צה"ל ממשיך להיערך להתמודדותו עם נגיף הקורונה המתפשט, והצעדים הבאים שיינקטו כוללים עוצר יציאות של חודש בבסיסים הסגורים והורדת סדר הכוח (סד"כ) בבסיסי ההכשרות, כאשר במקביל יימשכו הגיוסים כרגיל.

דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, מסר כי עד כה ישנם 3,700 חיילים המצויים בבידוד, בתוכם אלוף אחד ומספר בכירים, כולל מפקדים בדרגות תת-אלוף ואלוף משנה. 

הוא הדגיש כי ההחלטה בנוגע לעוצר היציאות והורדת הסד"כ, תוך מעבר לעבודה במשמרות, תיבחן בהמשך, וציין גם כי במתקנים חיוניים תבוצע בדיקת חום לנכנסים.

חיילי צה''ל עם מסיכות (צילום: רויטרס)
חיילי צה''ל עם מסיכות (צילום: רויטרס)

לדברי תא"ל זילברמן, רוב הגיבושים בוטלו והצווים הראשונים נדחו בשלושה שבועות, כאשר המטרה היא לחדשם לאחר פסח. גיוס מרץ, בינתיים, יימשך כמתוכנן. 

הוא הוסיף כי הדיונים בצבא כוללים השתתפות של עד 10 אנשים, בעוד שבשטח פתוח מותר כינוס של עד 100 חיילים, כאשר האימונים נמשכים כמתוכנן, מלבד התרגיל הראשון של היחידה הרב-מימדית שנדחה. לטקסים לא יגיעו הורים, ובימים הקרובים יחליטו בצה"ל לגבי המתכונת של טקסי יום הזיכרון.

בצבא קיבלו שורה של החלטות נוספות על מנת את התפשטות הקורונה בקרב החיילים. בין היתר הוחלט כי גדודי מילואים לא יבצעו פעילות מבצעית ויוחלפו ע"י גדודים סדירים. בנוסף, הוחלט כי משרת קבע יהיה נוכח ביחידה בהתאם לנדרש למילוי תפקידו וכפי שהוגדר על ידי מפקדיו. המפקדים יוכלו להגדיר שעות עבודה גמישות, פעילות במשמרות ועבודה מבסיסי צה"ל הסמוכים למקום מגוריהם של משרתי הקבע הנדרשים לכך.

צעדים נוספים:

•הוגדרו מרמת הגדוד ומעלה צוותי "נאמני קורונה" אשר מורכבים ממשרתים במטה היחידה הנמצאים בקשר רציף עם חמ"לי הרפואה הפיקודיים. "נאמני הקורונה" אמונים על יישום ההנחיות המתקבלות וייעוץ לחיילי וסגל היחידה.

•הוחלט על הגבלת הדיונים לעד עשרה משתתפים נוכחים, הגבלת ההתכנסות בחללים סגורים לעד 30 משתתפים והגבלת ההתכנסות בשטח פתוח עד ל-100 נוכחים. אין הגבלה לכמות הנוסעים בהסעות.

•צה״ל הנחה את משרתיו להמעיט נסיעות בתחבורה הציבורית לנסיעות הכרחיות בלבד. במקביל, נערך אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה לספק במידת הצורך מענה בהיסעים לפיקודים השונים.

•חיל הרפואה הגדיר נהלים וציוד נדרש לטיהור מתקנים צבאיים במקרה הצורך, בהלימה לנהלי משרד הבריאות. זאת על מנת להבטיח את בריאותם של חיילי צה״ל ורציפותו התפקודית של הצבא.

•סדר עדיפויות לפעולות לפעילות צה״ל: 1. פעילות מבצעית 2. צמצום התפשטות הנגיף 3. סיוע למרחב האזרחי.
ביקורי מפקדים בכלא יתקיימו בין 11:00-8:00 בתיאום מראש, יש לצמצם את תפוסת בסיסי הכליאה, טרם הכנסת חייל לכלא יבדק על ידי רופא היחידה.

•תינתן מעטפת כלכלית למשרתי הקבע ולמשרתי החובה במקרים חריגים ובהתאם לצורך. למשרתי חובה, ייבחנו פתרונות חלופיים על מנת לתת מענה, דוגמת מענקים ותווי קניה. לצורך כך תינתן תוספת תקציבית לארגז הכלים לפיקודים. עבור משרתי קבע יינתן מענה כלכלי חריג עבור משפחות שידרשו לסיוע.

•חל איסור על כניסת ילדי משרתים לבסיסי צה"ל.

•יחידות פתוחות – בסמכות מפקד יחידה מדרגת אל"ם ומעלה לאשר כי חיילים ישוחררו לביתם ולא יתייצבו ביחידות, בכפוף לשמירה על הרציפות התפקודית הנדרשת והשארת כ"א מספק לעמידה במשימות.

•כלל החיילים הזכאים לחופשת שחרור יממשו את זכאותם בצמוד למועד שחרורם.

•לחיילים בודדים ניתנות מספר אפשרויות לשהייה במהלך הבידוד: משפחה מורחבת עמה ישהה החייל, אימוץ בקיבוץ (עבור חיילים שכבר מנצלים פתרון דיור זה והקיבוץ תומך במצב הנוכחי) ושהייה במתקן הנופש "אולגה" הכולל מעטפת מלאה לתקופת הבידוד. מפקדים נדרשים לקיים שיחה טלפונית לפחות אחת ליום עם חיילים בודדים מבודדים. כמו כן, גם מרכז הבודדים יצור עימם קשר יומי. ליל הסדר במרכזי באולגה יבוטל, וינתן מענה מיטבי עבור כלל החיילים הבודדים המבוסס ברובו על משפחות מארחות ומפקדים מארחים. בנוסף, המרכז ידאג ליצור קשר עם כלל החיילים הבודדים השוהים בחו"ל, לוודא מועד חזרתם ארצה, פרטי הטיסה ומיקום שהייתם בבידוד עם חזרתם.

•סניפי הכוורת ימשיכו לפעול, כמו גם ניידות הידידות במוצבים.

•חופשות - לפי ההנחיה המעודכנת, משרתים בבסיסים סגורים וביחידות הכשרה מחויבים בשהייה ארוכה של עד חודש ימים. כתוצאה מכך, יבוטלו חופשות רגילות ומיוחדות למעט חופשות מיוחדות מטכ"ליות (אבל, מחלה, אשפוז, שמחה משפחתית וכו'). חיילים השוהים כעת בחופשות לא יוחזרו מחופשותיהם טרם סיומן. מפקדים בדרגת אל"ם ומעלה מוסמכים לאשר חריגה ממדיניות זו לאור בעיות פרט חריגות.