פרופ׳ רן בליצר, מנהל מכון המחקר של כללית וחבר בצוות להיערכות למגיפות של משרד הבריאות, התראיין הבוקר (שלישי) לתכניתו של גולו יוכפז ב-103FM והביע את דעתו על התנהלות הממשלה בנוגע להתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה בישראל.

ראש הממשלה שגה אתמול שהחליט לא להטיל הסגר מלא?
"מערך השיקולים שעומד בפני ראש הממשלה הוא מורכב ביותר באירוע זה ולכן אני חושב שאפשר לעשות פעולות בהדרגה. עמדתי האישית היא שהדבר החשוב ביותר הוא לאפשר לציבור לקחת החלטות שקולות ונכונות בהקשר להתנהגות שלהם בעת האירוע, ולאפשר לאנשים באמת ליישם את העקרונות של ריחוק חברתי ושמירה על ביטחונם. כדי להימנע מהדבקה בעת הזו אנחנו צריכים להתייחס למצב כאילו יש ודאות שיש לפחות מאות חולים בקורונה שאנחנו לא יודעים לזהות אותם, ואם זה המצב והם מסתובבים בנינו הצורך של כל אחד מאיתנו בעת הזאת הוא לשמור על הידיים ולשמור על מרחק של שני מטרים אחד מהשני".

איך אתה מסביר את הדיסוננס בין החלטת הממשלה בלילה לאיכון טלפונים לבין מאות הולכים לים כאילו מדובר בחג?
"זו אולי הנקודה החשובה ביותר, הסיבה שהצעדים האלה ננקטו היא כדי לאפשר לאנשים לשמור מרחק זה מזה, ההתנהגות של כל אחד מאיתנו חייבת להיות אחראית בעת הזאת.  צריך לזכור את מהות האירוע, ולהסתכל על איטליה וספרד, ומה קרה בסין, ולהבין מה עלול לעמוד בפנינו אם לא נהיה אחראיים".

אז אולי זו טעות להתעכב עם הסגר?
"אני חושב שהשיקול שאתה מתאר כרגע מתאר נכונה את ההמלצה, גם מבחינה כלכלית להבנתי, לעשות צעדים מאוד מגבילים בעת הזאת כי מחיר הטעות מבחינה כלכלית ובריאותית כבד מאוד. אני מקווה שהציבור בישראל יסתכל על מה קורה בעולם, יקרא את הנחיות משרד הבריאות, יפנים את הצורך להתרחק ואנחנו לא נראה יותר מראות של מסיבות או חוף הים כי בעת הזאת מי שנדבק כעת עלול למצוא את עצמו במצב מאוד בעיית בריאותית בעוד שלושה-ארבעה שבועות".

נדמה לאנשים שהם בריאים ובעצם הם מדביקים אוכלוסייה אחרת.
"אי אפשר לבנות על זה שאני מסתובב ליד אדם ואני לא אדבק כי הוא נראה בסדר, יש אחוז, שאנחנו עדיין לא יודעים, אבל, הוא כנראה משמעותי עם ההדבקות שקורות אצל אנשים או שטרם פתחו את התסמינים או שמגיעים ואין להם תסמינים בכלל. אלה אוכלוסיות שעלולות להדביק אותנו מבלי שנוכל לשלוט בזה, אלא אם כן כל אחד מאיתנו יקפיד לשמור על מרחק של 2 מטרים זה מזה. לשטוף ידיים ועד כמה שניתן לא ללחוץ ידיים".

הבעיות המרכזיות - מיעוט הבדיקות לקורונה וחוסר באמצעי מיגון לצוותים הרפואיים, מתברר כמחדל?
"אין פה מחדל משום שאם תסתכל על נושא של המסכות, אמצעי המיגון, בעיה כלל עולמית. יש כמות מוגבלת כבר בעת שהחל המשבר הזה, יש כמות מוגבלת ונתונה של אותן מסכות ומדינות רבות מאוד נמצאות היום במחסור".

המשבר התחיל לפני 70 יום, היינו יכולים להתארגן על מסכות.
"הנושא של המסכות יכול לקבל מענה רק במקומות שיכולים ליצור אותם ובחלק מהמדינות למיטב הבנתי גם מדינות שיש להן כמויות גדולות סגרו ועצרו את ייצוא המסכות מחוץ לגבולותיהן גם למקומות שכלל לא נפגעו".

אין בימ"ח בישראל מסכות?
"וודאי שיש מסכות מהסוג הזה למיטב ידיעתי גם נרכשו נוספות וגם נאגרו בימ"חים, הבעיה היא שלכל דבר כזה יש באיזשהו שלב כשהמשבר נמשך חודשים, לכל דבר יש אתגר בסופו של דבר".

יהיה כאן הסגר או שהצעדים החדשים זה הסוף?
"התקווה שלי היא שכולם היום יסתכלו מערבה יפנימו את התרחיש האלטרנטיבי שיקרה אם האוכלוסייה לא תתנהג באחריות וינהגו באופן שיאפשר מצד אחד לכל האנשים לשמור על מרחק ולהישאר בבית אלא אם יוצאים לעבודה חיונית, הימנעו ממסיבות, תשמרו על סבא וסבתא, תשמרו איתם על קשר אבל שיאפשרו להם להתבודד. אם הציבור יעשה לעצמו הסגר מרצון באופן שמאפשר את אי התפשטות המגפה מצד אחד ושמירה על הכלכלה ככל שניתן - זה יהיה הטוב ביותר. אם זה לא ירה תוך יום יומיים אני ודאי אחשוב שהדבר הנכן לעשות זה ללכת עוד מדרגה אחת ולעזור לציבור לקבל את ההחלטות הנכונות לבריאות שלו ולבריאות של הציבור".