גורמים בכירים במערכת הבריאות מותחים היום (שני) ביקורת חריפה על משרד הבריאות ובכיריו, וטוענים כי "בכירי המשרד מטעים את ראש הממשלה ואת הציבור בנוגע לבדיקות שנערכות ושייערכו לנגיף הקורונה". הגורמים מפנים אצבע מאשימה לפרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי הציבור במשרד הבריאות שלקחה, לדבריהם, "בעלות" מוחלטת על האירוע ועל פיה יישק דבר.

על-פי אותם גורמים גם משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, כלכלן בהשכלתו, ניזון מההנחיות של סדצקי, וזו הסיבה שדבריו בנוגע לבדיקות מעורפלים. 

עד כה התעקש המשרד לרכז את הבדיקות בבית החולים שיבא בלבד, בעוד שהחרדה בציבור מתגברת. במקביל, אנשים המבקשים להיבדק נענים באיחור רב, אם בכלל, ורק לאחר הליך מגושם של אישור פרטני של  משרד הבריאות. "נראה שמשרד הבריאות לא מצליח להפנים את הנזק העצום הנגרם לציבור ולאזרחים בגין החלטותיו כאשר הוא מתנהג כלפי פנים כמונוליט עקשן", אומרים אותם גורמים.

עד עתה משרד הבריאות מתקשה לפרסם נתונים מדוייקים על כמה נבדקים המשרד בודק ליום (ולא בדיקות, כי חלק מהבדיקות הינן בדיקות  חוזרות), האם יש להם יכולת להגדיל דרמטית את מספר הבדיקות ואם לא חסר להם ציוד כלשהו. ככל הידוע חסרים מיני יחידות שבאמצעותן לוקחים רוק הקרויים מטושים.

מנכ''ל משרד הבריאות. "ניזון מההנחיות של סדצקי". (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מנכ''ל משרד הבריאות. "ניזון מההנחיות של סדצקי". (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם לא ברור מדוע לא מאפשרים להביא לארץ כמות של בדיקות דם, בייחוד בדיקות דם המבוצעות על-ידי האזרחים, כפי שנעשה היום בשורה ארוכה של ארצות. יצוין ששורה של חברות מייצרות בדיקות כאלו הדומות לבדיקת הריון - בדיקות אלו אמנם פחות יעילות מבדיקות הרוק ומאבחנות את המחלה רק לאחר מספר ימים אך הן זולות וקלות לביצוע ביתי . 

על-פי אותם גורמים המפתח להצלחה בהדברת הנגיף הוא מספר הבדיקות והמיפוי הסטטיסטי שנגזר מהן, ולראייה הם מביאים את העובדה שמרבית הנדבקים האחרונים הם כאלו שהיו במגע עם חולים מאומתים והמשיכו להסתובב ימים ארוכים באופן חופשי לגמרי ולהדביק אחרים – בלי יכולת לעשות להם בדיקות. 

 בכירים במערכת הרפואה  מסרו  בנוסף כי יש לאפשר בדיקות לכל דורש תוך מתן תשובות בזמן קצר וכמו כן לאפשר מספר גדול של בדיקות דם על מנת לתת תמונת מצב אמיתית ונכונה של המתרחש באוכלוסיית האזרחים וגם לאפשר סקירה טובה יותר של אוכלוסיות בסיכון. כמו כן, עד למציאת  חיסון אקטיבי כלשהו יש גם להפיק נוגדנים מחולים שהחלימו. 

במצב שנוצר היום אין אפשרות לציבור הרחב לגשת לקופות החולים ולבקש להיבדק כדי לוודא שלא נדבקו בקורונה, כיוון שהכל נמצא תחת אישורו של משרד הבריאות, שלא מאפשר לקופות החולים, לעת עתה, לבצע בדיקות בצורה חופשית, למרות היכולות שלהן.

במקביל לטיפול של משרד הבריאות בנגיף הקורונה נודע ל"מעריב", כי המגזר הפרטי בשיתוף עם גורמים במשרד הבריאות  הקימו  כוח משימה מיוחד המשלב בכירים בסקטור הרפואי והסטטיסטי בישראל, כולל מומחים למחלות זיהומיות בארץ ובעולם העובדים על שורת פתרונות שישביחו את האבחון המבוצע כיום על-ידי משרד הבריאות וימנעו עומס צפוי על בתי החולים.

ממשרד הבריאות לא נמסרה כל תגובה.