המציאות החדשה שנכפתה עלינו בימים אלו אינה דומה לדבר שהכרנו בעבר. הבידוד הפיזי, חוסר הידיעה בשילוב אי-הוודאות ומשך הזמן הארוך הצפוי לנו, משפיעים על מצב הרוח האישי והכללי. החשיפה המתמשכת לחדשות, שנובעת מהרצון להישאר מעודכנים בתוך חוסר הוודאות, מוסיפה פעמים רבות לחצים נוספים. לכן חשוב לשמור על שגרה ולתכנן סדר יום יומי ושבועי קדימה. שגרה שבה נקפיד על פעילויות משפחתיות כמו משחקים משותפים, ארוחות ופעילות אקטיבית. נוסף לכך מומלץ לצמצם את שעות הצפייה בחדשות ולהגביל אותן.

כדי לסייע בשמירה על השגרה, אנו בנט"ל, במסגרת היחידה הקהילתית, עובדים לפי עקרונות של הרגעה ונח"ת (נרמול, חברה, תקווה).
ראשית, הרגעה. יש לשלב פעילויות מרגיעות במהלך השגרה. נוסף לכך, כשאנחנו מרגישים שעולה קושי להתמודד עם המצב, השהייה בבית, החדשות - מומלץ לקחת לעצמנו דקה בחדר שקט בבית ולנשום כמה נשימות ארוכות. העצירה לרגע מסייעת לנו לצבור עוד כוח להמשך. חשוב גם להסביר לילדים, באופן שמותאם לגילם ובגובה העיניים, את השינויים ביום-יום ואת המצב הנוכחי.

נרמול. אנו והילדים חווים בימים אלו מחשבות ורגשות מגוונים בעקבות השינויים. חלקנו נגיב באדישות מוחלטת, חלקנו נבטא לחץ וחוסר שקט וחלקנו נבטא כעס. שינויים אלה משפיעים גם על ההתנהגות שלנו ושל הילדים. לרוב, התגובות תהיינה נורמליות למצב הנוכחי. עם זאת, אם התגובות ממשיכות לזמן רב, נראות חריגות ביחס לגיל או משפיעות מאוד על האווירה בבית, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע או להתקשר אלינו, לקו של נט"ל.

חברה. הילדים ואנחנו נמצאים כעת בבידוד חברתי, והחברים חסרים לכולנו. חשוב לעודד את הילדים לשמור על קשר עם החברים שלהם באמצעות המחשב או הסלולרי. נוסף לכך לא לשכוח את הקשרים החברתיים שלנו ולהשתדל במידת האפשר לא להישאב לבידוד החברתי. ליצור קשר עם חברים, משפחה, ובייחוד עם קרובי משפחה מבוגרים.

תקווה. להשתדל לזכור - ולהגיד גם לילדים - שהמצב הזה צפוי להיגמר. מדענים מכל העולם עובדים על תרופות, ומשרד הבריאות פועל במרץ לשמור על הבריאות שלנו. אפשר גם לנסות ולמצוא דברים חיוביים שקורים בזכות המצב הנוכחי: קשר משפחתי קרוב יותר, זמן פנוי ורעיונות חדשים לשגרה.

נט"ל פותחת היום שיחת live (וובינר), בהובלת אנשי הצוות של היחידה הקהילתית של נט"ל. להרשמה ומידע היכנסו לאתר נט"ל. מוקד הסיוע של נט"ל זמין בטלפון: 1-800-363363

הכותבת היא פסיכולוגית בהתמחות חינוכית בעמותת נט"ל

קורונה - שאלות ותשובות