למרות הצהרת ראש הממשלה: מאות גננות ברחבי הארץ החליטו שלא לקיים היום (שישי) לימודים בגנים. בין הערים שבהן נרשמו שיבושים בפעילות הגנים ניתן למצוא את תל אביב, יהוד, ירושלים, רעננה, הוד השרון, ראש העין, פתח תקווה, מעלה אדומים, יבנה, נס ציונה, אור יהודה, מזכרת בתיה ואזור. עם זאת, במשרד החינוך דיווחו כי הלימודים נפתחו כסדרם בכ-85% מהגנים.

בגלי צה"ל פורסמה הקלטה שנשלחה אמש לגננות בתל אביב מהסתדרות המורים, בה נאמר להן לשלוח בשעה שבע בבוקר הודעה למפקחות שהן חולות. "גננות תל אביב היקרות, ניתנה החלטה שגני הילדים לא נכללים. אנחנו הגננות, הנציגות הארציות, באופן גורף מחליטות שלא ללכת עם ההחלטה הזאת".

"לכן, מחר בבוקר כולן בשעה 7:00 שולחות הודעה למפקחת שהן חולות. אנחנו לא סוג ז סליחה על הביטוי. הגיע הזמן שאנחנו נעמוד על שתי רגליים אחוריות לא נסכן את המשפחה שלנו. כולן מחר מודיעות בשעה 7:00 לא מגיעות לגנים אותן חולות. נקודה".

בהודעה שפרסמה אמש מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד נכתב: "גננות יקרות, לא נסכים לאפשר לגננות להשאר חשופות לסכנת ההידבקות. לא ניתן להפלות בינכן לבין לעובדי הוראה אחרים. אנו קוראים למדינה ללמוד ממדינות אחרות, שסגרו באופן מלא את מוסדות החינוך ובכך שמרו על בריאות עובדי ההוראה והילדים.  נכריז סכסוך עבודה בעניין שיאפשר השבתה של הגנים". 

ההשבתה שמתרחשת במטרה לעצור את התפשטות הנגיף, תימשך עד חופשת הפסח כך שמערכת החינוך לא תפעל למשך יותר מחודש. בהודעתו אמר נתניהו: "היעד העליון שלנו הוא להאט ככל האפשר את קצב ההדבקה ולצמצם את מספר החולים, לטפל בחולים שחלו באופן שמערכת הבריאות לא תקרוס - ולהרוויח זמן יקר כדי לנסות למצוא חיסון לנגיף". נתניהו המליץ לאזרחי ישראל לשמור על מרחק של שני מטרים זה מזה. הוא המליץ להורים ש"נתקעו" עם ילדיהם בבתים לא להיעזר בסבים ובסבתות משם שבני 60 ומעלה מצויים בקבוצת הסיכון להידבק ולהיפגע יותר מכולם.

עמדת הגננות: על רקע החלטת הממשלה להשבית את בתי הספר, הבוקר כאמור בחרו אלפי גננות לשבות, כאקט מחאה, על כך שמסכנים את בריאותן בתקופה קשה זו. כתבת החינוך, יעל אודם, שוחחה עם גיא פלג בתכניתו ב-103FM בנושא, ואמרה: "מניחה שנשמע הרבה על הגננות שמתכוונות להרחיב את ההשבתה".

"המורות טוענות שהן לא שונות מהמורים והמורות בבתי הספר, גם הן עלולות להידבק, הן באמת דאגות", אמרה והתייחסה לעבודה שחלק מהגננות נמצאות בקבוצות סיכון, "יש גננות בהיריון, גננות מבוגרות. אני מניחה שעוד נשמע הרבה על הגננות שרק מתכוונות להרחיב את השביתה". בו זמנית ישנם הורים שמציגים את הצד האחר, "הורים רבים טוענים שהן לא יכולות לקחת את החוק לידיים, וחייבות לשמור על שיגרה לטובת הילדים וההורים". 

כשנשאלה מהם הנתונים לגבי היקף השביתה, אמרה אודם כי כבר אתמול החליטו על דעת עצמם כ־15% מההורים שלא לשלוח את ילדיהם למסגרות החינוכיות השונות. "הגנים היום חצי ריקים, ובבתים בהם יש תלמידי בתי ספר ההורים בחרו להשאיר גם את הילדים הקטנים בבית". לדבריה ההורים מחזיקים את הראש בתקופה ארוכה זו, "ומה גם שאת סבא וסבתא לא תמיד אפשר לפגוש. אנחנו החלטנו שלא לראות את סבא וסבתא מעכשיו ועד שתעבור הקורונה וזו החלטה קשה". 

בהמשך ענתה אודם על השאלה האם ישנה הידברות בין ראשי משרד החינוך לנציגות הגננות, ואמרה כי עוד מקודם מדי לדעת: "משרד החינוך עסוק במציאת פתרונות להרבה דברים בדרך, כמו מצבם של העובדים בחינוך המיוחד, והבגרויות שאמורות להעירך במהלך חודש מאי". אין ספק, יש הרבה שאלות, ומעט מאוד תשובות". 

בחינוך המיוחד מודאגים -"לא מתייחסים לאוכולוסייה המורכבת שלנו": רים הרדל, מנהלת בית ספר לחינוך מיוחד בירכא, שוחחה עם גיא פלג הבוקר ומתחה ביקורת קשה על ההחלטה שלא להשבית גם את החינוך המיוחד: "משאירים אותנו מאחור, התלמידים שלנו נמצאים בסיכון הכי גבוה להידבק". עוד הוסיפה: "אף אחד לא התייחס לאוכלוסייה המורכבת שלנו".

בפתח השיחה הודתה הרדל כי במערכת מרגישים נטושים נוכח ההחרגה בשעה שמערכת החינוך כולה עוצרת, "אנחנו מרגישים מופקרים, השאירו אותנו מאחור להתמודד לבד עם המגיפה. אנחנו לא חסינים והתלמידים שלנו נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה לחלות, ולהדביק אחד את השני. אי אפשר להפריד איתם מגע או ללמד אותם לשמור על היגיינה נכונה. החלטת ראש הממשלה השאירה אותנו מאוחר. אנחנו תמיד היינו שם, לא שבתנו, וזה לא יעלה על הדעת". 

עוד הוסיפה: "אנחנו מודעים לבעיה, אבל זה לא יכול להיות על חשבוננו. הזמנים הם שונים, לא מדובר על זמנים של מלחמה, זו לא סתם שביתה, זה זמן של מגיפה. מה גם שכשיצאו ההנחיות אף אחד לא התייחס לקבוצה המורכבת הזו של החינוך המיוחד. שלחנו אתמול מכתבים לכל הגורמים הרלוונטים, וביניהם גם לשר החינוך רפי פרץ ולראש הממשלה, אבל לא קיבלנו תשובה".