ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש, עם פרסום ההגבלות החדשות שנועדו למנוע את התשפטות נגיף הקורונה, כי תרבות הפנאי במדינה תיעצר וכי עלינו להתרגל למציאות חדשה. את המשמעות של זה חוו הבוקר תושבי גוש דן, שהתעוררו הבוקר (ראשון) לכבישים נטולי עומסי תנועה ולרחובות ושווקים שוממים. "הנסיעה מרמת גן לתל אביב לקחה לי פחות זמן מאשר בשבת", סיפר נהג הנוסע מדי יום בין שתי הערים.

בשוק הכרמל דוכנים רבים היו סגורים והשוק התוסס נראה כמעט שומם. גם בשוק בצלאל הסמוך בקושי נראו לקוחות. "חבל שפתחתי את הדוכן, נראה לי שעוד מעט אסגור. חבל על הזמן", סיפר בעל דוכן ותיק בשוק.

גם הקניונים נראו שוממים. בדיזנגוף סנטר נפתחו רק הסניפים של מגה בעיר, סופרפארם והדואר. המעברים השוקקים בימי שגרה היו כמעט שוממים וגם בתוך סניף המרכול לא היו תורים ארוכם. בכניסה נתלה שלט עליו נכתב: "לקהל לקוחותינו. הסנטר פתוח לשירותים חיוניים בלבד. ניתן להיכנס דרך שערים 2 ו-3".

שוק הכרמל שומם (צילום: אבשלום ששוני)
שוק הכרמל שומם (צילום: אבשלום ששוני)

גם בחנויות מזון בעיר התנועה היתה דלילה, יחסת להתנפלות הגדולה על המרכולים ביום שישי ובמוצאי שבת והיו מקומות שלקוחות המתינו מחוץ לחנות כדי לא לשהות בסמיכות ללקוחות שכבר בפנים. עם זאת, בחנויות שלא לממכר מזון נראתה בדרך כלל תנועה מועטה של לקוחות. "אני מקווה שכולם יתרגלו לגזירות החדשות", אמר בעל עסק. 

מי שמנסים לשרוד ב"צונאמי הקורונה" הם בעלי בתי קפה, מסעדות ומקומות בילוי. לאחר שעות ארוכות של חרדה וחוסר ודאות בעקבות ההודעה הדרמטית במוצאי שבת על סגירת בתי הקפה, התברר שניתן להמשיך לפתוח, אך אסור לפתוח שולחנות והמכירה תהיה רק ב-TAKE AWAY או באמצעות משלוחים. תנאי נוסף הוא איסור על הימצאותם של יותר מעשרה בני אדם בעת ההזמנה.

אבל המראות של בתי הקפה השוקקים בעיר ללא הפסקה נעלמו. עוברי אורח מעטים לקחו את הקפה ההפוך והאספרסו שהם רגילים לפתוח איתו את הבוקר. "לפחות אפשר להתעורר עם כוס קפה על הספסל ותוך כדי הליכה", סיפר צעיר תל אביבי המתגורר במרכז העיר.

דיזנגוף סנטר ריק  (צילום: אבשלום ששוני)
דיזנגוף סנטר ריק (צילום: אבשלום ששוני)

גם ברמת גן ובגבעתיים ניסו להסתגל למציאות החדשה. בקפה שקד בשכונת רמת חן ברמת גן מכרו ב-TAKE AWAY ומיהרו לפתח את שירות המשלוחים לבתים. "כדי לשמור על הפרנסה של כולם, מלצרים הפכו לשליחים. הבאתי להם קופסאות והם יביאו משלוחים לבתים. אנחנו נספק טלפונית וגם דרך האינטרנט משלוח עד הבית. זה הולך להיות הטרנד החם", סיפר מני שקד, הבעלים בית הקפה. "אני מקווה שנעבור את התקופה הזו בשלום. אבל אני מעודד שמהבוקר אנשים שלוקחים TAKE AWAY. מי שרגיל לקפה של הבוקר בחוץ, ימשיך לקנות. אמנם זה תחליף ללקוחות שמגיעים ויושבים, אבל זה מסייע לשרוד את התקופה הקשה".

בקפה של דבורה בשכונת רמת חן נשמו לרווחה, כאשר התברר שניתן למכור ב"שלם וקח". "מגיעים לקוחות טיפין-טיפין. חלק לוקחים והולכים ובתוך בית הקפה יש כמה שולחנות. אנו מקפידים שיהיו עד עשרה אנשים ובמרחק של שני מטרים. צריכים לשרוד את התקופה הקשה", סיפר עופר מילנר, הבעלים של בית הקפה הוותיק, "אני מקווה שלפחות לא יכריזו על מצב חירום". 

גם בקפה אקלייר בשכונת רמת יצחק ברמת גן, מנסים להתאים את הפעילות למצב החדש. הכיסאות והשולחנות נערמו לגובה של כשני מטרים ובבר המתינו בעמידה לקוחות קבועים כדי ללגום קפה ולאכול מאפה, אבל הפעם לא בישיבה. בוויטרינה שבכניסה לבית הקפה השוקק במהלך ימות השנה, נתלה פלקאט, עליו נכתב: "לקהל לקוחותינו שלום! בהתאם להנחיות החדשות, לפני כניסתכם, אנא ודאו כי אין במקום יותר מתשעה אנשים. אנא שמרו מרחק זה מזה. עד לשינוי ההנחיות המכירה מתבצעת מתכונת של 'לקחת' בלבד. אנא הימנעו מלהתקבל גם מחוץ לחנות. עברו את פרעה נעבור גם את זה! צוות אקלייר".

קפה שקד ברמת גן (צילום: משה כהן)
קפה שקד ברמת גן (צילום: משה כהן)

"נאלצנו להפסיק את עבודת המלצרים הקבועים וכבר לא נפתח עד חצות בכל יום. אנחנו מתמקדים ב-TAKE AWAY", סיפר חיים, מבעלי המקום. "אנחנו גם מציעים מוצרים מהמעדניה ומתאימים את עצמנו למציאות החדשה שהיא לא פשוטה".

עם זאת, המעבר לשירות משלוחים עדיין אינו עומד על הפרק. "כדי לעבור לשירות משלוחים יש צורך בהיערכות ורק מי שעשה את זה לפני ההנחייה לסגירת בתי הקפה יכול לפתח את זה", הוא הוסיף.

לא הרחק משם, חבש אבי פרטוש, הבעלים של "מספרת אבי", מסיכה ולקוחות המתינו בתור מחוץ למספרה. "אני מספר את כל הלקוחות, אבל התור הוא בחוץ. הלקוחות מבינים וממשיכים להגיע. הרי צריך להמשיך להסתפר", הוא סיפר.

המעבר ההדרגתי לעבודה מהבית הותיר גם צעירים רבים בבתיהם. "קיבלנו אישור לעבוד מהבית. רק אם יהיו פגישות אצא", סיפרה צעירה המתגוררת בגבעתיים. מי שנראו אובדי עצות היו תושבים ותיקים. "אני חוששת אפילו לצאת לטיול בפארק וולפסון. אבל קשה להישאר כל הזמן בבית", סיפרה תושבת ותיקה המתגוררת בשכונת רמת הטייסים.

גם להורים עם ילדים השהות בבית היתה קשה והיא רק החלה. "אין לאן להוציא את הילדים. גם אי אפשר לקחת אותם לסבתא. זה הולך להיות 'סרט'", סיפר תושב רמת גן, אב לארבעה ילדים. "מנסים להתרגל למציאות החדשה שעד לפני שבועיים נראתה כסרט בדיוני".