עו"ס איילת אברמוביץ' היא סגנית מנהלת השירות הסוציאלי במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שבו הוקם גם מתחם הבידוד הגדול בארץ לנשאי נגיף הקורונה. בתום עוד יום עבודה של 12 שעות, בשיחה עם "מעריב", היא מוצאת זמן לתאר את המבט מבפנים של האנשים בקו התמודדות הראשון עם ההשלכות החברתיות של המגיפה.

"יש לנו עובד סוציאלי ייעודי שמטפל במתחם שהפך למחלקה. למעשה, ערך של יותר ממאה עו"סים בבית החולים רתום למאמץ הזה והיה חלק ממנו מהרגע הראשון, מתוך הכרה שההיבטים הרגשיים-חברתיים הולכים לתפוס חלק משמעותי אצל אותם שוהים. בכל יום אנחנו מקבלים חולים חדשים ומפעילים פרוטוקול שלפיו עו"ס מתדרך את המגיע לבידוד עוד כשהוא מופנה אלינו כדי לרכך את ההלם הראשוני וגם כדי להעביר את המידע לילדים בבית, אם יש כאלה. אנחנו מתמודדים עם הרבה היבטים של חוסר שליטה, חוסר ודאות ואובדן פרטיות".

במתחם בשיבא שוהים כ-30 מבודדים, נכון לעכשיו, אבל הצוותים נערכים גם לתרחישים אחרים. אברמוביץ' מספרת שהחששות לא פוסחים על המאושפזים במחלקות אחרות, ושבשל מיעוט המבקרים נדרשת התגייסות של צוות העו"סים גם לתמיכה בשאר החולים.

"הפרוטוקול שאנחנו מפעילים ברור מאוד לגבי בני משפחה שמופרדים לבידוד, והוא מבוסס קודם כל על מתן מידע ומעקב אחרי ההיערכות המשפחתית בעקבות הבידוד, ואנחנו מציעים קשר אינטנסיבי עם השוהים והמשפחות. יש בשיבא גוף שאחראי על הקשר עם המשפחות והוקם כאן מערך לוגיסטי נהדר, בזמן קצר, של שיח באמצעות וידיאו עם המבודדים, שמסייע לנו מאוד. העבודה היא מסביב לשעון, ואנחנו עם יד על הדופק בנוגע לשבועות הקרובים, בהערכות מצב שמתקיימות כל הזמן".

אברמוביץ' מוסיפה בהיבט האישי: "התנסיתי במלחמות, בפיגועים, במשפחות שאחד מיקיריהן עבר תאונה, ופה יש לנו תחום חדש. נוסף לכך, אנחנו אנשי מקצוע שעובדים עם הרבה מגע ומחוות, והיינו צריכים ללמוד לא לגעת במטופלים המבודדים ואפילו לא להתקרב אליהם. הקשר עם השוהים בבידוד הוא הרבה יותר אינטנסיבי. לחשוב על העומס האישי שמוטל עלינו ועל תנאי העבודה של עובדים סוציאליים בשירות המדינה זה לא הזמן, כי כולנו, כמו כל הצוות, מגויסים למשימה הזאת עכשיו. בתי היא מתנדבת במד"א ואנחנו מתערבות בצחוק מי תביא את הקורונה ראשונה הביתה, אבל אנחנו נוקטים את כל אמצעי הזהירות באופן אישי, כמובן".

בתוך כך, פנתה אתמול יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני לשר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס, ולשר האוצר, משה כחלון, והתריעה מקריסת השירותים החברתיים: "עובדות ועובדים סוציאליים, המוגדרים עובדים חיוניים במשק, מלווים אנשים ומשפחות בבתי חולים, במחלקות לשירותים החברתיים, בבידוד בקהילה ועוד, אבל שירותי הרווחה נכנסו למשבר. יש מחסור רב בכוח אדם ועומסים קיצוניים של עבודה בכלל השירותים". 

קורונה - שאלות ותשובות