחו הבוקר את שעריהם, ואנו מבהירים שהלמידה בכל הכיתות ובכל מרחבי הלמידה מתקיימת כבשגרה, ובכלל זה היציאה להפסקות ולפעילויות חינוכיות בחצרות". הוא הוסיף כי "אנו פועלים סביב השעון, במספר רחב של זירות פעולה, כדי להיערך לכל תרחיש, וכדי להעניק למידה מרחוק איכותית, ברמה הלאומית, ברמת בית הספר וברמת התלמיד".

כאמור, בין ההנחיות לדרג המקצועי: נתינת דגש על הגיינה אישית של התלמידים, בחינה של רכישת ג׳ל אלכוהולי ברמה הבית ספרית, קבוצות קטנות בהפסקות, דגש על ניקיון שירותים בבתי הספר, העלאת מודעות בקרב התלמידים והמורים, המשך ליווי וניטור של התלמידים וצוותי ההוראה הנמצאים בבידוד, טיולים וסיורים שמתקיימים יהיו עד 100 תלמידים.

משרד החינוך בדיון הארכת מצב בנושא הקורונה (צילום: דוברות משרד החינוך)
משרד החינוך בדיון הארכת מצב בנושא הקורונה (צילום: דוברות משרד החינוך)

12:40 הרב הראשי דוד לאו פרסם הנחיות הלכתיות בנושא התגוננות מנגיף הקורונה. "אמש הודיעו ראש הממשלה ושר הבריאות על משנה זהירות שאנו מחוייבים לנהוג מחשש להתפשטות מחלת הקורונה. ההנחיות הללו מחייבות גם על פי ההלכה. האדם מחויב לשמור על עצמו שלא יזיק את זולתו אף יותר מלשמור עצמו שלא יוזק. וירוס הקורונה יכול לעבור גם מאדם בריא לגמרי לאדם אחר ולסכן את זולתו. הדבר מחייב הקפדה מוחלטת על הוראות שנתנו גם אם הן קשות ומכבידות", אמר. 

בין ההנחיות: אדם שנמצא בבידוד או מי שהוא בסיכון גבוה, יתפלל בביתו וישתדל לכוון את זמן תפילתו לשעה שהציבור מתפלל. יש לקיים אורח חיים ושגרה בנושא טהרת הבית ואין מקום לחשוש. אשה שעפ"י ההנחיות אמורה להיות בבידוד תפעל כפי המתחייב ממצבה. אין לדחות חופה בשל המצב הנוכחי, עדיף לערוך אותה עם קהל מועט מאשר לדחותה. מה גם שאיננו יודעים מתי יתאפשר לקיים את השמחה ברוב עם.

הרב הראשי דוד לאו מתייחס לשאלות ההלכתיות בעקבות התפרצות הקורונה. דוברות הרבנות הראשית

12:30 בית ספר שדה כפר עציון אל משרד הבריאות, שהסכים כי אין מניעה לקיים טיולים בחוץ. ירון רוזנטל מנהל בית ספר שדה כפר עציון אמר כי "אני חושב שבימים כאלה יש לנו הזדמנות נדירה לעודד את התלמידים והמורים לצאת אל מאות המסלולים והאתרים שניתן לטייל בהם. זה הזמן לצאת וללמוד מחוץ לכיתה". הוא הוסיף: "הגבעות הירוקות, מרבדי הפריחה, נקודות התצפית בטוחות היום יותר מאשר כיתה עם ארבע קירות. קוראים למשרד החינוך לעודד יציאה לטיולים".

11:47 משרד הבריאות השיק בישראל קו סיוע בנושא הקורונה בוואטסאפ. השירות החדש נוצר בשיתוף פעולה עם וואטסאפ הגלובלית, בסיוע פייסבוק בישראל על בסיס הפלטפורמה של חברת קומבוקס, וזאת על מנת לסייע במלחמה בהתפשטות המהירה של הוירוס, ולסייע לציבור להיות בקשר עם הרשויות בתקופה קשה זו. קו הסיוע הוקם על מנת לתת מענה לשאלות מהציבור בישראל לגבי וירוס הקורונה, וכדי לספק מענה מהיר, עדכני ומהימן ישירות ממשרד הבריאות. 
 
השירות כרגע נמצא בפיילוט במשך מספר שעות ביום וצפוי להתרחב ולאפשר מענה לאורך רוב שעות היום. השירות כולל בוט של קו הסיוע שיוכל לענות על שאלות בעברית לגבי התפשטות הוירוס, וידע לתת ייעוץ רפואי וטיפים שימושיים וקו שני לשאלות מורכבות יותר על ידי נציג.

הקו המיוחד של וואסטאפ ומשרד הבריאות (צילום: צילום מסך)
הקו המיוחד של וואסטאפ ומשרד הבריאות (צילום: צילום מסך)

11:12 עודד ורוחלה עופרים, הישראלים האחרונים מהקבוצה ששהתה על ספינת הקורונה היפנית "דיימונד פרינסס", והראשונים שאובחנו כחולים בקורונה, נחתו בישראל והתקבלו על ידי בני משפחתם. בטרם יציאתם משטח השדה בוצעה לזוג הבדיקות המחמירות של מדינת ישראל לאיתור נשאי קורונה ולאחר מכן הם נשלחו לביתם כאשר בעוד מספר שעות יתקבלו התוצאות לבדיקה.

בנו הזוג עופרים בכניסה לביתם (צילום: ללא)
בנו הזוג עופרים בכניסה לביתם (צילום: ללא)

10:48: ירידות בבורסה של תל אביב: מדד ת"א 35 צולל ב-7%, המדדים ת"א 125 ות"א בנקים נופלים גם הם ב-7% וב-7.9% בהתאמה. המסחר נפתח באיחור של כחצי שעה.

10:33: שירות בתי הסוהר החליט על פינוי בית סוהר 'סהרונים', לקראת הכשרתו לקליטת כלואים נשאי קורונה, באם יאובחנו כאלה בעתיד. בהודעה נמסר: "כמאתיים אסירים מפונים מבית הסוהר ויפוזרו בין מתקני הכליאה ברחבי הארץ. להדגיש כי בשלב זה אין כלואים מאובחנים כחולים. נבחנים צעדים נוספים ע"י גורמי המקצוע בשב"ס וככל ויעלה הצורך יפורסמו עדכונים".

בשב"ס הדגישו כי "יש להסתמך רק על הודעות והנחיות רשמיות לציבור ולהימנע מהפצת 'חדשות כזב'. שב"ס פועל וימשיך לפעול בשיתוף פעולה עם שאר גופי הביטחון ומשרדי הממשלה הרלוונטיים".

9:32
עדכון מ"הלל יפה": בתיאום עם משרד הבריאות הגיע אמש חולה נוסף עם תסמינים חיובים לקורונה למרכז הרפואי הלל יפה והוכנס לבידוד לאחר תהליך קבלה ממוגן, כנדרש. מדובר בגבר כבן 40 מאיזור השרון. בבית החולים מאושפזים כעת שלושה חולים. מצבם מוגדר קל.

9:15: ראש המועצה המקומית כוכב יאיר צור יגאל, יובל ארד, הודיע הבוקר על הפסקת הלימודים בחטיבת הביניים ביישוב, בשלב זה, עד יום ראשון הקרוב. ההחלטה התקבלה בהסכמת משרד החינוך ובתמיכתו. ארד פנה להורי התלמידים וביקש להמנע משליחתם לבית הספר ביומיים הקרובים, לאור העובדה שרעייתו של חולה 71, תושבת היישוב, שהתה בבית הספר זמן ממושך עם המנהלת וצוות המורים. רעיית החולה פיתחה תסמינים של המחלה אף היא ובדיקה נלקחה ממנה ביום שלישי בערב ואולם, עד לשעה זו בבוקר יום חמישי טרם התקבלו תוצאות הבדיקה.

ראש המועצה יובל ארד אמר הבוקר: "אני מבין את העומס הקיים על מערכת הבריאות ואולם לא ניתן לקחת סיכון משמעותי על גבם של כ 50 אנשי צוות בית הספר וכ-500 תלמידים. קיבלתי החלטה לקרוא לעצירת הלימודים ליומיים כדי לאפשר להשלים את הבדיקות הרפואיות ולקבל החלטה בהמשך. לתושבי היישוב אני אומר הבוקר, אנו פועלים באחריות במצב שנוצר כדי להבטיח את שלום הציבור ונעשה כל שנדרש, יחד, להתמודד עם האירוע המורכב".

בית הספר יערך הבוקר לאפשר למידה מרחוק והנחיות לתלמידים יפורסמו בהמשך. במקביל הנחה ראש המועצה להיערך לביצוע חיטוי במבנה טרם שובם של התלמידים לבית הספר בשבוע הבא.

9:00: מספר החולים בישראל הגיע ל-100, כך מפרסם משרד הבריאות.

תמונת מצב מאושפזים מקורונה (צילום: ללא)
תמונת מצב מאושפזים מקורונה (צילום: ללא)

8:50: מנתוני רשות האוכלוסין וההגירה עולה כי בשבועיים האחרונים (26.3.2020) עזבו את ישראל 193,068 זרים, מתוכם 10,386 ביממה האחרונה. מאז כניסת ההחלטה האחרונה לגביאיסור כניסה לישראל לתוקפה ביום שישי סורבה כניסתם בכלל המעברים (נתב״ג, רמון, טאבה, רבין) מעל 500 זרים העומדים בתנאי איסור הכניסה. 

להלן מספר הזרים, אשר על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, עזבו מרצונם את ישראל מאז יום שישי, 6.3.2020, לפי מדינות נבחרות: אוסטריה- 559; איטליה- 236; גרמניה - 4,355; ספרד - 1,187; מצרים - 17; צרפת - 3,729; שוויץ - 493; ארה״ב - 15,626; פולין - 3,304; רומניה - 1,822. עוד יצאו אלפי אזרחי מדינות אחרות. 

במקביל, נכנסו לארץ בשבועיים האחרונים נכנסו 225,288, ישראלים. מאז כניסת ההחלטות לתוקף נמנעה הגעתם של עשרות אלפים אחרים במטרה למנוע את סירובם בגבול. 

8:20: למחלקה הייעודית לטיפול בחולי קורונה בבי"ח השרון בפתח תקווה הועבר במהלך הלילה חולה בן 36 במצב קל. בבית החולים מאושפזים 15 חולים בנגיף.

בית חולים השרון בפתח תקווה (צילום: Ori, ויקיפדיה)
בית חולים השרון בפתח תקווה (צילום: Ori, ויקיפדיה)

8:05: קצינה מבית המעצר במגרש הרוסים שבירושלים דיווחה כי הייתה במגע עם חולה מאומת. בשב"ס הוחלט בשלב זה כי לא תותר כניסה או יציאה מבית המעצר עד לקבלת תוצאות הבדיקה שלה. כמו כן לא יתקבלו למתקן עצורים חדשים ולא יוצאו עצורים לבית משפט בתיאום עם משטרת ישראל והנהלת בתי המשפט. הנמצאים בבית המעצר לא יוצאו לדיונים בבתי המשפט. כלואים שאמורים להשתחרר ישוחררו  ישירות לבידוד בית. נכון לעכשיו ישנם 25 אנשי סגל ו-119 כלואים.

7:50: אין שינוי במצבו של נהג אוטובוס התיירים ממזרח ירושלים, שנדבק בנגיף הקורונה. מצבו עדיין קשה אך יציב.

7:48: חולה שניה בקורונה מאושפזת במרכז הרפואי פדה-פוריה. החולה היא תיירת אמריקאית בת 70 שהגיעה לישראל ממצרים. מצבה מוגדר בינוני, סובלת מדלקת ריאות ויראלית, וקושי בנשימה . החולה הגיעה אתמול בצהרים למלר"ד המרכז הרפואי לאחר שנמסר לצוות מראש על הגעתה וכל תהליך הקבלה היה ממוגן לאורך כך הדרך. מאושפזת בחדר מבודד, בהתאם לכל הנחיות משרד הבריאות.

7:25: עשרות תלמידים ומורים בבית הספר עירוני ה' במודיעין יוכנסו לבידוד, זאת לאחר שמורה בבית הספר נדבקה בנגיף הקורונה. עיריית מודיעין מכבים רעות פרסמה הלילה (חמישי) באתר האינטרנט שלה כי משרד הבריאות עדכן את הגורמים בעירייה על המקרה. המורה נמצאת בבידוד כבר מיום שבת יחד עם בני משפחתה, שאינם חולים.

בתחקיר שנערך למורה עולה, כי במהלך הימים בהם היא לימדה בבית הספר, היא שהתה במחיצת 94 תלמידים ו-80 אנשי הצוות החינוכי – זהות כולם ידועה להנהלת בית הספר. בהתאם להוראות משרד הבריאות התלמידים וצוותי ההוראה הללו ישהו בבידוד מלא עד ליום שישי 20.3.

במהלך הלילה ובשעות הבוקר ייצרו צוות בית הספר קשר אישי עם כל אחד ואחת מ- 4 התלמידים ו-80 אנשי הצוות, על מנת להודיע להם שעליהם לשהות במידית בבידוד.

בהתייעצות שקיים הלילה ראש העיר, חיים ביבס, עם גורמי המקצוע במשרד הבריאות ועם גורמי המקצוע במינהל החינוך הוחלט, כי בית הספר לא יפעל החל מהיום בבוקר, יום חמישי 12.3 ועד ליום ראשון 15.3, וזאת למטרת התארגנות לקיום לימודים עם צוות מצומצם. צוותי בית הספר שלא באו במגע עם המורה יכינו תוכנית לימודים בימים חמישי ושישי 12-13.3 על מנת לקלוט את תלמידי בית הספר שלא באו במגע עם המורה ובניסיון להשיב את שגרת הלימודים עד כמה שניתן עם צוות הוראה מצומצם, כבר ביום ראשון 15.3.

בתוך כך, הודיעה הבוקר שגרירות ארצות הברית בישראל, כי משרד הבריאות הודיע לה כי אחד החולים ביקר באגף הוויזות בשגרירות בתל אביב ב-5 במרץ. לאור זאת, אנשי הצוות שבאו עמו במגע בודדו את עצמם. אגף הוויזות פעול על פי הנחיות משרד הבריאות.

שגרירות ארצות הברית בישראל (צילום: רויטרס)
שגרירות ארצות הברית בישראל (צילום: רויטרס)

השתתפו בהכנת הכתבה: עמית המאירי, אנה ברסקי, יובל בגנו, אלון חכמון, אריק בנדר וסתיו נמר