החרפת צעדים נוספת: ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (שבת) הודעה לציבור בנושא המשך ההתגוננות מנגיף הקורונה, ובה הצהיר כי בתי העסק שאינם חיוניים בישראל יסגרו החל ממחר - בתי קפה, מסעדות, ברים, קניונים וחנויות. נכון לשעה זו, שאר מקומות התעסוקה במשק לא יושבתו, אך יהיה עליהם לשמור על הנחיות המרחק הרצוי בין אדם אחד לאחר, שני מטרים לפחות, ולהקפיד על היגיינה אישית. אחריו עלה לנאום מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד והודיע כי גם גני הילדים, שעד עתה לא הופסקה פעילותם - יושבתו החל ממחר.

נתניהו פתח את דבריו בהסבר על מצבה של ישראל: "אנחנו עדיין כמובן בעיצומו של משבר בינלאומי, הקרב הוא קודם כל על החיים ובריאות הציבור. לצערנו יש הרבה מתים בעולם, זה נצבר במאות". עוד הוסיף: "הנשיא טראמפ הכריז על מצב חירום, הבורסות נופלות. מדינות מאמצות בזו אחר זו את המדיניות שלנו. ראש ממשלת ניו זילנד אמרה שהמדיניות שלנו בגבולות היא האפקטיבית ביותר והיא מאמצת אותה, אבל המדיניות שלנו דינמית והיא נותנת לנו כרגע שיעור תחלואה וכרגע לשמחתי אין תמותה, אבל אנחנו יודעים שיהיה קשה להמשיך בזה, מצבנו מהטובים בעולם. יש תוחלת למאמצים שלנו".

ראש הממשלה התייחס לפעולות ההתגוננות בהן ממשלתו פועלת: "אנחנו מתייחסים לזה כאירוע מתגלגל. המחלה משתנה, לומדים עליה כל הזמן. אנחנו בקשר עם מנהיגים ומדענים בעולם. מי שהיה בצבא מכיר את המונח להיערך תוך כדי תנועה, וזה מה שאנחנו עושים. המצב איננו סטטי. אנחנו לא יכולים להגיד "נעשה א', ב' ו-ג' וזה נגמר". אני מאמין שאנחנו יכולים לנצח את המגיף, אבל זה מחייב את כולנו לאמץ שגרת חיים חדשה למשך הזמן הדרוש, ולהיערך באמצעים שיאפשרו לנו להגביל את קצב ההתפשטות ולהבטיח שהמערכות עומדות בנטל".

עוד הוסיף: "אנחנו במלחמה עם אויב בלתי נראה. כדי לנצח אותו, זה תלוי בצעדים של כל אחד ואחד מכם. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי לא להדביק ולא להידבק. אתה רוצה לאתר את האויב וזה קשה, כי הוא חמקמק, אבל אנחנו מפעיללים את כל האמצעים שבידינו כדי לאתר חולים. מחר בממשלה נאשר אמצעים חדשים, שבמשך כל השנים נמנעתי להפעיל בציבור האזרחי".

נתניהו ציין כי "ביקשתי את אישור משרד המשפטים. זה לא פשוט, יש בזה פגיעה מסוימת בפרטיות, אבל זה כלי מאוד אפקטיבי. האמצעי הזה נוסה בטיוואן, כנראה בהצלחה יתרה. ישראל היא אחת המדינות הבודדות שיש לה את היכולת הזו ונשתמש בה לאיתור מהיר ואפקטיבי של הנגיף".

עוד הוסיף ופנה לאזרחי ישראל: "אל תלחצו ידיים ותשטפו ידיים בסבון. ככל שאתה שוטף ידיים בסבון או בחומר מחטא אתה מונע התפשטות. אני רואה בתדהמה אנשים שעדיין מתחבקים ומתנשקים, ואומרים לי זה לא יקרה. הנגיף לא מבדיל בין אף אחד. יש לשמור על מרחק של שני מטר בין אדם לרעהו".

בנוגע לפרסומים המוקדמים על השבתה אפשרית של המשק, אמר: נמשיך להבטיח שירותים חיוניים בכל המשק. אני אומר את זה קודם כל לגבי המזון. יש לנו מלאים מכאן ועד הודאה חדשה. אין שום סיבה להסתערות, אין ולא יהיה שום מחסור. הסופרמרקטים ימשיכו לתפקד. לא יהיה שום מחסור גם בתרופות, האספקה מלאה. שירותי הבנקאות ממשיכים לעבוד כרגיל. מה שאנחנו כן עושים זה שכל מה שקשור לתרבות הפנאי יופסק ממחר בבוקר. אנחנו יודעים שזה קשה, ראיתי שכמה מהתיאטראות והאולמות פעלו באחריות ואני מעריך את זה, אבל היום זה הופך להנחיה ברורה".

הפרופסור סיגל סדצקי, ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות, עלתה לשאת דברים מיד לאחר רה"מ ואמרה כי: "אנחנו פועלים בשני מישורים. אנחנו רוצים לאתר ולבודד את האנשים שכבר חולים או שיש להם סיכוי לפתח את המחלה, למשל אם היו באיטליה שיש בה תחלואה ניכרת. ההנחייה השנייה היא שכל מי שמראה תסמינים שיישאר בבית".

עוד הוסיפה: "אבל יש מסלול אחר. גם אם נעשה את הבדיקות המתקדמות ביותר, לא נצליח לאתר את כל הנדבקים. אחת הבעיות המחלה היא שניתן להדביק גם אם אין לך תסמינים. לכן צריך לצאת בהנחיות לציבור הרחב - צריך ללמוד כללי התנהלות חדשים, שנקראים "ריחוק חברתי". קודם כל-כלל שני המטר, עיטוש למרפק ולא ליד, איסור התקהלויות, להשתדל שלא להימצא יותר מ-10 אנשים באותו המקום".

לאחריה עלה לדבר מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, והכניס גם את גני הילדים אל תוך רשימת המוסדות המושבתים: "לגבי ההנחיות השונות: בהמשך להנחיות שניתנו בנוגע לבתי הספר יצטרפו גם גני הילדים. כל תרבות הפנאי-מסעדות, בתי קפה, קניונים, כולם ייסגרו. כנסים, חדרי כושר, בתי קולנוע, אולמות אירועים. כל תרבות הפנאי תצומצם. ההנחיות לסקטור הפרטי: כרגע לא מתכוונים לסגור, מבקשים מכל המנכ"לים של החברות לנסות ולצמצם ולהעביר כמה שיותר לעבודה מהבית, לדלל את ההתכנסויות, כמה שיותר-כך ייטב. לשמור על כלל שני המטר ולהפחית ישיבות".

נתניהו חזר לבמה וסיכם: "יכול להיות יותר רע עד שזה יהיה יותר טוב. עד לרגע זה נשארנו במסגרת התקציב אבל זה לא צפוי להימשך כך. נצטרך להשקיע כסף רב וזה יחייב אותנו בתקציב מיוחד לקורונה. החלטות כאלה קשה לקבל בממשלת מעבר. קראתי לממשלת חירום, אסור לנו ללכת לבחירות. צריך לייצב את מדינת ישראל. אני קורא לעמיתיי בני גנץ, אביגדור ליברמן ועמיר פרץ להצטרף, להתחלק באחריות ובסמכות".

עוד הוסיף: "אתם רואים מה קורה בעולם ומבינים שאנחנו במשבר שלא היה כמותו מאז 1918. אני מבקש את שיתוף הפעולה שלכם, אנחנו נכונים כבר הערב לדבר על זה ולעשות את זה. אני קורא להשיל את כל הציניות והספקנות וללכת יחד".

מוקדם יותר, התריעו ראשי הארגונים העסקיים בכינוס חירום בלשכת רה"מ, כי "אם לא יימצא פתרון מיידי למצבם העסקי ואם לא יוזרם באופן מידי כסף להצילם - העסקים יעמדו בפני קריסה מיידית", כך נודע למעריב. 

בישיבה השתתפו בין היתר מנכ"ל משרד האוצר, הכלכלנית הראשית, מנהל רשות המיסים, מנכ"ל משרד הכלכלה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה והיועץ הכלכלי לממשלה. את הסקטור העסקי ייצגו יו"ר הארגונים העסקיים, מנכ"ל התאחדות העסקיים רון תומר, מנכ"ל ההסתדרות ארנון בר דוד, נשיא איגוד העצמאיים רועי כהן ויו"ר התאחדות בעלי המלאכה יוסי אלקובי.