ישראל נסגרת: ברחובות תל אביב התנועה אתמול (ראשון) הייתה דלילה יחסית לימים שלפני בהלת הקורונה, והמראות שמייחדים את "בירת בתי הקפה" נעלמו. עומסי התנועה הכבדים של שעות הבוקר בגוש דן נעלמו, כשגם והשווקים היו ברובם שוממים.

דוכנים רבים בשוק הכרמל היו סגורים, והוא נראה כמעט שומם. גם בשוק בצלאל הסמוך בקושי נראו לקוחות. "חבל שפתחתי את הדוכן היום, נראה לי שעוד מעט אסגור. חבל על הזמן", סיפר בעל דוכן ותיק. גם הקניונים נראו שוממים. בדיזנגוף סנטר נפתחו רק הסניפים של מגה בעיר, הסופר־פארם והדואר. 

מי שמנסים לשרוד ב"צונאמי הקורונה" הם בעלי בתי קפה והמסעדות. לאחר שעות ארוכות של חוסר ודאות בעקבות ההודעה הדרמטית במוצאי שבת על סגירת בתי הקפה, התברר שניתן להמשיך לפתוח, אך המכירה תהיה רק באמצעות טייק אוויי ומשלוחים. תנאי נוסף הוא איסור על הימצאותם של יותר מעשרה בני אדם בעת ההזמנה. עוברי אורח מעטים לקחו את הקפה ההפוך והאספרסו איתו הם רגילים לפתוח את הבוקר.

הקורונה בישראל: בית קפה ריק מאדם (צילום: מרק ישראל סלם)
הקורונה בישראל: בית קפה ריק מאדם (צילום: מרק ישראל סלם)


גם ברמת גן ובגבעתיים ניסו להסתגל למציאות החדשה. בקפה "שקד" שבשכונת רמת חן ברמת גן מכרו בטייק אוויי ומיהרו לפתוח את שירות המשלוחים לבתים. "כדי לשמור על הפרנסה של כולם, מלצרים הפכו לשליחים. הבאתי להם קופסאות והם יביאו משלוחים לבתים. אנחנו נספק טלפונית וגם דרך האינטרנט משלוח עד הבית", סיפר מני שקד, הבעלים של המקום.

ב"קפה של דבורה" בשכונת רמת חן נשמו לרווחה, כאשר התברר שניתן למכור בטייק אוויי. "מגיעים לקוחות טיפין־טיפין. חלק לוקחים טייק אוויי, ובתוך בית הקפה יש כמה שולחנות. אנו מקפידים שיהיו עד עשרה אנשים ובמרחק של שני מטרים. צריכים לשרוד את התקופה הקשה", סיפר עופר מילנר, הבעלים של בית הקפה הוותיק. לא הרחק משם, חבש אבי פרטוש, הבעלים של "מספרת אבי", מסיכה, ולקוחות המתינו בתור מחוץ למספרה. "אני מספר את כל הלקוחות, אבל התור הוא בחוץ. הלקוחות מבינים וממשיכים להגיע. הרי צריך להמשיך להסתפר", הוא סיפר.

המעבר ההדרגתי לעבודה מהבית הותיר גם צעירים רבים בבתיהם. "קיבלנו אישור לעבוד מהבית. רק אם יהיו פגישות - אצא", סיפרה צעירה המתגוררת בגבעתיים. גם להורים עם ילדים השהות בבית הייתה קשה, והיא רק החלה. "אין לאן להוציא את הילדים. גם אי אפשר לקחת אותם לסבתא. זה הולך להיות 'סרט'", סיפר תושב רמת גן, אב לארבעה ילדים - "מנסים להתרגל למציאות החדשה, שעד לפני שבועיים נראתה כסרט בדיוני".

דיזנגוף סנטר ריק  (צילום: אבשלום ששוני)
דיזנגוף סנטר ריק (צילום: אבשלום ששוני)

אזור מרכז העיר בירושלים, שבשגרה הופך שוקק לקראת הערב, היה כמעט ריק מאדם. במסעדות שבמורד מדרחוב בן יהודה הצבעוני נערמו כיסאות ושולחנות, ורק מדי פעם ניתן היה להבחין בלקוחות שקונים לצורך טייק־אוויי. ברחוב יפו הסמוך, על ציר הרכבת הקלה, עמדו המסעדות שוממות גם הן, ואילו מרבית החנויות היו סגורות. היוצא מן הכלל היה סניף סופר־פארם, ששני תורים השתרכו בו בקופות. במרכז כיכר ציון עמדו שני מוזיקאים במרחק שני מטרים זה מזו, והצליחו למשוך קהל צנוע של אנשים בודדים, שדווקא הצטרפו אליהם ושרו. גם הקבצנים נכחו.

למטה משם, בחנות סטימצקי ביפו, דווקא היו מספר אנשים. "אני מחפשת כמה ספרים טובים למקרה שאמצא את עצמי כלואה בזמן הקרוב", צחקה לקוחה. אחת המוכרות סיפרה: "בינתיים הכל כרגיל, אבל אנחנו מניחים שבכל יום יכולים להגיד גם לנו לסגור. הסניף בקניון מלחה סגור, יכול להיות שזה רק עניין של זמן". 

קורונה: בדיקת חום בכניסה לסופרמרקט (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: בדיקת חום בכניסה לסופרמרקט (צילום: מרק ישראל סלם)

ואיך נראו הדברים אתמול בבאר שבע? בגרנד קניון בעיר פעלו רק הסופרמרקט, סניף סופר פארם וסניף של הדואר. מספר אנשים רכשו מצרכים בסיסיים. הם הגיעו למרכול כאשר הם מקפידים להתרחק שני מטרים אחד מהשני. גם מרכז ביג בבירת הנגב, השוקק חיים בימים רגילים, נראה כמו ביום כיפור. מעט מאוד אנשים הסתובבו במתחם, נוכח ההחמרה בהתגוננות מפני הנגיף הקטלני. בסניף באר שבע של רשת המרכולים "סאלח דבאח ובניו", שנפתח רק לפני כשבוע, דיווחו כבר משעות הבוקר על לקוחות רבים שהגיעו לסניף. איציק נזרי, מנהל הפיתוח העסקי, סיפר: "עם פתיחת המרכול הייתה הסתערות של לקוחות. יש אצלנו מלאי מספיק בכל המחלקות. לא יחסר דבר, לא על המדפים ולא במחסנים. לא ננצל את המצב, והמחירים שלנו יישארו הכי זולים בנגב".

לאור המצב, ולאחר שדחתה את תשלומי הארנונה, עיריית באר שבע החליטה שלא לאכוף חניה בכחול־לבן בימים הקרובים. האכיפה תתמקד באיסורי חניה בלבד, כולל הנוגעים לבטיחות ותפיסת חניות נכים, לצורך שמירה על הסדר הציבורי.