ישראל עולה מדרגה נוספת בהגבלות על האזרחים בשל מגיפת הקורונה: מהבוקר (שישי) ייאכפו תקנות לשעת חירום בצו של הממשלה, ותיאכף החובה להימנע מיציאה מהבתים - בשלב ראשון לשבעה ימים, למעט עובדים שעיסוקם חיוני, זאת לאחר שבמהלך הלילה אושרו פה אחד התקנות לשעת חירום. תותר יציאה לצורך הצטיידות במזון ותרופות ולטיפולים רפואיים. 

כאמור, הממשלה אישרה הלילה פה אחד, בישיבת ממשלה טלפונית, תקנות לשעת חירום לצמצום התנועה של האוכלוסייה בישראל כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה.

במסגרת התקנות צומצמו והוגבלו הפעילויות במרחב הציבורי ונקבעו הגבלות על פעילויות המסחר, הבילוי והפנאי לתקופה של שבעה ימים. משרד הבריאות יפיץ הנחיות מפורטות לגבי הפעילות במקומות המסחר והשווקים. הודגש כי זכות ההפגנה תישמר, ובלבד שישמרו תקנות והנחיות משרד הבריאות כפי שחלות על כלל הפעילויות.

"עליית מדרגה"

"זו עליית מדרגה", אמר אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו. "תהיה אכיפה דרמטית. האחריות רובצת גם עליכם, אזרחי ישראל.כל אחד מכם הוא לוחם במאבק בקורונה. אל תגידו 'יהיה בסדר'. אם תגידו – לא יהיה בסדר. אני גאה בעם ובמדינה שלנו. בימים אלה אני רואה איזו עוצמה יש לנו, איזו דאגה לזולת". החל מיום שני תחל גם הפחתה דרמטית בפעילות התחבורה הציבורית בתוך הערים, ולמפעילים ניתנה הוראה לקיים שתי נסיעות בשעה לכל היותר.

הגבלות אלו הגיעו לאחר שמספר חולי הקורונה בישראל עלה ל־677, כשמתוכם שישה במצב קשה ו־13 במצב בינוני. 12 החלימו, והאחרונים בהם - רופא באיכילוב, שנדבק במהלך שהותו באיטליה, ושלווה דהן, אשר נדבקה בספינה "דיימונד פרינסס" ביפן. בין המאובחנים החדשים: אחות בבית החולים פוריה, שנדבקה מבעלה יחד עם בנם. בעקבות זאת, שמונה אנשי צוות המרכז הרפואי נכנסו לבידוד.

החל מיום ראשון תופסק בבתי החולים כל הפעילות האמבולטורית (מכונים ומרפאות חוץ), למעט מקרים רפואיים דחופים, ובהם טיפולי כימותרפיה, אונקולוגיה, ביקורת ראשונה אחרי ניתוח או לאחר פעולה פולשנית, צנתורי לב וכלי דם, בדיקות הדמיה דחופות, פעולות כירורגיות וניתוחים אורטופדיים דחופים וניתוחים מצילי חיים. הוקמו גם ועדות חריגים, שיבדקו את נחיצות המקרים.

משרד הבריאות החליט להפסיק לפרסם את מסלולו של כל חולה, והחקירות האפידמיולוגיות יתפרסמו באתר המשרד.
בינתיים המשטרה מגבירה את ביקורי הבית בקרב חייבי הבידוד, ואתמול ביקרו שוטרים ומפקחים ממשרד הבריאות בבתי אלפי אנשים, ונגד 92 מהם נפתחו חקירות פליליות בגין הפרת הצו ובוצעו שלושה מעצרים. 13 תיקי חקירה פליליים נפתחו נגד מפיצי הודעות כזב שעוררו בהלה בציבור.

גם צה"ל לוקח חלק במאמץ: אם יהיה צורך בכך, הצבא יסייע למשטרה באכיפת סגר, אם יוטל כזה. צה"ל מכשיר שני גדודי אב"כ של פיקוד העורף כהכנה לאפשרות שיידרשו לסייע בטיהור של אזורים נגועי קורונה.

היחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין עובדת על פיתוחים טכנלוגיים, בתיאום משרד הבריאות, מד"א ובתי החולים, ובהם התאמה של מכשיר הנשמה ביתי לטובת הנשמת חולי קורונה. ביחידה מייצרים עתה אבטיפוס של המכשיר, והחלו לייצר מסיכות מגן לצוותים רפואיים. עד אתמול הועברו כ־400 מסיכות, וביחידה נערכים לייצור של 1,000 מסיכות ביום. בנוסף, משמישים ביחידה אמבולנסים לפינוי חולי קורונה, שבהם מערכת מיזוג אוויר מופרדת והפרדה בתוך הרכב.

בצה"ל יחלו כבר מחרתיים לסייע לצוותים הרפואיים בבתי החולים, ובאמצעות מורות חיילות וגרעיני הנח"ל יפעילו שמרטפיות וחדרי לימוד בהיקפים קטנים לטובת ילדיהם של אנשי הרפואה, שעושים לילות כימים בבתי החולים.

אחרי שהתבטא נגד החריגות שנרשמו במגזר הערבי ביחס להגבלות של משרד הבריאות, ראש הממשלה פנה לבני המגזר וביקש שיתגייסו למאבק בקורונה. נתניהו נפגש עם רופאים בכירים מהמגזר כדי לדון במאמצים להגברת המודעות לסכנה. בפגישה השתתפו סגנית רופא מחוז חיפה ד"ר סוניה חביב, יועץ מנכ"ל שירותי בריאות כללית לענייני המגזר הערבי ד"ר זאהי סעיד, סגן מנהל המרכז הרפואי זיו ד"ר ענאן עבאסי וראש המל"ל מאיר בן שבת.

רחובות תל אביב, כמו הרחובות בערים רבות אחרות, היו גם אתמול שוממים, ורוב החנויות, בתי הקפה והמסעדות היו סגורים. בעלי עסקים, שעמדו עצובים ליד עסקיהם, שאלו בחרדה: "אנחנו קורסים. המון צ'קים חוזרים. כואב הלב להוציא לחל"ת עובדים נאמנים. מתי זה ייגמר? אף אחד לא יודע".

מסתמן: בזרם הליטאי מתכוונים להמשיך כרגיל

מנהיג הזרם הליטאי בציבור החרדי, הרב חיים קנייבסקי, הורה להשאיר את המוסדות החרדים פתוחים, זאת למרות הצהרת ראש הממשלה, כך מסרו גורמים בסביבתו למעריב. 

כבר לאחר הוצאת הצו המיידי של משרד הבריאות, נודע כי קנייבסקי לא שינה את דעתו, וסבור כי יש להמשיך בלימודים בתלמודי תורה ובישיבות. 

ממשטרת ישראל נמסר: "בהתאם להנחיות משרד הבריאות, משטרת ישראל ממשיכה בפעילות מוגברת לסיוע למשרד הבריאות במאמץ האכיפה במניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל במישור המבצעי, החקירתי והמודיעיני. האכיפה מתבצעת בכל רחבי הארץ באמצעים גלויים וסמויים ע״י כלל השוטרים ובפרט באמצעות כוחות משימה יעודיים שהוקצו לכך ברחבי הארץ בשיתוף עם פקחי משרד הבריאות. במצבים של הפרות חריגות, פותחת המשטרה בחקירה או תבצע רישום דו״חות ותפעיל את הסמכויות הנתונות לה מכוח החוק לביצוע משימה לאומית זו. המשטרה קוראת לציבור להישמע להנחיות והוראות משרד הבריאות, שכן אי קיומם משבש את המאמץ הלאומי במאבק בהתפרצות הנגיף והתפשטותו בישראל. משטרת ישראל תמשיך לפעול בכוחות מתוגברים ולסייע למשרד הבריאות במאמץ האכיפה למניעת התפשטות הנגיף ככל שיידרש, בישובי המגזר החרדי ובכל מקום אחר, הכל במטרה לשמור על שלום הציבור ובריאותו".

קורונה- שאלות ותשובות 

השתתפו בהכנת הידיעה: מעיין הרוני, אנה רייבה ברסקי, טל לב רם, משה כהן, אלון חכמון וג'וש ארונסון