שתי קופות החולים הגדולות בישראל, "כללית" ו"מכבי", ערוכות לבצע בדיקות לנגיף הקורונה בקרב הקהילה, אך מחכות לאור ירוק ממשרד הבריאות - כך עולה מפניית "מעריב" לשתי הקופות. מקופת חולים "מכבי" נמסר כי קופת החולים ערוכה לבצע את הבדיקות בתיאום משרד הבריאות וזה נתון להחלטת המשרד - "יש למשרד שיקולים רבים, אנחנו פועלים בתיאום ובהנחיה שלהם", נמסר מ"מכבי". מספר בתי חולים בבעלות קופת חולים "כללית" אמנם החלו לבצע בדיקות, אך האפשרות הזו לא קיימת בקופה עצמה למבוטחיה.

גורמים במערכת הבריאות המשיכו היום (שלישי) למתוח ביקורת חריפה על הכוח העצום שמרוכז במשרד הבריאות בנושא הטיפול במשבר הקורונה שמעכב את האצת מספר הבדיקות וגם את מסך הערפל סביב מספר הבדיקות והנבדקים (ולא מספר הבדיקות) היומי, כמו גם הסיבות לעיכובים באישורים לבדיקות. 

במצב שנוצר היום אין אפשרות לציבור הרחב לגשת לקופות החולים ולבקש להיבדק כדי לוודא שלא נדבקו בקורונה, כיוון שהכל נמצא תחת אישורו של משרד הבריאות, שלא מאפשר לקופות החולים, לעת עתה, לבצע בדיקות בצורה חופשית, למרות שהן ערוכות לכך.

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.

מקופת חולים מאוחדת נמסר כי גם הקופה ערוכה לבדיקות נגיף הקורונה וכי ארבעת הקופות – כללית, מכבי, מאוחדת ולאומי – יוכלו לבצע כ-1,300-1,400 בדיקות מדי יום. בקופת חולים מאוחדת מעריכים שמערך הבדיקות של כל הקופות יתחיל לפעול תוך יום או יומיים לאחר שיחת ועידה שהתקיימה היום עם משרד הבריאות. עם זאת, כל מערך הדיגום של הבדיקות, על-פי הנחיית משרד הבריאות, הופקד אצל מד"א והוא זה שיקצה אותן לקופות החולים. המשמעות היא שאזרחים המעוניינים לבצע בדיקה לקורונה לא יוכלו לעשות זאת באמצעות קופת החולים, אלא רק באמצעות בדיקות הדיגום של מד"א.

מקופת חולים "לאומית" נמסר בתגובה לידיעה כי גם לקופה יש שתי מכונות המתאימות לבדיקות לנגיף הקורונה, האחת קטנה שממתינה לאישור משרד הבריאות עם אפשרות ל-300 בדיקות ביממה ומכונה אחת גדולה, המשוכללת מסוגה בישראל, המסוגלת לבצע 1,500 בדיקות ביממה, שאחת מהבעיות להפעלתה היא מחסור בציוד עזר (אותם "מטושים" – מקלון שבקצהו צמר גפן שנועד ללקיחת כמו דגימות כמו משטחי גרון).

גורמים במערכת הרפואה מתחו ביקורת על משרד הבריאות וההחלטה שלו לדגם בדיקות דווקא באמצעות מד"א בעוד מרבית היכולות והניסיון נמצאים בקופות החולים. אותם גורמים מסרו ל"מעריב" שמדובר ברצון לא ברור של משרד הבריאות לשלוט לחלוטין בטיפול במשבר הקורונה, ביקורת ששותפים לה גורמים בכירים נוספים במערכת הבריאות.