אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר לנגיף הקורונה היא אנשי הרפואה, שעומדים בחזית הטיפול בחולים. אמש נודע על מנהלת מחלקה בבית החולים איכילוב, שנדבקה בנגיף. היא פיתחה תסמינים קלים של הנגיף ומאז אובחנה בנגיף לא באה במגע עם מטופלים. כל עובדי המחלקה נכנסו לבידוד, יחד עם כ-30 מטופלים. הבוקר (שני) שוחח גולן יוכפז ב-10FM עם מנהל בית החולים, פרופ' רוני גמזו, שאמר כי בסך הכל המצב בשליטה.

ספר לנו על ההדבקה של מנהלת המחלקה
"ברגע שאחד מאנשי הצוות שלנו מגלה סימפטומים, אנחנו מבקשים שלא יגיעו לעבודה. עשינו בדיקה והיא יצאה חיובית".

יודעים איך היא נדבקה או מתי?
"קרוב לוודאי מהמשפחה במהלך הימים האחרונים".

בעצם היא הביאה את הווירוס מהבית למחלקה?
"זה חלק מהדברים שיהיו בהמשך, אני מניח שהם יכולים להיות בכל דבר ולא רק בבית חולים".

היא מטפלת בין היתר בקשישים.
"ברור אבל אנחנו כמובן שומרים כרגע על כל המטופלים, כל הצוות נשלח לבידוד, הכול בשליטה. במהלך האירוע המורכב הזה של טיפול במשבר הקורונה צריך כל הזמן לשמור על הצוות, לחשוב היטב איך אנחנו מנהלים את זה, היום אנחנו מנהלים הרבה מאוד מהצוותים שלנו במחשבה איך לפצל אותם כדי לשמור על הזמינות שלהם ועל הבריאות שלהם".

אתם מחויבים לבודד את הצוות, איך ממלאים את השורות ולהפעיל את המחלקה?
"צוותים ממחלקות אחרות תופסים פיקוד, בבית החולים יש לנו עומק כרגע מספיק כגדול כדי לעשות את זה. כל המחלקות מתפקדות רגיל כשאנחנו מעבירים ומסיטים חלק מאנשי הצוות שלנו, גם רופאים וגם אחיות, לתת את הטיפול הזה. באמת הכול בשליטה בתוך המחלקה כל המטופלים שיכולים להשתחרר הביתה משתחררים, וכל היתר מקבלים טיפול מאנשי צוות אחרים והכול מסודר".

היא באה במגע עם חולי קורונה?
"לא, ממש לא. בבית החולים איכילוב יש שמונה חולי קורונה במצב קל, עוד חולה אחד במצב יותר מורכב בטיפול מיוחד. כולם במחלקה מיוחדת שנמצאת הרחק מבניין האשפוז".

מרוצה מהיקף המיגון של הצוותים הרפואיים שלך?
"בהחלט, בטח בימים האחרונים לאחר שקיבלתי מספר בקשות מאנשי צוות בסוף השבוע האחרון. העברנו כמויות עצומות, עשרות אלפי מסכות, הוראות המיגון למול ציוד ההתמגנות נמצאים בצורה מושלמת. זה המבחן האמיתי, אפילו מעבר להנחיות של משרד הבריאות – תדאגו שזה יהיה זמין בכל מקום לכל אנשי הצוות, גם ציוד מיגון וגם ציוד חיטוי".

סך הכול המצב בשליטה אבל רופאה נדבקה בכל זאת.
"זה יקרה, וזה יקרה יותר בכל בתי החולים. צריך היערך לזה, לתכנן הכול בלי פאניקות, לתכנן את זה מראש כי ברור שזה יקרה לאורך זמן".

זה לא איתות של אי ספיקה של מערכת הבריאות?
"לא, אני לא חושב. אני חושב שזה איתות למנהלי בתי החולים שזה יכול בהחלט לשתק מחלקות, תתכננו את זה נכון, את תהליכי העבודה, את ארגון הצוותים, נכון. זה מסוג הדברים שהיו תמיד כתובים ונאמרים אבל לא מבוצעים בתהליך. אנחנו ברגעי האמת, ברגעי הפרקטיקה, לומדים לעשות את זה וכך נעשה בכל המחלקות. אני מבטיח לכולם - עמוד השדרה של הרפואה הציבורית ובתי החולים מתפקדים בצורה מצוינת, צריך רק לתת כל הזמן תשומת לב".