בצל משבר הקורונה הודיע היום (ראשון) שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כי הממשלה אישרה את מנגנון המניעה האלקטרוני להתפשטות הקורונה ואת השימוש באיכונים של טלפונים ניידים לאיתור חולים. השר אמר "אני יכול להרגיע אתכם חד משמעית: אין ולא יהיה 'אח גדול' במדינת ישראל, גם לא במסגרת אירוע קיצון כמו זה שאנחנו מנהלים".

סמוטריץ' הוסיף כי "עדיין מדובר בצעד קיצוני, שמוצדק רק על רקע המציאות הקיצונית והמסוכנת שאנחנו מצויים בה, ונדרש על רקע אחריותנו להציל חיים של עשרות אלפי אזרחים. ווידאנו במנגנון, ונמשיך לוודא, שזה ייעשה רק לשם כך. בתקופה, במנגנונים, בעונשין, ובפיקוח הדוק ומובנה בתוך המנגנון".

‏בכירים במשרד המשפטים אמרו על השימוש באיכונים של טלפונים ניידים לאיתור חולי קורונה, כי "מדובר בצעדים מדודים ומחויבי המציאות, לאור הצפי שבכל יום תהיה עליה משמעותית בכמות הנדבקים".

נדב ארגמן (צילום: Amir Levy/Getty Images)
נדב ארגמן (צילום: Amir Levy/Getty Images)

בישיבת הממשלה התקיים דיון ארוך בנושא הסמכת השב"כ לסייע למאמץ הלאומי להתמודדות מול התפשטות נגיף הקורונה.  הבקשה לסיוע של שב"כ הגיעה ממנכ"ל משרד הבריאות שסיפק חוות דעת מפורטת לחשיבות הצורך הזה ולפעילותו וכן חוות דעת משפטית לנוכח תמונת המצב של המגפה.  

ראש הממשלה לא הסתפק בנוסח המקורי של ההחלטה וביקש להטיל סייגים רבים מאוד כדי לצמצם את היקף המידע, את היקף הנחשפים לו ולהבטיח שלא יעשה במידע זה שום שימוש זולת למאבק במגפת הקורונה. נתניהו ביקש להביא לעיונו נוסח שישקף את כל ההחמרות והסייגים שביקש להכניס. כמו כן הובהר כי השב"כ לא יעסוק בנושא אכיפה של המבודדים ושל נהלי הבידוד. 

"רק במקרים  שיש בהם סכנת חיים מיידית"

אריק האריס ברבינג, לשעבר ראש הסייבר בשב"כ, התארח בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM, והתייחס לכך שראש הממשלה אמר כי הארגון יעקוב אחר ישראלים שמפרים את הוראות משרד הבריאות.

אתה מבין למה התכוון אתמול נתניהו כשאמר שהמדינה תפעיל - כדי לעקוב או לוודא את מיקומם של חולי הקורונה - את אותם אמצעים דיגיטליים שהפעלנו גם במלחמה בטרור?
"בוודאי שאני מכיר את אותן יכולות, השתמשתי בהן הרבה מאוד שנים כדי למנוע פיגועים והרג ישראלים ביהודה ושומרון, בירושלים ובעוד מקומות. אני מכיר את הכלים האלה בצורה טובה מאוד".

בהלת הקורונה (צילום: אינג אימג')
בהלת הקורונה (צילום: אינג אימג')

זה שונה מהותית מהיכולת של חברת הסלולר שלנו להגיד לנו שמכשיר טלפון כזה וכזה נמצא ברמת גן, ואחר כך בתל אביב ואחר כך בחיפה?
"מבלי שניכנס לפרטים, צריך לומר שהיכולות שקיימות לשב"כ וגם לגורמים האחרים, הן מאפשרות בדיקות עומק, יותר ממה שנעשה על ידי חברות התקשורת. כמובן שלדבר הזה מחויבת תשתית משפטית, השב"כ פועל על פי חוק השב"כ, ובוודאי שהתכלית חייבת להיות טרור או מניעת טרור, ולא כל דבר אחר. המשטרה, לדוגמה, מחויבת בצו שופט לכל הפעלה של כלים חודרניים. השירות של הפעילות המיוחדת פועל על פי חוק השב"כ ויכול להפעיל חלק מהיכולות האלה באישורים משפטיים ייעודיים לתחום העיסוק".

החשש אצל רבים שהתבטאו ביממה האחרונה הוא שמדובר במדרון חלקלק. זה חסר תקדים להפעיל את האמצעים האלה לא על טרור. זה לא רק להגיד איפה היית, אלא אפשר לעשות בתוך הסלולר שלנו כבתוך שלכם. השאלה אם אתה חש בנוח, כאזרח במדינה דמוקרטית, שכדי לעקוב אחרי חולי קורונה משתמשים בדבר כזה, שהוא אולטרה הפרת פרטיות שאפשר לעלות על הדעת?
"מדובר באירוע חריג, אין ספק בכך. אבל אני מבקש לדייק גם את האמירות שנשמעו בתקשורת וגם אמירות אחרות. הבקשה החריגה של ראש הממשלה ומשרד הבריאות להפעלת יכולות כאלה ואחרות איננה על מנת לוודא שמישהו נמצא בבידוד, אני מדגיש את העניין הזה. זו לא בדיקה של האם אני נמצא כרגע בבידוד או מסתובב במקום אחר. זה יעזור במקרים מאוד ספציפיים - בכל אותם אירועים שבהם מגיע חולה לבית החולים מבצעים לו חקירה או תחקור לאחור, היכן הוא היה ובאיזה מקומות הוא מסתובב". 

והוא אומר שהוא היה במוזיאון תל אביב, ואם תבדקו יסתבר שלא.
"לצורך העניין, יש איזון שחייבים להפגין ולייצר מול פרטיות, לכן הכלים האלה משמשים כמעט ב-100% מהזמן רק לצרכים שלשם כך הם נועדו, ולכן היועץ המשפטי לממשלה נתן גם הנחיות בהקשר זה, גם במשורה, גם במקרים חריגים שיש סכנת חיים מיידית, וגם לפרק זמן קצר. מעבר לכך שהממשלה וגם הוועדה בכנסת צריכה לאשר את השינוי בייעוד, גם אם הוא זמני, של אותן יכולות טכנולוגיות". 

הפאניקה שלנו מיותרת? אני מקריא לך מדגם ציוצים - מיקי רוזנטל, חבר הכנסת לשעבר צייץ כי 'מדובר בצעד מסוכן שאסור בשום אופן לאשרו', דרוקר מצייץ שזה 'האח הגדול על סטרואידים'. לעומת זאת, אתה שומע רופאים אפידמיולוגיים שכולם תומכים בזה.
"במדינת ישראל תמיד יש איזה שהוא נגד, בטח זה יהיה ימני וזה יהיה שמאלני, הרי ככה זה עובד אצלנו. אני לא מקבל אף אחת מהתגובות, אני חושב שהתגובות הן במישור הפוליטי יותר וכדומה. אני מבקש שוב להדגיש, השימוש בזה הוא בזהירות כפי שאמרתי. זה רק למקרים באמת ייחודיים ושיש בהם סכנת חיים מיידית, ושייתכן שבלעדיהם יכול להיגרם נזק, פגיעה או הרחבה של אותה מגפה. הנקודה השנייה היא שהפעלת הכלים צריכה להיות מאוד ממוסגרת, מאוד ברורה, מתוחמת בזמן ובאירוע, וחייבת לעבור את הערכאות המתאימות, כי אחרת באמת יכול להיווצר מצב כמו במדינות אחרות. תראו, בסינגפור ובסין יודעים בכל שנייה איפה אנשים נמצאים. אסור לנו, אנחנו גם לא רוצים, ולדעתי אנחנו מאוד מאוד רחוקים מהמצב הזה".