הממשלה אישרה הלילה (בין שני לשלישי) את התקנות לשעת חירום, שיאפשרו בין היתר שימוש באמצעים דיגיטליים למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. ההחלטה התקבלה פה אחד בישיבת ממשלה טלפונית, בהשתתפות הייעוץ המשפטי. זאת, בהמשך להודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש על כוונתו לאשר זאת במהלך הלילה.

כאמור, מוקדם יותר הערב קיים ראש הממשלה מסיבת עיתונאים נוספת, בה הודיע על הגבלות חדשות בנוגע להתמודדות עם משבר הקורונה. לצדו של נתניהו, נשא דברים גם שר האוצר משה כחלון. נתניהו דיבר על מתכונות העבודה במשק, וכן על האמצעים הדיגיטליים שיסייעו במאבק בהתפשטות הקורונה. 

"הממשלה תאשר הלילה תקנות חירום שיחילו שימוש באמצעים דיגיטליים למלחמה בקורונה. זה יעזור לנו לאתר את מיקום החולים ולעצור את התפשטות החולים. דנו אתמול בממשלה במשך 6 שעות. כל השרים ואני ביקשנו להבטיח פיקוח קפדני על האמצעי הזה כדי שלא יעשה בו שימוש לרעה. הייעוץ המשפטי נענה לנו והערב נאשר את השימוש בכלים דיגיטליים לפרק זמן מוגבל של 30 יום" הודיע נתניהו.

"ישראל היא דמוקרטיה ונצטרך לשמור על האיזון בין צרכי הפרט למדינה ונעשה זאת. נודיע על שלושה צעדים נוספים בתחום הכלכלה שיהיו תקפים עד לפסח. הראשון, אני אומר מראש, איננו נועלים את האנשים בבתים. לא אכריז על הסגר כללי. מקווה מאד שלא נגיע לזה. נכריז על סגר מקומי כדי לשמור על בריאות הציבור", המשיך.

"השינויים שנחיל בכלכלה: מעבר מגזר ציבורי למתכונת חירום, מגזר ציבורי- מתכונת מצומצמת, שירותים ציבוריים - מתכונת מלאה. יגיעו פחות עובדים למשרדי הממשלה, זה ישתנה ממשרד למשרד. כל מנכ"ל של משרד ממשלתי יודיע לעובדיו מי יעבוד, מי ייצא לחופשה, זה יכנס לתוקף ביום רביעי בבוקר. העובדים שייצאו לחופשה ייצאו לחופשת פסח מוקדמת על חשבון ימי החופשה השנתיים", הוסיף רה"מ.

"זה כולל גם את השלטון המקומי. שנית, המגזר הפרטי יעבור למתכונת מצומצמצת. עסקים יידרשו לצמצם את מספר העובדים ב-70%. אני מביא את ההחלטה הזו לממשלה עוד הערב. ניתן לעשות זאת בעבודה מהבית, עבודה במשמרות, או בשיטות אחרות. יהיו התאמות בהתאם להנחיות ספציפיות שייקבעו על ידי משרד האוצר. הפנייה לא מופנית לעסקית של 10 אנשים ומטה שיוכלו לפעול כרגיל בתנאי שיישמרו על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם. זה נכון לגבי כל מקום. גם בתורים, בסופרים וכו', שמרו על הכלל הזה", המשיך נתניהו.

"אני יודע שזו תקופה לא קלה, הרבה אנשים יהיו בבית ולא בעבודה, הם חוששים ודואגים שלא יהיה מספיק כסף. אנחנו קשובים לכם  ולכן מודיעים על רשת ביטחון כלכלית. שנית נשאיר שירותים חיוניים במתכונת מלאה. אין בעיה של מזון - סופרים יפעלו כרגיל. אפשר להתנפל עליהם. יש מספיק מזון בישראל וכך ימשיך להיות. השירותים החיוניים הם גם מערכת הבריאות, בתי המרקחת, שירותי ביטחון, בנקאות, רווחה ועוד שירותים חיוניים שמפורטים באתר משרד האוצר".

"בעניין התחבורה הציבורית, כרגע היא נמשכת ברכבות ובאוטובוסים, אבל יש שינויים ואני מבקש מכם לעקוב אחריהם. כמו כן, נתגבר צוותים רפואיים שעומדים בקו הראשון, כולל במעבדות. דיברתי עם פרופ' אלה מנדסלון שסגניתה נדבקה, מכאן אשלח לה איחולי החלמה. אני מבקש ובטוח שעושים הכל כדי להביא להחלמתן. בימים אלו, אגיד לכם האזרחים- לא נתחבק, לא נלחץ ידיים, אבל אנחנו אוהבים ודואגים זה לזה", סיים נתניהו את דבריו.

לאחר שנתניהו סיים את דבריו, נשא דברים גם שר האוצר כחלון: "יש אתגרים כלכליים חסרי תקדים. כמו שאמר רה"מ, אנחנו יודעים להתאחד, לעבור משברים ועברו אותם בעבר. יש לנו מערכת בריאות מצוינת, כלכלה איתנה, יש לנו חוסן ציבורי מהטובים בעולם. זה הכי חשוב. אחרי דיונים רבים הגענו למספר החלטות, אתגר לא פשוט ולא מוכר כאמור. הגענו להסכמות עם מעסיקים, ראשי ההסתדרות, תעשיינים וכו'.

"המגזר הציבורי- שירותים ועובדים חיוניים בלבד יפעלו כרגיל והשאר ייצאו לחל"ת עד לאחר הפסח. זה מבחינת מגזר ציבורי. בנוגע לעסקי, אנחנו ערים לקשיים ולבעיות שנוצרו עקב המשבר הזה. יודעים שמצפים לנו אתגרים נוספים ולא פשוטים. כעת לגבי השכירים במגזר העסקי, אנשים שייצאו לחל"ת וייתכן שהמעסיקים יצטרכו אותם בהמשך- זה בכל זאת לא יימשך לנצח, ייקבלו דמי אבטלה בתנאים משופרים.

"עד היום, על מנת לקבל זכאות לאבטלה היה צריך לצבור 12 חודשי עבודה. בגלל המשבר, נוריד זכאות ל-6 חודשים. לגבי עסקים קטנים ועצמאים- מה שעשינו, נקדים את התשלום לכל הספקים. לא מחכים. יש הנחייה של החשב הכללי להעביר את הכסף מיד כדי להקל את התזרים כמה שניתן. הזזנו את המע"מ כדי לתת מרווח נשימה כדי להבין מה קורה עם העסקים. תשלומי ארנונה עסקית- ניתן לדחות בחודש כדי להקל. עיריות חלשות- אנחנו נעזור להם כממשלה. תשלומי מים, ביטוח לאומי- ניתן לדחות. חברת חשמל שבד"כ פחות גמישה, הפעם תגלה גמישות כלפי מי שלא יוכל לשלם חשמל בגלל המשבר.

"מענק סיוע מיוחד לעצמאים עד 6,000 ש"ח שמיועד לעצמאים קטנים. צעדים אלו נועדו לתת פתרון זמני עד אחרי חג הפסח. בשבועות קרובים- נשב עם ארגוני עובדים כדי לגבש צעדים נוספים. עוד חמישה מיליארד ש"ח יוקדשו כדי להצמיח את המשק. כדי להניע מנועי צמיחה כדי להחיות אותו ולסייע לעסקים קטנים ובינוניים לנוע ולהתקיים. פרטים לגבי החבילה יגובשו בימים הקרובים".

משה כחלון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה כחלון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)