רכבת אווירית שתכלול ארבעה מטוסי אל על יצאה לפרו הלילה (רביעי), זאת על מנת להחזיר יותר מאלף מטיילים שנתקעו במדינה בעקבות ההכרזה על עוצר וסגירת גבולות בשל התפשטות נגיף הקורונה. את המהלך הובילו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כץ. הטיסה שיצאה ב-23:15 מנתב"ג תהיה הארוכה ביותר בתולדות אל על.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על: "בשעת משבר או חירום, אל על פועלת ועושה כל שביכולתה על מנת להיחלץ לעזרה בכל נקודה על הגלובוס  ולהבטיח שישראל לא תהפוך לאי במצור  ולשמר את הקשר האווירי של ישראל וממנה פתוח ככל שניתן. אני רוצה להודות בראש ובראשונה לראש הממשלה מר בנימין נתניהו, על ההנחיה המידית לטיפול בטיסה נוספת ולשר החוץ, מר ישראל כץ, לאנשי משרד החוץ ובראשם מנכ"ל המשרד על היוזמה והובלת הטיפול המורכב למול המטיילים ההורים המודאגים והרשויות בפרו. כמו כן, תודה למל"ל ורת"א על הסיוע בהוצאת טיסה מורכבת זו שהיא הטיסה הארוכה ביותר בתולדות אל על".

מאחר ולא מדובר בטיסה מסחרית ואל על אינה טסה לדרום אמריקה, החליטו בחברה לבצע את הטיסות ללא רווח, ללא כל תשלום מצד המטיילים. כמו כן, אל על קיבלה החלטה לתרום למבצע 50 אלף דולר ולגייס את הסכום הנדרש למימון שלושה מטוסי חילוץ, משותפיה העסקיים של אל על.

שר החוץ ישראל כ"ץ פנה לחברת אל על, שהתגייסה למשימה ואף השיגה חלק מהמימון לרכבת האווירית משותפיה העסקיים ומאנשי עסקים פרטיים. לפיכך הטיסות ארצה תהיינה בחינם. יש לציין כי רבים מהישראלים ניסו בימים האחרונים לצאת לארץ, אבל לא נמצאו מקומות פנויים בטיסות המלאות. שר החוץ כץ ציין שההחלטה היא "מימוש עקרון הערבות ההדדית שבו דוגלת מדינת ישראל בשעות חירום לאומי. אני מודה לחברת אל על ולאנשי משרד החוץ על ההירתמות והסיוע לאירוע החשוב הזה. נאחל שכולם יחזרו בריאים ושלמים".

נוסף לישראלים בפרו, אלפי ישראלים השוהים בדרום־אמריקה מחפשים נואשות טיסות לארץ, והיו ישראלים שרכשו כרטיסי טיסה בכ־4,000 דולר כדי לעלות על כל טיסה לארץ.  לעתים, גם כשנמצאת הטיסה הגואלת, הם לא יכולים לעלות על המטוס. שקד כהן, השוהה בארגנטינה, הצליחה לרכוש כרטיס טיסה מסאו פאולו בברזיל לנתב"ג בטיסה ישירה של חברת התעופה "לאטאם". אבל עם הגעתה לנמל התעופה בבואנוס איירס, ארגנטינה, לא אפשרו לה לעלות על הטיסה לברזיל.

"סירבו לאפשר לה לעלות על הטיסה לסאו פאולו, בטענה שאי אפשר לשהות בברזיל יותר משבע שעות", סיפר האב ארז כהן, "התקשרתי לחדר המצב של משרד החוץ והתשובה שקיבלנו הייתה שלא ידוע על הנחיה כזו. עוד השיבו שבכל כמה שעות מתחלפות ההנחיות", סיפר כהן, "התחושה היא של חוסר אונים ולא יודעים מה לעשות".

המטיילים הישראלים בדרום־אמריקה מדווחים כי הם מותשים מחוסר הוודאות, חוששים מביטולי הטיסות המרובים וזועמים על מחירי הטיסות ארצה, הגבוהים בצורה ניכרת ממחיר הטיסה ששילמו בהלוך.

"ההורים שלי שילמו באשראי בלית ברירה בגלל הלחץ מכך שאני תקוע במדינת עולם שלישי עם קורונה", מספר עומר ניגרי (22) מתל אביב. "שילמתי על כרטיס הלוך 400 דולר ועל החזור 3,200 דולר - והמחיר עולה מיום ליום".

"היה כאן ניצול ציני של ילדים שנמצאים במצב של חוסר ודאות וחוסר אונים ופחד להיתקע במדינה זרה, שבדיוק עכשיו הקורונה תופסת בה תאוצה", טוען רן ביטון (21) מרמת גן. "רוב המטיילים כאן הם חיילים משוחררים ואין להם סכומי עתק כאלה לכרטיס לכיוון אחד".

קורונה - שאלות ותשובות