ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הממשלה צפויה לאשר הערב (חמישי) תקנות לשעת חירום שיקשיחו את מדיניות "הריחוק החברתי" ויגבירו את האכיפה על יישום ההנחיות לאור התפשטות מגיפת הקורונה. ההוראות לא יכללו הסגר מלא, אך יגבילו את הפעולות שעד כה אושרו. ראש הממשלה הכריז על כך במסיבת עיתונאים, וביקש מהתושבים "להישאר בבית".

"היום אני מודיע על העלאת מדרגה נוספת", אמר רה"מ. "הממשלה תאשר הלילה הגבלות על התנועה. במסגרתה אתם אזרחי ישראל מתבקשים להישאר בבית. זו לא בקשה, לא המלצה, זו הנחיה מחייבת שתיאכף ע״י גורמי האכיפה. אני יודע שזה לא קל, אני יודע שזה קשה. אבל אני מבקש מכם לשתף פעולה עם ההנחיות. מטרתן שכמה שפחות יידבקו וכמה שפחות ידביקו. זה יציל חיים של רבים".

נתניהו המשיך: "אם מישהו מכם חושב שאני מגזים, תסתכלו על התמונות של ספרד, איטליה, בריטניה. הסתכלו על הצוותים שכבר לא מטפלים בחיים, הם מעמיסים את המתים על כלי רכב מיוחדים. אסור שזה יקרה כאן, צריך לעשות הכל כדי שזה לא יקרה כאן.  ולכן הלילה התקנות הללו יכנסו לתוקפן מיד לאחר אישורן בממשלה, הן מגובות משפטית. בשלב הראשון יהיו תקפות למשך שבעה ימים".

"אני מבקש שאנשים יאכפו את ההנחיות בעצמם. יש אכיפה ומשטרה, אבל אני מבקש שכל אחד מכם יאמץ אותן לעצמו. כולם נשארים בבית למעט העובדים שהגדיר מראש משרד האוצר. מדובר בצעד חסר תקדים שלא היה כמותו מתולדות המדינה, ממש כמו מגיפת הקורונה, שלא הייתה כמותה ב-100 השנים האחרונות", אמר נתניהו.

בסוף דבריו ביקש רה"מ להביע את הערכתו לאזרחים: "אני רוצה להביע הערכה לכם, אזרחי ישראל, קודם כל לצוותים הרפואיים, אבל גם לרוקחים, לקופאיות. יש היענות נרחבת בציבור לדברים שאני אומר וזה חשוב. אני אומר זאת כדי לבטא את האמון שאנחנו נותנים בכם. יש החרגות מסויימות ואנחנו מצפים שלא תנצלו אותן לרעה. מותר לצאת מהבתים לצורך הצטיידות במזון או צרכים רפואיים, ולצרכים מוגדרים שאותם יסביר מיד אחריי מנכ"ל משרד הבריאות. ועדיין - אל תתקהלו, שמרו מרחק. שוב אני אומר,  זה לא משחק,  זה יכול לחרוץ גורלות".

ההנחיות יהפכו לתקנות בשל בקשתו השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שהסביר כי כל עוד ההנחיות הן בגדר המלצה - אין שום דרך לאכוף אותן.

כאמור, לפי הצו, אין לצאת ממקום המגורים או מקום השהיה למרחב הציבורי אלא לאחת מהפעולות הבאות: הגעה לעבודה וחזרה ממנה, הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים, או לשם קבלת שירות רפואי, תרומת דם, הפגנה, פעילות ספורט בחוץ של לא יותר מחמישה אנשים. כמו כן,  תתאפשר יציאה ממקום מגורים של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ולמקום בקרבת מקום המגורים, יציאה לחתונה, הלוויה או תפילה וכן לשם סיוע לאדם שזקוק לכך.