"המספרים לא מדויקים": התפרצות מגיפת הקורונה בישראל הובילה את בתי החולים לכוננות שיא, ושמה מאות חולים בבידודים במחלקות המטפלות במחלות זיהומויות. פרופ' ג'יהאד בשארה, ראש המחלקה הזיהומית במרכז הרפואי על-שם רבין, ניסה לעשות מעט סדר בנתונים הסותרים המתפרסמים אודות התפרצות הנגיף בישראל בתוכנית הקבינט ב-103FM הבוקר (חמישי), ואמר: "גם אם יש עליה במספר האבסולוטי של החולים החיוביים - זה לא מפתיע".

אתה שומע את מנכ"ל משרד הבריאות מדבר על אלפי הרוגים, מה דעתך?
"המספרים באמת מבלבלים, את הקהל הרחב הם מפחידים, כמובן. הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה פאניקה, וכל מה שאנחנו רואים מכל הפאניקה וההיסטריה זה התנהגות לא רציונלית של אנשים. לא במקרה הם רצים ומתנפלים על חנויות וסופרמרקטים, למרות שאומרים להם שלא יחסר ושלא ייסגר, כי אחרי ששומעים מסרים כאלה הם נכנסים ללחץ ומתנהגים כפי שמתנהגים. לכן, צריך להרגיע אותם".

האם נכון להישען על התרחיש החמור ביותר ולצפות למאות אלפי חולים?
"יש מספרים שגם לי לא ברורים, עלייה של 30% במספר החולים - זה לא מדוייק. אני לא מבין מה המספר הזה, גם אם יש עליה במספר האבסולוטי של החיוביים - זה לא מפתיע. אנחנו בודקים יותר, וכשאתה בודק יותר, אתה מגלה יותר. השאלה היא אם יש עליה בציר הזמן בשיעור הנבדקים החיוביים. נתון כזה כבר יכול להגיד לי משהו. אני לא יודע מה המכנה פה, בגלל זה אין את השכיחות וההתפשטות של המחלה. מצד שני, זה שיש עליה של 30% שנשארת על 30% מהמספרים שמדווחים עליהם ממשרד הבריאות וזה לא עולה ל-90% - איפה העלייה האקספוננציאלית? בווירוסים ובחיידקים זה בדרך כלל מתייחס לחלוקה הטבעית ולחלוקה של החיידק בתנאים אקסקלוסיביים".

מה שרואים זה הרבה יותר בדיקות ולא זינוק במספר החולים?
"כן. הרבה מהם רק חיוביים לבדיקה, נושאים את הוירוס. הרבה מהם לא חולים, אין להם תסמינים ואין להם סימפטומים. יכול להיות שיש אלפים שנושאים אותו, ואין להם מושג. המספרים של 500 ו-100 אלף הם מספרים מוגזמים, וזה רק זורע פחד ופאניקה בציבור. עד עכשיו מצבנו טוב כתוצאה מהעבודה האינטנסיבית שעשה משרד הבריאות שהיה ערני מבחינת ההתפרצות בסין, והכי חשוב הנחה על ההפרדה והבידוד של אנשים תוך גילוי המגעים שלהם. הבידוד של החולים והנחשפים זה אמצעי מאוד חשוב, והשתמשו בו מההתחלה. זה היה טוב מאוד ולכן יחסית מצבנו לא רע בכלל, מצבנו טוב".

אתה רואה פוטנציאל פגיעה דרמטי במין האנושי כתוצאה מהנגיף?
"לא, אני לא חושב. אנחנו לא מדברים על אפוקליפסה, לא על סוף העולם ולא על סכנה קיומית. ממש לא. דרך אגב, בסין נגמרה האפידמיה, מאתמול אין להם מקרים חדשים. ברוב המדינות הנורמטיביות והמפותחות שיעורי ההדבקה והתמותה הם לא משהו שמסכן את קיומנו. זה ייקח כמה חודשים, או שזה יעלם כמו הסארס, או שיהפוך למשהו עונתי ואנחנו נתגבר בעזרת התחסנות טבעית או בעזרת החיסון שיבוא. נוכל לחיות עם זה".

זה ממוטט חורבן על מפעלי חיים שנבנו במשך שנים, האם לדעתך הצעדים מוצדקים?
"אני לא מקנא במקבלי ההחלטות שיושבים בהנהגת משרד הבריאות וצריכים לקבל החלטות קשות כל יום, מרחוק אני יכול להגיד כמובן שהכי יעיל אם יש התפרצות של משהו חדש שאתה לא מכיר, שתיקח את כל האנשים שנחשפו אליו ותהרוג אותם. כמובן שלא תעשה את זה מסיבות אתיות ועוד מיליון סיבות אחרות, לכן נוקטים באמצעים אחרים, קשים יותר או פחות. צריך לקחת את מכלול הדברים האחרים, השפעות כלכליות, פוליטיות, מדיניות, פסיכולוגיות ויכול להיות שההשלכות שלהן לא פחות קשות מהאמצעים האחרים שתשתמש בהם ביד ברזל. אני לא בא להטיף לאף אחד אבל לפחות לשלוט בפאניקה. אם אתה רוצה להזהיר אנשים ושכולם ישמעו להוראות שלך - קודם תרגיע אותם".

חלק מהישראליות זה פאניקה וגם חלק מלהיות מנהיג בעת המודרנית.
"אני בתור אזרח מאוד מודאג, עזוב שאני רופא, זה שאני רואה שאין לנו רשות מחוקקת ושופטת ומי שמחליט זה כמעט בן אדם אחד שכל יום יושב על ההצעות שפורשים לפניו, והוא בעצמו יש לו הרבה דאגות אחרות, אני מאוד מודאג. שום מדינה, אפילו לא איטליה, סגרה בתי משפט ופרלמנט, ומצבנו הרבה יותר טוב מאיטליה".