שר הביטחון, נפתלי בנט, התראיין הבוקר (רביעי) בתכניתם של גולן יוכפז ואילה חסון ב-103FM, והתייחס למשבר הלאומי בצל בהלת הקורונה וכן למעורבות צבאית אפשרית כחלק מפעילות המנע להתפשטות המחלה ברחבי הארץ. "צה"ל לקח על עצמו את כל הבידוד הקהילתי - אנחנו מבינים שגרף ההידבקות עובר ממצב מתון לשלב התלול ונערכים בהתאם", אמר בנט. 

כמה אנחנו קרובים להתערבות צבאית?
"צה"ל, פיקוד העורף ומערכת הביטחון מעורבים בצורה מלאה במצב כבר שבועיים. לקחנו על עצמנו את כל הבידוד הקהילתי,  מה שנקרא מלוניות, והקמנו אותם בזמן שיא. אתמול קלטנו 10 חולים ראשונים במלונית בתל אביב, היום אנחנו פותחים את שערי המלונית בירושלים"

ראש הממשלה ביקש שתהיו מעורבים?
"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, צריך להבין שצה"ל ומערכת הביטחון הם הגוף הביצועי החזק ביותר והגדול ביותר במדינת ישראל ואנחנו יכולים לעמוד בכל משימה. אני יכול לדווח שיש לנו יכולת קליטה שהיא למעשה בלתי מוגבלת , אנחנו נדע, אם צריך, להגיע לאלפים ורבבות של חולים שיקלטו במלוניות שלנו. אנחנו תמיד צופים טווח זמן של 10 ימים קדימה ולפי זה מתכננים. אנחנו מבינים שהגרף עובר כעת מהשלב המתון לשלב התלו, לכן אנחנו נערכים בהתאם".

איך מבחינה מספרית אפשרי לקלוט מספר בלתי מוגבל של חולים?
"אנחנו כבר בתהליכים של מיפוי של עוד מלוניות. במצב של פנדמיה מסיבית וצורך מסיבי לקליטה, בתוך חדר במלון יוכלו לשהות בין שניים לשלושה אנשים, כמו סוג של אכסניה אם כי בתנאים מאוד טובים".

כרגע מדובר על אדם אחד בחדר ובקרוב  2-3 ואולי 4 אנשים בחדר?
"נכון, אבל לא יודע כמה קרוב, יכול להיות עוד שבוע-שבועיים. ההעדפה שלי היא שיהיו כמה שפחות מתקנים, אבל שכל מתקן יהיה כמה שיותר גדולי".

בתוך המלוניות, מי יטפל באזרחים? אנשי משרד הבריאות או חיילים?
"האחריות הכוללת היא של פיקוד העורף, האחריות על ניקיון החדר זה על האורח עצמו, במובן הזה - זה לא מלון. לא נכניס מנקות לחדר כי זה יסכן אותן . אין מגע בין הצוות התפעולי של המלון לבין האורחים, האוכל מוגש בחמגשיות, מביאים את זה לנקודה שלוש פעמים ביום והאורחים באים ולוקחים את האוכל, לצד קפה ודברים מהסוג הזה שזמינים כל הזמן.

האחריות הרפואית על ניטור האורחים, במידה וחלילה יחוו החמרה במצבם, היא על קופות החולים שיתפעלו נציגויות במקום. העסק מתקתק בצורה מאוד משמעותית, והדגש זה בידוד מלא עם אכיפה, כלומר שהמבודד לא יוכל טכנית לצאת מהמלון. מאידך, מדובר בחוויה נעימה ככל האפשר עבור האורחים. אתה יודע מה? 5 שבועות במלון זה לא סוף העולם".

קורונה: מלון דן פנורמה בתל אביב נערך לקליטת חולים (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה: מלון דן פנורמה בתל אביב נערך לקליטת חולים (צילום: אבשלום ששוני)

עד כמה קרוב התרחיש שיוטל סגר ונראה חיילים מפטרלים ברחובות?
 "אני מקווה וחושב שלא נגיע לזה. אני רוצה להסביר את עיקרון העל בניהול האירוע הזה. ככל שנגיע להיקף בדיקות יומי גבוה יותר, לאלפים ולעשרות אלפי בדיקות, נוכל לשלוף החוצה בפינטצה את הנשאים ולהעביר אותם למלוניות. כך נוכל להקל על שאר האנשים בצורה מהירה יותר"

מה הבעיה עם הבדיקות וציוד ההגנה ומי אשם במצב, הבירוקרטיה, הספקים, התיאום בין המשרדים? 
"אתמול הגיעה החלטה של ראש הממשלה לחתור לביצוע 3,000  בדיקות ליום. משרד הבריאות מטפל בזה. אנחנו לשירות המשרד בכל דרך שהיא, ובמקביל אנחנו יוצרים התקדמות עצמאית בעניין הזה, כדי להשיג עוד ועוד יכולות בדיקה".

הבעיה הייתה בהחלטה מאוחרת של ראש הממשלה?
"אני חושב שאנחנו בודקים דברים יום ביומו, לפי הערכת מצב. כרגע מה שחשוב הוא שאנחנו חייבים לדחוף כמה שיותר מהר לרבבות בדיקות , לא רק מדגמיות. צריך לשלוף החוצה נשאים ולבדוק אנשים יותר מפעם אחת.  יכול להיות שאדם נמצא שלילי ואחרי כמה ימים יימצא שיש לו את הנגיף.

זה כמו חומר נפץ. הסכנה הכי גדולה בקורונה זה החיבור בין זקנים וצעירים, זה יוצר מידת קטלניות גבוהה והסיבה מאוד פשוטה – המון צעירים כרגע מסתובבים בינינו אנחנו לא יודעים כמה, אני משוכנע שמדובר עד כדי רבבות צעירים, שנושאים את הנגיף. לא יקרה להם שום דבר, אבל החיבור עם האוכלוסיה המבוגרת הוא קטלני".

אמרת לגנץ שלא תיפגש עמו כל עוד לא יתנער מהמשותפת, המגזר הערבי מהווה 20% מצוותי הרפואה שנמצאים בקו החזית. אתה מצטער ההתנסחות הזו?
"אני לא רוצה היום להתעסק בפוליטיקה, ברשותך, אני פשוט עמוס מעל הראש בביטחוני. אני לא מצטער על האמירה, אני עומד מאחורי האמירות שלי".

מה אתה אומר לרופאים הערבים ששומעים אותך?
"אבא שלי, זכרו לברכה, בעת שגסס בבית החולים רמב"ם,  שם טיפלו בו אח דרוזי, רופא ערבי ואחות חרדית. הרפואה והנגיפים והמחלות לא מבחינים בין יהודי לערבי. הצוות היה מופלא ,בין זה לבין האנשים הספציפיים שברשימה המשותפת והתמיכה המובהקת שלהם בטרוריסטים, אני לא אשב איתם ובעיני זה דבר בלתי מתקבל על הדעת".

איילת שקד צייצה אתמול שהתקנות מרחיקות לכת וחייבים פיקוח הדוק ושקיפות על איכון הטלפונים, איפה אתה עומד בנושא?
"אני רואה את כל הסיפור הזה בצורה טיפה פחות דרמטית במובן הזה שאנחנו במצב חירום. במאבק פשוט להציל חיי אדם, במצב מאוד קיצוני שלמעשה חסר תקדים ב-100 השנים האחרונות. במצב קיצוני אתה נוקט אמצעים קיצוניים כדי להציל חיי אדם.

"זה צעד נוסף שיכול להציל, כיוון שאין לנו מערך בדיקות המוניות. אחת החלופות זה השימוש באיכון בדיעבד של מסלולי הדבקה. כל הסיפור הזה הוא ל-14 יום ומותנה בחידוש מידי תקופה תחת פיקוח של ועדת החוץ והביטחון".

אבל המידע נשמר ל-60 יום.
"נכון. זה לא שלחברי ממשלה או פוליטיקאים יש גישה לדבר הזה. זה נמצא רק כדי לאכן היכן נשא הסתובב וליידע אנשים שהיו בקרבו, שהיו במסלול ההדבקה". 

בפרקטיקה הזאת השתמשתם נגד טרוריסטים ומחבלים, אפשר להסתכל על זה כסוג של קו אדום.
"אנחנו לא נגד אזרחים, אלא בעד שמירה על חייהם. אני חושב שהזכות לפרטיות היא זכות חשובה מאוד, אבל כדי שתהיה לך פרטיות - אתה צריך לחיות. אם אתה מת זה לא משנה אם יש לך או אין לך פרטיות. אנחנו בהחלט מבינים שיש מתח בין זכויות הפרט לבין קדושת החיים, ואביצענו איזון. אני עומד בצורה מלאה מאחורי ההחלטה הזאת".

אבל יש עוד דרכים השיג את המידע הזה, וגם אם בוחרים בדרך הזאת אפשר לפחות להפעיל פיקוח.
"אני עובד עכשיו בערך 20 שעות ביממה, סביב השעון, במרדף להיות צעד אחד לפני הקורונה. אנחנו נפעל, נקבל החלטות מהירות, האויב הגדול שלנו ביותר זה קיפאון או איטיות בקבלת החלטות.  בינתיים אנחנו מצליחים להקדים את הקורונה, אבל היא דוהרת אחרינו. במערכה הזאת כל שעה וכל דקה שנקדים את הקורונה - זה להציל עוד חיי אדם".

הוחלט לבטל את הטקסים ההמוניים של יום הזיכרון, איזה תגובות קיבלת ממשפחות שכולות?
"ההחלטה היא שהטקסים יעשו אבל ללא השתתפות קהל. זו החלטה קשה מאוד, אבל ברורה מאד. הכול נעשה בתיאום עם ארגוני המשפחות השכולות, אלמנות ויתומי צה"ל, כי אין דבר יותר קדוש מקדושת החיים. אנחנו נמצא את הדרך להמשיך לשמור על זיכרון הנופלים, אירוע כזה לא קרה מאז קום המדינה".

אישה שכולה תוכל לפקוד את הקבר של היקר לה סמוך ליום הזיכרון?
"עבור המשפחות השכולות דווקא יום הזיכרון זה היום שכלל הציבור משתתף , עבורם כל יום הוא יום זיכרון. בד"כ הם מגיעים כמה ימים לפני בגלל אותה צפיפות. אנחנו בקשר איתם וננהל את זה בצורה שקטה ורגישה, כדי לכבד את זכר הנופלים".

קורונה- שאלות ותשובות