בני נוער חשופים היום למידע סביב נגיף הקורונה וחלקם נכנסים לחרדה, אך יש מספר כללים חשובים שהורים יכולים לעשות כדי לעזור לילדיהם לצלוח את המשבר. המשפיע הגדול ביותר על חרדת ילדיכם הוא לא התפשטות וירוס הקורונה, אלא הדרך שבה אתם מגיבים לאירועים. טבעי לחוש פחד וחרדה לנוכח המצב, אך אם תפגינו רוגע וביטחון, ירגישו גם ילדיכם כי יש להם על מי לסמוך, ורמות החרדה השוררות בבית יירדו בהתאם.

בשעת משבר כמו זו, עשויות להתעורר אצל רובנו מחשבות הנוטות להפליג למחוזות הקטסטרופה. בשיח שלכם עם בני הנוער הקפידו להיצמד לעובדות ולא לתחזיות אימים. הסבירו להם על הנגיף, על אופיו ועל דרכי המניעה ומזעור הסיכון העומדות בפנינו. תחושת השליטה שלהם תתגבש דרך ההבנה כי הם אינם חסרי אונים אל מול הסכנה.

כאשר אתם משוחחים עם בני הנוער, הסבירו להם שהחרדה מתעתעת, שלא נשקפת להם סכנת חיים גם אם זו ההרגשה, וכי חרדה הינה מצב רגשי חולף. הסימפטומים אולי מאוד לא נעימים ויכולים להיות גם מפחידים, אך הם חולפים כלעומת שבאו.

שגרה מובנית ושמירה על הרגלים קבועים מאפשרות לכולנו תחושת ביטחון וצמצום של תחושות חרדה. נסו לנהל שגרה ביתית קבועה, עודדו את בני הנוער להמשיך את הפעילויות השגרתיות והקבועות שאפשר להמשיך לקיים במצב זה.

הפגינו נוכחות בלתי שיפוטית ואמפטית, התעניינו ברגשות המתעוררים בהם נוכח המצב, תנו תוקף לכל רגש שעולה בהם, שתפו אותם ברגשותיכם, והבהירו להם כי אתם נגישים להם תמיד.

הכותבת היא פסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית, מטפלת משפחתית ויועצת חינוכית ברשת אנקורי